Jakie zmiany w porcie musiałyby zajść, by Elbląg w pełni mógł wykorzystać potencjał Przekopu?
Przede wszystkim musi wreszcie powstać sam Przekop. Od wielu lat tylko mówiło się o Przekopie, lecz tak naprawdę większość z zainteresowanych zaczynała już wątpić w realizację tego projektu. Dopiero teraz, gdy doszło do faktycznych działań tj. wycinki drzew w miejscu budowy jest realna szansa na realizację inwestycji, których zwrot będzie gwarantowany. Natomiast wracając do meritum, sama budowa „Kanału” to tylko pierwszy krok zapewniający dostęp do portu elbląskiego i innych portów nadzalewowych. Wiąże się z tym szereg inwestycji komplementarnych takich jak budowa nowego mostu w miejscowości Nowakowo, pogłębienie toru wodnego na rzece Elbląg, budowa obrotnicy, czy też umocnienie nabrzeży.
Elbląga nie stać będzie na sfinansowanie pogłębienia toru. Czy ma Pan wiedzę o tym, czy Rząd planuje przeznaczyć środki na ten cel?
Tak. Już ponad dwa lata wcześniej podczas Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo, gdzie elbląski port miał swoje stoisko promocyjne, spotkaliśmy się wraz z Prezydentem Elbląga z Ministrem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Panem Markiem Gróbarczykiem i już wtedy Prezydent Elbląga sygnalizował ministrowi o potrzebie pogłębienia toru wodnego i zapewnieniu środków finansowych Skarbu Państwa na budowę obrotnicy. Minister Gróbarczyk zapewnił, że środki finansowe zostaną zagwarantowane między innymi z tworzonego wtedy Funduszowi Małych Portów. Ponadto, Prezydent Elbląga zagwarantował i zabezpieczył tereny w granicach miasta do składowania urobku z prac pogłębiarskich na rzece Elbląg. Pogłębienie toru wodnego w samym porcie jest zapewnione przez Urząd Morski w Gdyni, tak więc port będzie gotowy na przyjęcie jednostek przepływających przez Kanał. Dostosowanie parametrów toru rzeki w porcie do tych na Zalewie wynika również z logiki, gdyż tory wodne są własnością Skarbu Państwa i ani port ani miasto nie może wykonywać inwestycji na terenie innego właściciela.
Co z obrotnicą?
Na ten cel Ministerstwo przygotowało Fundusz Małych Portów, gdzie zagwarantowane będą środki finansowe na modernizację i budowę infrastruktury portowej szczególnie w małych portach morskich. Chciałbym przypomnieć, że miasto Elbląg wpisało główne inwestycje portowe w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu 2020, natomiast na etapie negocjacji Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Komisja Europejska stanęła na stanowisku, że wsparciem finansowym zostaną objęte tylko porty znajdujące się w sieci bazowej TEN-T, czyli głównie Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście. Jednakże, Prezydent Miasta Elbląg rozmawiał ponownie z Ministrem Gróbarczykiem dwa miesiące temu i minister zapewnił, że środki zostaną zagwarantowane.
Jakiej wielkości statki obecnie mogą wpłynąć do portu, a jakie miałyby docelowo?
Jednostki jakie mogą zawijać do elbląskiego portu przy obecnych warunkach nawigacyjnych to jednostki o zanurzeniu maksymalnie do 2,5 metra, szerokości około 12 metrów i długości 85 metrów. W praktyce przekłada się to na tonaż do 1000 ton. Jest to determinowane głębokością wspomnianego toru wodnego, który wynosi 3,5 metra. Po realizacji inwestycji budowy Kanału, głębokość torów wodnych ma wynosić 5 metrów, zanurzenie jednostek wrośnie do 4 metrów i przełoży się to na wzrost tonażu do około 3500 – 4000 ton. Taki tonaż i wielkość jednostek to nic nowego dla elbląskiego portu, gdyż takie warunki nawigacyjne były w naszym porcie przed II Wojną Światową.
Jak elbląski port obecnie przygotowuje się do Przekopu?
Elbląski Port jak również Prezydent Miasta już od samego początku uczestniczy w spotkaniach konsultacyjnych i projektowych realizacji tego projektu. Ponadto uczestniczymy w posiedzeniach Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Zarząd Portu natomiast zleca opracowanie koncepcji budowy obrotnicy dla statków, pozyskuje nowe nabrzeża od Urzędu Morskiego w Gdyni, jak również stara się o nabrzeża i tereny Grupy Żywiec. Z kolei miasto gwarantuje i zabezpiecza tereny potencjalnie rozwojowe pod budowę nowych terminali, czy też składowanie urobku z prac pogłębiarskich. Ponadto, prowadzimy w mieście spotkania z zainteresowanymi kontrahentami odnośnie budowy nowych terminali.
Czy planowane jest stworzenie nowych miejsc pracy w porcie? Jeśli tak, to na jakich stanowiskach, w jakich zawodach)?
Oczywiście. Firmy zainteresowane budową nowych terminali będą musiały zatrudnić pracowników, głownie do obsługi ładunków, czyli operatorów urządzeń załadunkowych ale również do obsługi logistyki i administracji. Również przy samej realizacji budowy Kanału będą potrzebni pracownicy w branży transportowej i załadunkowej. Po realizacji inwestycji będzie możliwość stworzenia nowych miejsc pracy zarówno w branży obsługi transportu i usług turystycznych. Pamiętajmy, że port to działalność portowa i szeroka okołoportowa.
Co z mostem w Nowakowie? Czy jest szansa, aby doczekał się modernizacji?
Most Nowakowski to właśnie podstawowa bariera nawigacyjna na rzece Elbląg. W ramach realizacji budowy Kanału zapewniona została realizacja budowy nowego mostu uchylnego. Przypomnę, że właścicielem mostu jest Starosta Powiatowy, który również w swoim budżecie nie posiada środków finansowych na realizację tej inwestycji. Natomiast dzięki spotkaniom i negocjacjom zarówno z administracją morską jak również ministrem, most zostanie zbudowany ze środków państwowych.
Dziękuję za rozmowę.
Z Arkadiuszem Zglińskim rozmawiała
Rządziło P O i PSL pieniądze które miały iść na port w Elblągu dziwnym trafem bo szly na olsztyn tego nie zaprzeczycie . Juz tu opisywano tę kwestię . Jest tyle obietnic że aż trudno uwierzyć że to dotyczy Elbląga. Jak to jest w Elblągu oddawania wiadukt minister nie przyjechał i TVP. W Ostródzie oddawano wiadukt był minister, TVP . Porownajmy Elbląg do Ostródy jaja sobie robicie i tyle. Tak samo jest z wykluczeniem kolejowym Elbląga . Elbląg omija połączenie kolejowe z C P lotniczym . PiS tego nie widzi, a nie przyszło nikomu do głowy że połączenie kolejowe musi być z portu dalej . Myslcie a nie degradacja Elbląga.
Zdjęcie z artykułu ukazuje wszystko czym dysponuje port w kwestii przeładunku. Jest czas by wreszcie były suwnice i maszyny przeładunkowe nie koparka. Czy któryś z tej firmy był kiedykolwiek w porcie i widzial czym tam przeładowuja wszystko. Dźwigi portowe to podstawa.
Demagogia by utrzymać stołek , owszem może i port będzie gotów do przyjęcia , ale co będzie w porcie przeładowywane i w jakich ilościach , co z przeładunkiem kontenerów , brak dostępu kolei do portu ( z wyłączeniem prywatnego Glenportu) , co z drogami dojazdowymi ul Rawska już się miejscami zapada , oraz najistotniejsze CZY PRZEWÓZ TOWARÓW BĘDZIE ODBYWAŁ SIĘ NA TRASIE GDAŃSK -ELBLĄG -KALININGRAD , czy GDAŃSK - KALININGRAD ( gdyż jest bliżej ) ?
Pora na zmianę Zarządu Spółki może po dekadzie pozorów i asekuracyjnych ruchów co...?! Kompromitacji końca nie widać i tylko Elbląga żal! Może w końcu Redakcja dowie się od tego człowieka dlaczego po Referendum 2013 roku za Wilka port w Elblągu zrezygnował z uczestnictwa w Organizacji Portów Bałtyckich?! Bo jakoś brak logiki w działaniach obu wymienionych jeśli zależało im na rozwoju portu w Elblągu..... https://www.info.elblag.pl/19,27490,Port-w-Elblagu-wyplywa-na-szerokie-wody.html
co ten gosciu bredzi skad go wytrzasneli elblag nawet naj bedzie przekop nigdy nie bedzie konkurencja dla portow morskich a roz;ladunek tej floty bedzie sie odbywal za pomoca tej jednej koparki ?wsadza takie na stanowisko ktory o niczym nie ma zielonego pojecia i klepie cos zeby tylko zablysnac elblag jest za blisko gdanska i gdyni i nigdy nie bedzie zadna konkurencja a szybszy z gdanska jest transport drogowy
Jak Wilk z PiSem wylozy 300 milionow na port to wtedy zaglosuje na niego a tak nigdy sie nie podpisze pod wyborem jakiegokolwiek kandydata z tej partii.
jan-49 z należytą uwagą przeczytałem Pana wpis z krytyczną oceną kompetencji obecnego dyrektora portu w Elblągu. Bardzo bezkompromisowa jest to ocena, co pozwala przypuszczać że ma Pan wiedzę i doświadczenie kilka poziomów większe od niego. Czy może Pan zdradzić jakie ma Pan wykształcenie i staż zawodowy w tym zakresie? Może profesor Wyższej Szkoły Morskiej lub innej uczelni zajmującej się transportem wodnym? Może jest Pan szefem jakiegoś znanego portu, w Hamburgu lub Rotterdamie na przykład? Może armatorem floty morskiej? Bo chyba nie zwyczajnym gostkiem, który realizuje swoje kompleksy mogąc anonimowo pier.... co mu przyjdzie na myśl i wyzywać dyrektora portu wzorem tych co dawniej wypisywali swoje mądrości flamastrem na ścianach szaletów publicznych?
Super bełkot. Wszystko w sferze pobożnych marzeń. Wycięcie drzew uznano za przekop.Jedno co wynika z tego bełkotu, to wreszcie przyznanie, że Elbląg kwitł w czasach komuny. Przez przekop miały płynąć oceaniczne transportowce a okazuje się , że potęga oceaniczna jaką jest Elbląg , nadal będzie woził torf i zaprawę murarską w ilości 1000 - 3500 ton. To jest efekt wrzasku o potędze, bo "może" takie "czółno" wpłynąć ale czy ktoś już jest chętny do transportowania czegokolwiek "do" i "z" Elbląga poza bełkotem? "Prezydent" nawet obiecany tunel przy spartaczonym wiadukcie zrolował . Zobaczcie jego comiesięczne samochwałki "co zrobił" i znajdźcie jedną inwestycję lub działanie obniżające koszt życia mieszkańców. On zrobił, on rozmawiał, on się spotkał. "Ja". Nawet Wiesiek jest skromniejszy .
Dlaczego trwonimy publiczne środki na utrzymywanie sztucznych stanowisk .Skandal kolejny i to tylko w Elblągu. Kolesiostwo i znajomości . Nie ma pracy a stanowiska potworzone ??? W jakim celu ???
~ BEZ ŚCIEM proszę - szanowny "dyrektorze portu" , Jan-49 jeszcze nie zareagował , ale przyzwoitość każe zatrzymać pański bełkot i nerwy. Meritum się liczy i fakt, że "port" nie zarabia na pensje dla 5 pracowników z dyrektorem na czele. Wykształcenie jest ważne, ale nic ono nie znaczy gdy o dyrektorowaniu decyduje tylko ilość i moc kleju między fotelem i częścią twarzową dolną "wykształconego" praktyka w porcie torfowym.Chyba zbyt wielka nazwa "port", bo wystarczy "przystań torfowa". Nic w tym :porcie " nie zrobiono poza trwaniem. I nie unoś się chłopie, bo czuję, że jesteś na wylocie - pojawił się swój. Chyba że znasz EPECmanów.