Aktualnie w rejonie Zatoki Gdańskiej wykonywane jest pogłębienie akwenu na obszarze basenu portu osłonowego, tak by statkami mogło odbywać się dowożenie kamienia hydrotechnicznego ze Skandynawii. Rozpoczęło się wykonywanie narzutów kamiennych na odcinku nasady falochronu zachodniego i wschodniego.
Trwa produkcja betonowych elementów prefabrykowanych tzw. X-bloków, które będą zabezpieczać falochrony przed falami. W rejonie kanału żeglugowego pogrążana jest ścianka szczelna w obszarze śluzy oraz kieszeni bram śluzy, wykonywana jest też przesłona zapewniająca szczelność pod dnem śluzy. Na tym terenie trwają wykopy, ale też powstają nasypy pod drogi docelowe, wraz z umacnianiem skarp. Na moście południowym zakończyły się prace żelbetowe, obecnie wykonywana jest platforma robocza, która posłuży do scalania konstrukcji stalowej.
- Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla naszego kraju. Bardzo się cieszę, że minister Marek Gróbarczyk ją przygotował i realizuje. Dzięki niej Elbląg i okoliczne porty, a także całe woj. warmińsko-mazurskie zyskają nowe szanse rozwojowe. Te szanse wynikają także z inwestycji drogowych, takich jak drogi S7 i S16, jak i inwestycji kolejowych: w linie kolejowe i dworce. Wspólnie budujemy spójną sieć komunikacyjną i łączymy Polskę, aby rozwój naszego kraju był zrównoważony i sprawiedliwy
- powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk
Nad kanałem powstaną dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających nową drogą wodną jednostek. Od początku jednym z założeń było zapewnienie priorytetu ruchu kołowego w rejonie kanału żeglugowego. Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wyniesie blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 m głębokości.
- Obiekty mostowe będą spełniały funkcję usprawnienia komunikacji pomiędzy wschodnią, a zachodnią częścią Mierzei Wiślanej – mówi Dominik Wróblewski kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix, generalnego wykonawcy prac. Obiekty mostowe są w konstrukcji stalowej. Długość przęsła to 62 metry, szerokość 17 metrów. Są to mosty obrotowe. W chwili przepływania jednostki przez kanał żeglugowy most będzie się obracał prostopadle do kanału żeglugowego.
Na Zalewie Wiślanym wykonywana jest sztuczna wyspa. Trwa pogrążanie ścianek szczelnych tworzących jej obwiednię. Montowane są ściągi i stopniowo zasypywana jest grodza.
- Prace w okresie jesienno-zimowym będą kontynuowane zgodnie z harmonogramem. 26 września 2020 roku na terenie budowy odbyła się ceremonia wmurowania kamienia węgielnego w ławie fundamentowej podpory mostu północnego. Tuba z aktem erekcyjnym została wmurowana w budowany przyczółek mostu. Tego samego dnia na budowie odbyło się również posiedzenie Konwentu Morskiego, poświęcone inwestycji. Członkowie Konwentu oraz zaproszeni Goście (m.in. przedstawiciele polskich uczelni technicznych), wysłuchali prezentacji Inwestora – Urzędu Morskiego w Gdyni oraz Głównego Wykonawcy – Konsorcjum NDI/BESIX
– mówi kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Najbliższe tygodnie to kontynuacja prac pogłębiarskich na Zatoce Gdańskiej w porcie osłonowym oraz wykonywanie narzutów kamiennych. Do końca tego roku pogrążone zostaną ścianki w obrębie całego Kanału Żeglugowego, a od października montowane są mikropale i odwodnienie. Zaczynają się także roboty żelbetowe. Podobnie w rejonie śluzy montowane są mikropale i odwodnienie. Dodatkowo wykonywana jest tam przesłona jet-grouting. W dalszym ciągu do rzędnej 0,0 wykonywane będą wykopy w rejonie kanału (prace ziemne), a na początku przyszłego roku rozpoczną się prace pogłębiarskie. W listopadzie ma rozpocząć się montaż konstrukcji stalowej mostu południowego, a na moście północnym będą toczyć się roboty żelbetowe na przyczółkach, wykonywane będą izolacje ścian przyczółków oraz zasypki. Do końca listopada w stanie surowym gotowy będzie budynek bosmanatu.
Budowa kanału na Mierzei Wiślanej zgodnie z harmonogramem powinna zakończyć się w 2022r.
Magdalena Kierzkowska
Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora
Urząd Morski w Gdyni
Co z bursztynem, jakieś konkrety.
Prace idą do przodu i co przeciwnicy P O i PSL i SLD to wam wary opadną jak będzie otwarcie przekopu. Za waszych rządow to bylo jak najwiecej zaj,ac do kieszeni. Afery i wstyd pozostał. Brawo PiS.
Wszystko tobie, ukochana ziemio Nasze myśli wciąż przy Tobie są Tobie lotnik triumf nad przestrzenią A robotnik daje dwoje rąk Ty przez serce nam jak Wisła płyniesz Brzmi jak rozkaz Twój potężny głos Murarz, żołnierz, cieśla, zdun, inżynier Wykuwamy Twój szczęśliwy los Ukochany kraj Umiłowany kraj Ukochane i miasta i wioski Ukochany kraj Umiłowany kraj Ukochany, jedyny, nasz, polski Ukochany kraj Umiłowany kraj Ukochana i ziemia i nazwa Ukochany kraj Umiłowany kraj Nasza droga i słońce i gwiazda:)
#NiechSięMuryPnąDoGóry :)
Przekop będzie,a słudzy i krewni ZSRR niech się zamartwiają,że nic nie mogą poradzić.Są bezsilni jak dziecko we mgle!
"Super" i "Sprawiedliwy" proste pytanie do Was. Dlaczego cała "sztandarowa" inwestycja prowadzona jest za naszą kasę ? Dlaczego nie korzystamy ze środków unijnych ? Podpowiem. Unia nie wydaje kasy na mrzonki i inwestycje przynoszące wymierne straty.
Tadd - Bzdura, UE wyrzuciła miliardy (!) np. na hiszpańskie lotniska, które do dziś nie przyjęły nawet 1 pasażera (coś jeszcze lepszego jak nasze Szymany czy Radom;) więc przykład jest całkowicie nietrafiony. W finansowaniu inwestycji tylko ze środków rządowych chodziło o to, żeby właśnie wtrącania się mędrków z UE i KO uniknąć, bo wtedy rzeczywiście mogliby wstrzymać środki np. w środku rozgrzebanej budowy, co skutkowałoby wstrzymaniem/opóźnieniem i kłopotami przedsięwzięcia. Kaczyński wręcz arcymistrzowsko rozegrał tu "totalną opozycję" i jej krzykaczy i teraz ma spokój oraz terminowo i profesjonalnie realizowaną inwestycję. Szkodniki z POKO oddające polską suwerenność w jankeskie ręce (wespół z PiS zresztą) mogłyby się tu uczyć, jak należy dbać o interes narodowy (...)
(...) w przypadku realizacji strategicznych projektów inwestycyjnych.
Twój przykład o lotniskach, stary i potraktuję go jako wyjątek od reguły. A inwestycja strategiczna?? Interes narodowy przy przekopie ?? To są dopiero bzdury.