Przed wojną zakłady Komnicka produkowały tu automobile. Obecnie hale przy ul. Dojazdowej stoją puste. Grupa miłośników historii miasta chce utworzyć w tym miejscu muzeum techniki. Petycję w tej sprawie skierowali do władz miasta.
Przemysłowa historia Elbląga nadal czeka na ciekawe zaprezentowanie. Pomysł utworzenia w naszym mieście muzeum techniki pojawia się od kilku lat. Teraz powrócił. Pod koniec grudnia ubiegłego roku do prezydenta miasta trafiła petycja w tej sprawie.
Elbląg zamieszkuje wielu miłośników przemysłowej historii naszego miasta, którzy gotowi są dzielić się posiadaną wiedzą oraz udostępniać zabezpieczone własnym sumptem artefakty. Niestety z tego wielkiego dziedzictwa istniejące muzeum zachowało bardzo niewiele lub wręcz nic. Dając o zachowanie historii naszego miasta, ale także podniesienie jego atrakcyjności turystycznej, postanowiliśmy działać
- wyjaśnia Stowarzyszenie Historyczno-Poszukiwawcze Denar.
- Elbląg jako miasto przemysłowe i portowe stał się domem dla wielu przedsiębiorstw, w tym jednego z największych koncernów ówczesnej Europy. Nie bez przyczyny Ferdynand Schichau nazywany był Kruppem Prus Wschodnich. W Elblągu swoją siedzibę znalazła także fabryka Komnicka produkująca całą gamę pojazdów – od samochodów osobowych i ciężarówek po traktory i walce drogowe. Częściowo na bazie infrastruktury tych zakładów, polski Elbląg kontynuował przemysłowe tradycje po wojnie. Powojenny Elbląg był silnym ośrodkiem przemysłu mechanicznego, odzieżowego, skórzanego i meblarskiego. Oba okresy elbląskiego przemysłu - przedwojenny i powojenny - zasługują na upamiętnianie - przekonują autorzy petycji skierowanej do prezydenta Elbląga.
Stowarzyszenie chce, aby miasto wsparło inicjatywę utworzenia Elbląskiego Muzeum Techniki i Przemysłu i przekazało na ten cel zrujnowane hale przy ul. Dojazdowej. Pod petycją w tej sprawie podpisało się kilkudziesięciu mieszkańców.
Najlepszym miejscem na Elbląskie Muzeum Techniki i Przemysłu są zrujnowane hale produkcyjne przy ul. Dojazdowej. To miejsce wyjątkowe ze względu na kontekst historyczny – w tych halach firma Franza Komnicka od 1906 roku produkowano automobile
- przekonuje Grzegorz Nowaczyk, ze stowarzyszenia Denar.
Pomysł Stowarzyszenia pozytywnie zaopiniowała elbląska delegatura Urzędu Ochrony Zabytków w Olsztynie. Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Elblągu zapowiedziało zintensyfikowanie działań na rzecz stworzenia kolejki elbląskich zabytków techniki. Autorzy petycji teraz czekają na odpowiedź miasta. Co na temat tej inicjatywy sądzą Czytelnicy info.elblag.pl? Piszcie w komentarzach.
Ci miłośnicy to niech sobie kupią te hale i niech sobie zbudują te muzeum, oraz zatrudnią pracowników .... ale za swoje! Taki k...a Pomysłowy Dobromir to ja potrafię być. Niech mi miasto da ze 3 hektary i bańkę rocznie to wam zrobię taki muzeum, że wam pięty pójdzie!
A może już tylko skansen?
Jakim trzeba być burakiem,aby tak twierdzić? Zmień słomę w butach bo strasznie capi.
Lepie zlikwidowane