Miasta dostrzegają korzyści, jakie przynoszą inteligentne systemy transportowe. W najbliższych kilku latach 33 miasta i gminy polskie wydadzą na nie co najmniej 1,2 mld zł. Inteligentne systemy mogą być rozwiązaniem dla wielu bolączek miast: korków, zarządzania parkingami, zanieczyszczenia powietrza czy hałasu – a tych choćby w naszym rodzinnym Elblągu nie brakuje. Na początku roku ekipa byłego Prezydenta Miasta, Grzegorza Nowaczyka planowała, iż pieniądze z nowego rozdania unijnego zostaną w części zainwestowane w przygotowanie zintegrowanego systemu informacji transportu publicznego oraz nadzoru nad ruchem drogowym, w ramach projektu Smart City. Czy nadal mamy na to szansę?
Elbląskich kierowców nie trzeba przekonywać, że dziś po ulicach naszego miasta jeździ się fatalnie. I nie wpływa na to jedynie etap przebudowy największych arterii w naszym mieście. Jeszcze przed rozpoczęciem modernizacji dróg zmotoryzowanym elblążanom nie udawało się pokonać elbląskich ulic bez przeszkód. Za każdym razem bowiem traciło się i traci dużo czasu na głównych skrzyżowaniach. Każdy z nas doskonale wie, w których miejscach naszego miasta występuje największe natężenie ruchu. Ulice Hetmańska, Grunwaldzka, Ogólna czy Płk. Dąbka w godzinach szczytu są często zakorkowane.
Próbowano znaleźć na to rozwiązanie. Elbląscy radni proponowali tu m.in. liczniki czasu na skrzyżowaniach. Wygląda to w ten sposób, że urządzenie zamontowane obok sygnalizatora podaje w sekundach, jak długo będzie się paliło zielone lub czerwone światło. Ze względów bezpieczeństwa, aby kierowcy nie ruszali ze skrzyżowania zbyt wcześnie, wyświetlacz wygasza się np. na 2 sekundy przed zmianą światła na zielone i np. na 5 sekund przed zmianą sygnału z zielonego na czerwony, by kierowcy nie przyspieszali w ostatniej chwili. Mimo prób system taki nigdy w Elblągu się nie pojawił.
Jesienią 2012 roku przebudowano za to sygnalizację świetlną w mieście. Inwestycja rozłożyła się na trzy zadania, podzielone na etapy, z których każda druga część obejmowała wykonanie montażu urządzeń sygnalizacji świetlnych wraz z wymaganym oznakowaniem pionowym i poziomym. Została wtedy przebudowana sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ul. Rycerskiej-Wigilijnej-Giermków, w ciągu ul. Ogólnej (od Lubelskiej do Legionów) oraz z ul. Giermków w ul. Hetmańską.
Elbląg - smart city?
Nic tak jednak nie pomogłoby usprawnić ruch w Elblągu, jak stworzenie w mieście systemu pełnego zarządzania ruchem. Były prezydent Grzegorz Nowaczyk planował przygotowanie projektu zintegrowanego systemu informacji transportu publicznego oraz nadzoru nad ruchem drogowym, w ramach projektu Smart City. Idea Smart City jest świeża, ale w wielu miejscach na świecie prowadzone są już prace mające na celu wdrożenie systemów nie tylko inteligentnych systemów zasilania, ale także inteligentnych systemów logistycznych, a także inteligentnych systemów racjonalizacji zużycia zasobów poszczególnych miast czy regionów. Pieniądze na to przedsięwzięcie w Elblągu miałyby pochodzić z nowego budżetowania unijnego na lata 2014-2020.
Miasta Polskie dostrzegają korzyści, jakie przynoszą inteligentne systemy transportowe. W Lublinie powstanie np. Centrum Sterowania Ruchem w mieście. W Łodzi do końca 2013 r. potrwa opracowanie aktualizacji studium systemu transportowego dla miasta. Rezultatem końcowym opracowania ma być wskazanie optymalnego kształtu systemu transportowego Łodzi. W Białymstoku, gdzie również zostanie zbudowany nowy system zarządzania ruchem, przetarg na inwestycję został już rozstrzygnięty. Głównym zadaniem tamtejszego systemu będzie sterowanie ruchem z priorytetowym traktowaniem komunikacji miejskiej.
Remont dróg 503 i 504 planowo zakończyć się ma w czerwcu 2014 roku. Czy Elbląg z nowymi – przyszłymi władzami u sterów skorzysta z podobnej szansy, jak inne miasta Polski?
Po remoncie , zastanawiam się czemu ,zlikiwidowano skręt w lewo z wyjazdu z sądu w Grota Roweckiego/ Teraz by pojechać w Hetmańską l 12go Lutego trzeba jechać do skrrzyżowqnia z Traugutta i tam zrobić nawrót i wtedy jechać Grota Roweckiego. Ktoś nie pomyślał albo celowo zlikwidowali ten skręt by wlepiać mandaty nie zorientowanym.
Nazwa Smart ale co jest pod nią ? Jeden pas ruchu na rondzie przy Zielonych Tarasach jest faktem i żaden system nie uchroni nas przed zatykaniem się tego punktu co sygnalizowałem na spotkaniu z Witkiem - efekt ? Pokiwał głową ale nic się nie da zrobić....Podobnie z tunelami pod newralgicznymi przejściami dla pieszych ,,, Pomysł jest mało znany może redakcja poda więcej konkretów jakieś przykłady ,,, No i miejsca parkingowe ................. manewrowanie to koszmar .
Smart City w mieście w którym kierowcy ruszają "ze świateł" jakby ruszali dorożką albo wozem drabiniastym?
Inteligentne systemy transportowe mogą funkcjonować tam gdzie są inteligentni pracownicy departamentu dróg a u nas w Elblągu to z tym mamy kłopot. Wystarczy popatrzeć na niektóre rozwiązania drogowe i na roboty drogowe i wszystko jasne.
o tak inteligentne rozwiązania widać Hetmańska czerwona fala skrzyżowanie co 150m i na wszystkich stoisz bardzo inteligentne BRAWO dla DURNIA Z DEPARTAMENTU DRÓG
Ogólna zakorkowana , o ile można to tak nazwać, zaczeła się robić po wprowadzeniu sygnalizacji świetlnej na tej ulicy, z "czerwoną falą". Trzeba przyznać, że tak fantastycznej synchronizacji świateł nie mają chyba w żadnym innym mieście i żeby tak zsynchronizować światłą ,że na każdych musisz się zatrzymać to, faktycznie trzeba być geniuszem. Podać do publicznej wiadomości DEBILA za to odpowiedzialnego !!!
Co nas korkuje? 1.Niebezpieczne skrzyżowania/węzły komunikacyjne (np Piłsudskiego-Królewiecka-Marymoncka-Kościuszki lub Fromborska-Królewiecka, Fromb.-Ogólna).2. Brak pasów do skrętu w prawo, nawet jeśli jest zielona strzałka do prawoskrętu: Piłsudskiego-Płk. Dąbka, Grunwaldzka-Hetmańska i in. 3.Zbyt wąskie ulice będące arteriami tranzytowymi przez miasto: Piłsudskiego, Brzeska, Królewiecka na odcinku wlotowym od Dąbrowy, Kościuszki,Fromborska.4. Beznadziejne ustawienie świateł, zatrzymujących co chwila płynność ruchu, światła przepuszczające dwa (sic!) samochody (skręt w prawo z Grunwaldzkiej do Placu Dworcowego),5. beznadziejny stan nawierzchni oraz oznakowanie pionowego i poziomego. Ogólnie da się to sprowadzić do jednego; BRAK specjalisty od drogownictwa i komunikacji z wiedzą i wizją!
Czytam i stwierdzam że jesteśmy daleko za mądrym myśleniem i cywilizacją.DLACZEGO nadal nie buduje się przejść podziemnych lub nad jezdniami w kilku punktach Elbląga.DLACZEGO nie zbuduje się na ul.Browarnej i innych ulicach gdzie jest wąsko torów na słupach .Zyskujemy drugi pas ruchu pod spodem.RAZ wydac mądrze kasę i mamy ruch samochodowy bez świateł i przejść dla pieszych.JEŚLI zrobi się to o czym piszę.NA dodatek budujmy więcej rond np.ul Łęczycka az sie prosi ul.Królewiecka i Fromborska.I Tak można wyliczać.ZATRUDNIĆ mądrego nowoczesnego architekta i budować np.tory na ul.12 Lutego KIEDY.
Ulica Łęczycka i Bema w godzinach szczytu (szczególnie przy stacji kontroli pojazdów) to tragedia... A jeszcze jak komuś zechce się tam skręcić w lewo to zablokuje cały cykl zielonego na dobre... Trzeba coś zrobić z tą ulicą. Nie wiem czemu na skrzyżowaniu Roweckiego-Armii Krajowej-12 Lutego-Hetmańska nie zrobiono po prostu porządnego 2 pasmowego ronda, tylko po.ebane skrzyżowanie z jeszcze bardziej po.ebaną sygnalizacją...
..........czy ciężko jest przenieść przystanki tramwajowe na ul. płk. Dąbka za skrzyżowania a w miejsce dotychczasowych przystanków dobudować pas do skrętu w lewo ????? Do jazdy na wprost wykorzystać dotychczasowe dwa pasy ( teraz lewy pas przy skrzyżowaniu służy wyłącznie do skrętu w lewo. natomiast pas do jazdy na wprost pozostaje zakorkowany od świateł do świateł. !!!!!!!!!!!! Ul. Piłsudskiego !!!! W miejscach przystanków autobusowych namalowano linie podwójna ciągłą i gdy autobus stoi sznur pojazdów za nim również stoi ( przynajmniej powinien ) . Czy zatoczki autobusowe to wielkie myślenie decydentów miasta ??????