Budowa biurowca na Wyspie Spichrzów zbliża się do końca. Tymczasem rewitalizacja nabrzeża przy nowym obiekcie, planowana przez miasto, jeszcze nie ruszyła. Realizacja inwestycji jest już opóźniona o pół roku. Na jakim etapie jest obecnie?
Wykonawcę przebudowy zachodniego nabrzeża rzeki Elbląg na Wyspie Spichrzów, przy powstającym biurowcu Porta Mare, poznaliśmy w lutym 2023 roku. Firmie Doraco z Gdańska powierzono realizację inwestycji oraz opracowanie dokumentacji projektowej. Początkowo zakładano, że nowe nadbrzeże powstanie do połowy przyszłego roku. Wiadomo już, że jest to nierealne. Na wniosek wykonawcy, miasto wydłużyło termin wykonania dokumentacji o 6 miesięcy. Gdańska firma opóźnienie tłumaczy zwłoką organów administracji w wydawaniu decyzji. Obecnie Doraco kończy opracowywanie dokumentacji oraz pozyskiwanie odpowiednich uzgodnień i zgód.
W grudniu planowane jest uzyskanie decyzji pozwolenia na budowę. To pozwolenie wydaje Pomorski Urząd Wojewódzki. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w styczniu przyszłego roku, a zakończenie inwestycji w pierwszym kwartale 2026 roku
- mówiła Justyna Rzeczycka z Departamentu Inwestycji UM w Elblągu 25 listopada, podczas Komisji Gospodarki i Klimatu.
Przebudowa obejmie odcinki od mostu Wysokiego w kierunku fosy miejskiej i mostu Kardynała Wyszyńskiego oraz od mostu Niskiego do parkingu przy ul. Warszawskiej. Polegać będzie na przebudowie nabrzeża wraz z wyposażeniem w urządzenia cumownicze, przebudowie pomostów pływających, kanalizacji, budowie oświetlenia, zaopatrzeniu w prąd, wodę i renowacji terenów zielonych. Wykonany zostanie również m.in. parking przy ul. Warszawskiej. Warto dodać, że zadanie to nie obejmuje przebudowy nabrzeża pomiędzy mostami zwodzonymi.
Inwestycji ma kosztować ponad 30,3 mln zł. Z tego zdecydowaną większość - ponad 26,8 mln zł stanowi dofinansowanie z rządowego programu Polski Ład. Środki własne gminy to ok. 3,6 mln zł.
Przebudowa nabrzeża realizowana jest w ramach zadania pn. „Rewitalizacja Wyspy Spichrzów w Elblągu – terenu przeznaczonego pod inwestycje Programu Fabryka”. Budowę biurowca Porta Mare realizuje Operator ARP, spółka zależna Agencji Rozwoju Przemysłu, na gruncie przekazanym aportem przez miasto. Koszt tego zadania to ok. 100 mln zł. Nowy obiekt ma powstać do końca roku.
Oby ta inwestycja nie podzieliła losu zalanych terenów w opolskim i dolnośląskim gdzie do tej pory nie ma pieniędzy. Jest tylko pogłos Kierwińskiego i pierwszy kozioł ofiarny wojewoda dolnośląski , którego zastąpiła Pani od turystyki.
Typowy przykład robienia czegoś od du.. strony. Umacnianie wybrzeża (o ile do niego dojdzie) będzie polegało na wbijaniu dziesiątek larsenów, co niewątpliwie odbije się na kondycji budynku już na samym jego początku. Pękające ściany, może nawet szyby, podciekanie to zjawiska, które na pewno wystąpią. Należy też wspomnieć o "komforcie" najemców.