Sobota, 23.11.2024, Imieniny: Adela, Felicyta, Klemens
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Dla elbląskiego portu wieją korzystne wiatry

19.02.2014, 16:34:00 Rozmiar tekstu: A A A
Dla elbląskiego portu wieją korzystne wiatry
fot. Adrian Sajko

Z ubiegłorocznych analiz i statystyk dotyczących przeładunków w portach polskich, elbląski port znalazł się na czwartym miejscu zaraz po portach mających kluczowe znaczenie dla gospodarki RP. W tym roku przystań, która jest spółką miejską wypracowała prawie 114 tys. złotych zysku.

Rok 2013 był kolejnym przełomowym rokiem dla elbląskiego portu. Przeładunek towarów wzrósł tu o 69% i wyniósł 285.500 ton z czego: import wyniósł 56.800 ton – eksport 228.700 ton - Jesteśmy bardzo zadowoleni z tych statystyk: sukcesywnie wzrasta liczba przeładunków - co roku jest ich coraz więcej - mówi Jerzy Wilk, prezydent miasta. - Wzrasta także ilość armatorów, ale już spodziewamy się nowych, zanotowaliśmy również wzrost liczby barek, które obsługują przewóz towarów w naszym porcie.

Także w Strategii rozwoju Elbląga zapisano dodatkowe inwestycje, wspierające rozwój portu: budowę bocznicy kolejowej i terminalu nr 2, budowę mostów na rzece Elbląg i Kanale Jagiellońskim wraz z układem komunikacyjnym, budowę nabrzeża przy ul. Radomskiej i realizację obrotnicy dla statków na rzece Elbląg - Mamy również w "Strategii..." zapis o budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną; co prawda to nie jest nasz teren, ale w Strategii rozwoju woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego ta inwestycja też jest zapisana - dodaje prezydent. - Wierzymy, że port jest jednym z ważniejszych działań, które będą tworzyły miejsca pracy i rozwijały Elbląg.

Wzrost na każdym polu


Obecnie w elbląskim porcie funkcjonują 4 terminale wraz ze stocznią remontową, elewatorami zbożowymi i terminalami drobnicowymi, obsługujące 12 zestawów barek - W ostatnim okresie w  Elblągu pojawili się nowi armatorzy - firma ELBARCO; powstał także zakład, który znajduje się na terenach dawnej stoczni rzecznej - Elmorport Sp. z o.o. - Firma zajmuje się nie tylko transportem towarów i ich przeładunkiem, ale także zapewnia zaplecze techniczne do obsługi wszystkich jednostek, które będą chciały skorzystać z usług naszego portu - wyjaśnia Arkadiusz Zgliński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego w Elblągu.

W 2013 roku w elbląskim porcie nastąpił wzrost przeładunku w zakresie materiałów budowlanych - to główny trend towarowy, który zmierza do portów Obwodu Kaliningradzkiego oraz cukru, jako towaru drobnicowego - 228.700 ton. Zaś w imporcie zwiększył się przeładunek węgla; wielkość tego importu z OK wyniosła ok. 60 tys. ton, oraz zboża - 1.000 ton -  Jak widać sytuacja portu co roku się polepsza w związku z tym szacujemy, iż wielkość przeładunków w 2014 roku wzrośnie do 400.000 ton - dodaje Arkadiusz Zgliński.

W ubiegłym roku Zarząd Portu Morskiego Elbląg skierował też m.in. wnioski do Urzędu Morskiego w Gdyni o pogłębienie toru wodnego do głębokości 3 metrów, co pozwoli na wpływanie większych jednostek transportowych i wzrost możliwości transportu - Te prace nie zostały ukończone, jednak w tym roku, po ustąpieniu lodu będą one nadal realizowane - wyjaśnia Arkadiusz Zgliński. - Przy pomocy miasta zabezpieczamy także tereny potencjalnie rozwojowe pod budowę nowych terminali i miejsc przeładunkowych - np. tereny przy projektowanej obrotnicy dla statków, która jest niezbędnym elementem funkcjonowania każdego portu. Jedynym terenem gdzie taka obrotnica może funkcjonować jest miejsce na wejściu Kanału Jagiellońskiego do rzeki Elbląg.

Zysk i drobne inwestycje


Zarząd portu wypracowując w zeszłym roku zysk na poziomie 114 tys. zł  był także w stanie przekierować pewne środki finansowe na drobne prace modernizacyjne w porcie; np. prace refulacyjne przy nabrzeżach; głównie pasażerskim, które jest wykorzystywane przez jednostkę Johhaness Brahms, która również w tym roku zadeklarowała i podała wstępne terminy cumowań jednostki: od połowy maja do końca sierpnia - Zainstalowano także nowe linie energetyczne i wykonano nowe oświetlenie; port mógł także przeprowadzić remont swoich budynków, szczególnie tych zlokalizowanych w ul. Dojazdowej. Zmodernizowano tu głównie elewacje i dachy; te ostatnie były w stanie wymagającym natychmiastowych napraw - mówi Arkadiusz Zgliński.

Od 21 stycznia żegluga na rzece Elbląg jest wstrzymana. Łaskawa aura spowodowała jednak, że w przeciągu najbliższych dwóch tygodni - jeśli tylko pozostałość pokrywy lodowej na rzece nie przekroczy 10 cm - żegluga zostanie wznowiona.

Aleksandra Szymańska

Oceń tekst:

Ocen: 7

%85.7 %14.3
GALERIA ARTYKUŁU ( zdjęć 6 )


Komentarze do artykułu (28)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +8
    ~ prawda
    Środa, 19.02

    Płakać sie chce jak ten Wilk podpina sie pod wszystko,w tamtej kadencji ujadał i atakował władze portu pomimo sukcesów,skończ człowieku z przecinaniem wstęg za nie twoje zasługi

  2. 2
    +6
    ~ olo
    Środa, 19.02

    Na stronie elbląskiego portu stawką przeładunku to ok 20zł netto za tonę x 285000,ton to około 6 mln. Netto.To skąd 114tys? Reszta to koszty wypłat? Może redakcja podać rzetelne dane?

  3. 3
    +7
    ~ WYBORCA
    Środa, 19.02

    Ratuszowi bawią się w matrosów zapominając o ustawowych obowiązkach należących do zadań własnych samorządu lokalnego.

  4. 4
    +1
    ~ POL9558
    Środa, 19.02

    Panie Arkadiusz wszystko do tej pory załatwiał sam ale z obserwacji widać że jak jest bliżej wyborów to ma zawsze jakiś pomagierów , pogoń pan towarzystwo , niech ten pan z foto lansuje się w innym towarzystwie bo jeszcze Panu opinie zepsuje , może szykuje zmiany jak MPO też był zysk.

  5. 5
    +1
    ~ inc
    Środa, 19.02

    zysk w sensie wypracowany czy to już po odjęciu pensji?czy jeżeli odejmiemy pensje pracowników to jednak będziemy pod kreska i wtedy okaze się ze koszty funkcjonowania portu sa dwa razy większe niż jego "wypracowany zysk"

  6. 6
    +7
    ~ jan
    Środa, 19.02

    Liczę, liczę i te wyniki zysków to jakas kreatywna matematyka.

  7. 7
    +5
    ~ wiza
    Środa, 19.02

    Panu Wilkowi jakoś nie realizują się obiecanki / przekop, IV port /, to chociaż tutaj się podpina. A atrybut władzy nożyczki - przecinaczki wstęg, to gdzie one są?

  8. 8
    +7
    ~ po
    Środa, 19.02

    przez ten zasrany port mamy zniszczony budynek mieszkalny przy Stawidłowej a będzie jeszcze gorzej .

  9. 9
    +14
    ~ Nowa Prawica
    Środa, 19.02

    Zysk portu jest mniejszy niż roczna pensja Wilka...

  10. 10
    +5
    ~ olo
    Środa, 19.02

    Operator elbląskiego portu: Ławrienczuk Władimir, Porochnia Anatolij, Zavorotynskii Sergei.- jakieś pytania?

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


0.8395369052887