Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej może pochwalić się największym - 3,5 milionowym zyskiem netto spośród wszystkich 12 spółek prawa handlowego, w których miasto Elbląg posiadała udziały. Na przeciwległym biegunie znalazł się Zarząd Komunikacji Miejskiej, który zanotował 20 mln zł straty. Prezentujemy wyniki finansowe spółek za 2016 rok.
Na koniec 2016 r. Miasto posiadało udziały w 12 spółkach prawa handlowego, w tym w 8 spółkach jednoosobowych (EPWiK, EPEC, ZUO, MPO, TE, ZKM, ETBS, ZPME), w jednej jako udziałowiec większościowy (PDiM) i w trzech jako mniejszościowy (Warmińsko-Mazurski Fundusz "Poręczenia Kredytowe", Centralny Wodociąg Żuławski, Pętla Żuławska). Wartość nominalna wszystkich posiadanych udziałów wynosiła na koniec ubiegłego roku 255 mln 819 tys. 882 zł.
Spośród wszystkich wymienionych spółek, siedem z nich w roku 2016 osiągnęło zysk, zaś pięć poniosło stratę netto. Wynik finansowy ośmiu spółek był korzystniejszy niż w 2015 roku, a cztery spółki odnotowały pogorszenie wyniku.
Najwyższe kwotowo zyski w 2016 r. osiągnęły:
- EPEC - 3,5 mln zł zysku netto i rentowność netto przychodów 3,4%
- EPWiK - 1 mln zł zysku netto i rentowność netto przychodów 1,9%
- Centralny Wodociąg Żuławski - 552 tys. zł zysku netto i rentowność netto przychodów 3%
Największą poprawę wyniku w 2016 r. w stosunku do 2015 r. odnotowały:
- MPO - przy stracie netto w 2015 r. 467 tys. zł, w 2016 r. spółka osiągnęła zysk netto 141 tys. zł, co było wynikiem znaczącego ograniczenia kosztów
- Warmińsko-Mazurski Fundusz "Poręczenia Kredytowe" - przy stracie netto w 2015 r. 992 tys. zł, w 2016 r. spółka osiągnęła zysk netto 10,5 tys. zł
- Centralny Wodociąg Żuławski - zysk netto w 2016 r. w stosunku do 2015 r. wzrósł o 97,3%
Ponadto w 2016 r. Zarząd Portu Morskiego Elbląg i Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów zmniejszyły wyraźnie ponoszone straty.
Najwyższe kwotowo straty w 2016 r. poniosły trzy spółki:
- ZKM - strata netto w kwocie 20 mln zł i deficytowość netto przychodów 141,7%
Straty ponoszone przez spółkę wynikają z niewystarczających przychodów ze sprzedaży biletów w stosunku do kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej. Przychody ogółem spółki pokrywają nieco ponad 40% kosztów (ponad 90% kosztów stanowią koszty usług przewozowych). W celu zapewnienia funkcjonowania komunikacji miejskiej z budżetu miejskiego na ten cel przekazywane są dopłaty na kapitał spółki, co nie jest ujmowane w rachunku wyników. W 2016 r. przy obniżeniu się przychodów ogółem o 1,8% strata netto spółki wzrosła w stosunku do roku 2015 r. o 1%.
- Tramwaje Elbląskie - strata netto w kwocie 1,1 mln zł (minimalnie niższa niż w 2015 r.) i deficytowość netto przychodów 7,5%.
Strata wynika ze zbyt niskiego poziomu stawki za tzw. wozokilometr, która nie pokrywa pełnych kosztów spółki. Tym nie mniej strata za 2016 r. mieści się w granicach połowy kosztów amortyzacji, co przy realizacji zasadniczych inwestycji dotyczących trakcji i wagonów tramwajowych bezpośrednio przez Miasto pozwala na zachowanie przez spółkę płynności.
- Pętla Żuławska - strata netto w kwocie 505 tys. zł (niższa o 9% od straty z 2015 r.).
Ponoszone straty wynikają z niewystarczających przychodów osiąganych z infrastruktury żeglarskiej zarządzanej przez spółkę w stosunku do kosztów obsługi i utrzymania tej infrastruktury oraz pozostałych kosztów działalności spółki, co było uwzględnione na etapie tworzenia spółki przez wspólników.
Pogorszenie wyniku w 2016 r. w stosunku do 2015 r. nastąpiło w czterech spółkach:
- Zakład Utylizacji Odpadów - zysk netto roku 2016 obniżył się w stosunku do roku 2015 o 61%, co przy wzrośnie przychodów wynikało z szybszego wzrostu kosztów. Spółka poniosła wyższe koszty na utrzymanie bieżące, konserwację, naprawy i remonty znacznej ilości sprzętu.
- Elbląskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego - zysk netto spółki w 2016 r. w stosunku do zysku za 2015 r. obniżył się o 30,3%. W 2016 r. spółka odnotowała wzrost głównych pozycji kosztów działalności operacyjnej - w tym przede wszystkim amortyzacji, zużycia, materiałów i energii, usług obcych i wynagrodzeń.
- EPWiK - zysk netto za rok 2016 obniżył się w stosunku do roku 2015 o 3,7%. W 2016 r. przy nie zmienionych cenach wody i ścieków, nastąpiło obniżenie się ilości sprzedaży wody o 107 tys. m3, tj. o 1,8% oraz ilości ścieków o 35,5 tys. m3, tj. o 0,7%.
- ZKM - strata netto za 2016 r. wzrosła w stosunku do 2015 r. o 200 tys. zł, czyli o 1%, co wynikało głównie z obniżenia się przychodów ze sprzedaży biletów.
Wyniki finansowe netto spółek za rok 2016:
- EPEC - 3,5 mln zł zysku
- EPWiK - 1 mln zł zysku
- CWŻ - 552 tys. zł zysku
- ETBS - 178 tys. zł zysku
- ZUO - 146 tys. zł zysku
- MPO - 146 tys. zł zysku
- Warmińsko-Mazurski Fundusz "Poręczenia Kredytowe" - 10,5 tys. zł zysku
- ZPME - 61,9 tys. zł straty
- PDiM - 105,4 tys. zł straty
- Pętla Żuławska - 505 tys. zł straty
- TE - 1,1 mln zł straty
- ZKM - 20 mln zł straty
EPEC - 3,5 mln zł zysku- tyle nas wydoił
To ja się pytam z czego Epec ma ten zysk? Sam Epec jak to wcześniej przedstawiano produkuje tylko 12% zapotrzebowania na ciepło. Faktem jest o czym ludzie piszą, że Epec prowadził sprzedaż usług po zaniżonych kosztach, a różnicę dodawał Nam do stawki za ciepło. Pytam się kiedy będzie weryfikacja stawki , przecież to są nasze pieniądze ten zysk.Dlaczego My elblążanie płacimy najwięcej na północy kraju? no właśnie pokazuje to ten zysk. Wystarczy wywindować stawkę i ma się zysk. Ustawcie cenę biletu w ZKM po 10 zł i też będą mieli zysk.
Na tyle nas okradł !! To nie jest prywatna spółka tylko miejska czyli NASZA -za nasze podatki ! Ciepło mamy najdroższe !!!
Za mało ze sprzedaży biletów, za mało za wozokilometr...itd ZKM zdycha bo nie starcza z biletów i dopłaca UM czyli my, za bilety płacimy my. TE zdycha bo ZKM za mało placu za kilometry dostaje dofinansowanie z UM. A EPEC i inne które.maja zysk ze zdzierstwa za które placimy my sobie wyplaca nagrody. Bo zarobili ot tak pi.rdzac w stołki. I za zysk i premi placimy my. Paranoja. Robole (przepraszam za to określenie) zapie.przaja a prezesi ztyrani sobie pensje i peemie w wysokości co najmniej rocznych zarobków robola przyznają. Bo oni są fachowcy i nikt za mniej by nie pracowal. Niech UM zrobi przetarg z kryterium 100% najniższej ceny i zobaczymy czy fachowcy aż tyle potrzebują i czy sa oni prawie nie do zastąpienia.
to znaczy ze czas onizyc stawki za wode i cieplo. Te spolki maja dzialac non-profit a ich celem maja byc jak najtansze uslugi komunalne
Jak w tytule . A Orzech i Górecki na pośredniak
Miasto i jego włodarze nie mają żadnego pomysłu na transport komunalny, inwestują np. w udogodnienia dla kierowców zamiast w udogodnienia dla transportu publicznego, wyrzucają kolosalne kwoty na niepotrzebne łączniki szynowe, zamiast przeznaczyć te pieniądze na remont starych torowisk i nowoczesny tabor, nie potrafią wyegzekwować kupna biletów na komunikację miejską (kto choć raz jechał autobusem w Londynie to wie, jak to się robi w normalnych miastach) etc. W ten sposób, to transport miejski zawsze będzie przynosił straty, choć oczywiście mam świadomość, że jest to usługa siłą rzeczy deficytowa, niemniej dla mieszkańców i środowiska niezwykle korzystna.
no i właśnie ten zysk z Epecu przeznaczy się np. na stratę Tramwaje Elbląskie czy ZKM, taki podatek miejski inaczej,
Usługa jaką świadczy epec jest jedn z droższych w kraju. 3,5 mln zysku + ogromne kwoty przeznaczane na fanaberie i sponsoring to obraz jak doją mieszkańcow. Co na to nadzór właścicielski. Oj Panie Prezydencie coś pan bujał w sprawie ceny ciepła.
Skoro EPEC ... ma zysk a jego właścicielem jest miasto , czyli elblążanie . To logicznym jest to , że powinien on wrócić do ich kieszeni , Bynajmniej do tych , którzy korzystają z jego usług . Zastanawiające jest to , że radni . Wyłączając Pana Klima , jako przedstawiciele mieszkańców zupełnie nie są zainteresowani . Sposobem i " skutecznością " nadzoru Prezydenta miasta nad tą spółką . Dlaczego ?? Pan Klim , nie ma nawet wsparcia wśród kolegów z SLD . Pana Rudnickiego ( wice rady miejskie ) j i Tomczyńskiego . Co , powoduje taką bierna postawę wielu Radnych ? Którzy zabiegają o głosy w wyborach w okręgach , gdzie EPEC dostarcza tysiącom lokatów ciepło . A jego prawidłowość funkcjonowania , ma przełożenie na czynsze . Po co tacy Radni w radzie miejskiej ?