Elbląski Ruch Palikota pragnie wyrazić swoje głębokie zaniepokojenie doniesieniami prasowymi dotyczącymi budowy „obwodnicy wschodniej” przebiegającej przez Park Leśny Bażantarnia (w tym, najprawdopodobniej, ulubioną przez Elblążan polanę z wiatami) i dalej w granicach Parku Krajobrazowego Wysoczyzny Elbląskiej oraz likwidacji linii tramwajowej nr 2.
Niniejszym wnosimy, idąc za propozycją Forum Rozwoju Elbląga, o zorganizowanie rzeczowych i szerokich konsultacji społecznych rozwiewających wątpliwości i/lub przedstawiających alternatywne rozwiązania uwzględniające pominięcie Bażantarni oraz zachowania trakcji tramwajowej nr 2.
Park Leśny Bażantarnia stanowi unikalny kompleks blisko 370 hektarów. Są to zielone płuca miasta, gdzie jeszcze na początku lat 90 można było tu licznie spotkać bażanty (stąd obecna nazwa Parku). W obszarze Bażantarni znajduje się kilka turystycznych szlaków pieszych i rowerowych, natomiast polany leśne wraz z przynależnymi wiatami stały się ulubionym miejscem spędzania czasu wielu Elblążan. Znajduje się tu także piękna muszla koncertowa, która jeszcze kilka dekad temu tętniła życiem. Ponadto nie wyobrażamy sobie możliwości wypoczynku z dziećmi na łonie natury z pędzącymi autami za plecami. Park Leśny Bażantarnia jest wyjątkowym obszarem naszego miasta i należy uczynić wszystko, aby to co przyroda budowała przez długie lata nie zostało w jakikolwiek sposób naruszone, a już tym bardziej zniszczone.
Jesteśmy głęboko zaniepokojeni doniesieniami o ingerencji w zielone płuca miasta, ale także z niepokojem śledzimy doniesienia medialne o wyłączeniu a nawet całkowitej likwidacji trakcji tramwajowej nr 2, na odcinku prowadzącym do Bażantarni. Ze względu na obowiązujące przepisy istnieje prawdopodobieństwo, iż „czasowe wyłączenie” linii może być początkiem jej całkowitej likwidacji.
Elbląski Ruch Palikota niniejszym wnosi, aby wprost przeciwnie rozpatrzono rozbudowę trakcji do ulicy Fromborskiej – z przystankiem na wysokości szpitala – i dalej połączenie jej z obecną linią tramwajową przy ulicy Ogólnej. Tak rozwiązana infrastruktura pozwoli skomunikować ze sobą trzy Elbląskie Szpitale, wiele przychodni lekarskich, szkół oraz instytucji i przedsiębiorstw. A także niemalże całe centrum naszego miasta.
Pragniemy przypomnieć, iż Elbląskie Tramwaje szynowe są drugimi jakie powstały w Polsce i należy wszelkimi sposobami zabiegać o ich zachowanie. Stanowią one nie tylko atrakcję turystyczną, ale także niebywałą wartość niematerialną – HISTORYCZNĄ WARTOŚĆ. Dodać tu należy, iż sąsiednie miasto, stolica Województwa - Olsztyn odbudowuje trakcję tramwajową. W chwili obecnej prace związane z tym są już dalece zaawansowane.
Być może jest tak, iż z linii tramwajowej nr 2 korzysta znikoma część społeczności. Niemniej jednak należy zapytać o przyczynę takiego stanu rzeczy. Widzimy tu szerokie pole do popisu Włodarzy miasta, aby Nasza Bażantarnia na nowo zaczęła tętnić życiem, wówczas obłożenie linii nr 2 zdecydowanie się zwiększy. Uważamy, iż powoływanie się na ewentualne badania o zbyt małym obłożeniu linii tramwajowej nr 2 sugerowałoby, iż Władze nie mają planu na ożywienie tej części miasta. Wierzymy, iż tak nie jest, a plany w swojej perspektywie wybiegają dalece do przodu.
Uważamy, iż problemem jest także brak skomunikowania linii ze Szpitalem Wojewódzkim w sposób bezpośredni. Odległość przystanku tramwajowego w tym przypadku ma olbrzymie znaczenie, gdyż jak powszechnie wiadomo z usług Szpitala korzystają głównie ludzie starsi. Niemniej jednak problem obłożenia linii nr 2 może zostać w pewnym stopniu rozwiązany poprzez dalszą rozbudowę trakcji tramwajowej.
Dodatkowym plusem rozbudowy takiej formy komunikacji jest fakt, iż nikt z nas nie potrafi przewidzieć cen paliwa za lat pięć czy dziesięć. Co wiązać się może ze stale rosnącymi cenami korzystania z autobusów. Za tramwajami przemawiają nie tylko względy ekologiczne, ale także i ekonomiczne. Jak powszechnie wiadomo Polska węglem stoi, w związku z czym nie grozi nam w chwili obecnej nagły skok cenowy. Ponadto tramwaje można z powodzeniem eksploatować znacznie dłużej niż autobusy.
Liczymy na to, iż przed podjęciem ostatecznego rozstrzygnięcia rozwiane zostaną wszystkie sporne kwestie. W przypadku tak ważnych dla mieszkańców miasta decyzji nie mogą brać górę wyłącznie względy ekonomiczne. Niniejszym wnosimy do pana Prezydenta, o zorganizowanie konsultacji społecznych w jak najszybszym terminie.
Ruch Palikota w Elblągu
A czy pan Pękalski przypominiał sobie gdzie tak szalał na drodze?? Czy dalej ma zAĆMIENIE?
Nie dla likwidacji linii tramwajowej nr 2!
takze uważam, że obwodnica przez Bażantarnię to chory pomysł, natomiast likwidacja linii tramwajowej nr 2 to głupota. No, ale to nic nowego, Grzesiu i jego ekipa prochu nie wymyślą.
Zgadzam się w całej rozciągłości - Bażantarnia jest naszym dobrem i nie powinniśmy ingerować zielone płuca miasta.
Witam powiem tak zlikwidowali dożo rzeczy w naszym Elblągu ,już nie będę rozpisywał się co.To dlaczego nie zlikwidować tramwaje linii nr 2 no cześć lasów. Bo i po co nam to przecież zostanie więcej terenu do zaorania. My tu się wypowiadamy a nas i tak maja w du.....ie,szkoda naszych nerwów. My ludzie będziemy chodzić nie do bażantarni ,ale na na drogi i tam oddychali powietrzem z aut. Ja tez popieram by nic nie zmieniło się w tej sprawie lasy ma zostać w nie naruszalnym stanie i linia nr 2 też U nas w Elblągu to głupich pomysłów nie brak..Widocznie w naszym Urzędzie Miasta nudzi się ludziom i głupoty wymyślają.
Panie Pawle, w zupełności zgadzam się z panem. Bażantarnia ze względu na swoje wyjątkowe walory krajobrazowe i wartości przyrodnicze powinna być miejscem szczególnie chronionym i służyć Elblążanom do wypoczynku i rekreacji. Jest ostoją wielu gatunków ptaków i zwierząt. Władze miasta powinny zlecić opracowanie strategii ochrony tego miejsca lub opracować plan zagospodarowania przestrzennego, który w przyszłości chroniłby tę zieloną enklawę przed zaasfaltowaniem lub innymi dziwnymi i niszczącymi pomysłami. Pędzące auta za plecami wypoczywających....To kolejna mówiąc delikatnie nietrafiona, nieprzemyślana i kontrowersyjna inwestycja. Mam nadzieję, że włodarze miasta zdają sobie sprawę jak potrzebna jest tu społeczna, konstruktywna dyskusja. Cieszy, że Ruch Palikota wspiera mieszkańców.
Niech wszystko zaorają , zagrodzą , zaleją betonem ....a co sobie będą żałować...mieszkańcy miasta to tylko skutek uboczny podatków ,po co sie z nimi liczyć.
Czas na likwidację elbląskich tramwajów..
jestem za
Proponuje przeprowadzic autostrade przez ogrodek Grzesia :D od razu moglby zamontowac tam bramke i pobierac myto hehehe