- Dla rozwoju portów ważna jest nie tylko dostępność od strony morza, ale także na śródlądzie. Wielki rozwój Gdańskowi zapewniała w przeszłości Wisła. Obecnie także mówi się o konieczności przystosowania Wisły do funkcji transportowych w ramach włączania polskich rzek do sieci międzynarodowych dróg wodnych - mówił senator Platformy Obywatelskiej Jerzy Wcisła podczas zwołanej kilka dni temu konferencji prasowej.
Wisła stanowi część MDW E40 - prowadzącą na południe Europy, do Morza Czarnego i Śródziemnego. - Niestety los budowy E40 jest niepewny – koszt inwestycji jest szacowany na 30 mld zł, których na razie nie ma i które może przed r. 2030 się znajdą – podkreślił Jerzy Wcisła.
Tymczasem na wschodzie Polski kosztem 30 mld zł budowana jest Via Carpatia łącząca Bałtyk z morzami południowej Europy. Tyle, że portami bałtyckimi nie są Gdańsk, Gdynia i Elbląg, ale litewska Kłajpeda, która dodatkowo stanie się pierwszym portem europejskim dogodnie skomunikowanym z Jedwabnym Szlakiem. W ten sposób, za polskie pieniądze budujemy konkurencję dla Gdańska, Gdyni, Elbląga i przyszłości polskiego transportu śródlądowego
– zaznaczył senator.
Zdaniem Jerzego Wcisły zagrożenie jest realne. - Świadczą o tym głosy zaniepokojenia ze strony: Krajowej Izby Gospodarki Morskiej, samorządów zrzeszonych w Stowarzyszeniu Bałtyk-Adriatyk (7 województw) czy z Zarządu Portu Gdańsk – dodał. - Ostrzegają przy tym, że zagrożony jest rozwój portów, które generują do budżetu Polski 40 mld zł z podatków i ceł i oczekują ułatwień, a nie utrudnień w rozwoju.
Dla jasności - nikt nie kwestionuje sensu budowy dróg na tzw. ścianie wschodniej, ale zasadnym jest połączenie realizowanej na tym obszarze Via Carpati z portami polskimi, a nie litewskim. I jest to możliwe
– stwierdził Jerzy Wcisła.
Jakie rozwiązanie widzi senator? - Należy dokończyć modernizację drogi krajowej nr 16 (DK 16) i przystosować ją do ciężkiego transportu kołowego – co dodatkowo wzmocni nasze województwo – mówił Jerzy Wcisła. - Przypomnę, że DK 16 łączy ścianę wschodnią, z naszym województwem, a pod Olsztynkiem i Ostródą łączy się z drogą ekspresową S7, którą już bez problemów dotrą ciężarówki do portów w Gdańsku i Elblągu.
Jaki miałoby to dać rezultat? - Ściana wschodnia nadal będzie wzmocniona, tyle, że nie transportem z Kłajpedy, ale z Gdańska, Gdyni i Elbląga. Na początku będzie to transport drogowy, później barkami śródlądowymi, co uczyni opłacalnym inwestowanie w Wisłę – zaznaczył senator. - Wydaje się, że to jedyna strategia, która pozwoli połączyć ze sobą interesy wschodniej Polski i interesy rozwoju polskich portów nad Zatoką Gdańską i w Elblągu.
- Zaapelowałem do Ministra Infrastruktury, o wykonanie analiz ekonomicznych przedsięwzięcia Via Carpatia pod kątem jego szkodliwości dla rozwoju polskich portów i dróg transportowych oraz o przeprowadzenie analiz korzyści z połączenia Via Carpati z portami trójmiejskimi i portem w Elblągu. Czekam na odpowiedź – dodał Jerzy Wcisła.
Drogę wodną , na śródlądziu należy odbudować , by tak jak dawniej barkami wożono towary z Gdańska do Warszawy , a i też do innych miast nad Wisłą , ale do tego potrzebne są kolejne stopnie wodne na Wiśle , bo przy obecnych stanach wód to można pomażyć o sensie żeglugi , ja jest ona uzależniona od puszczenia wody przez tamę we Włocławku . Jeszcze jest zaniedbana droga wodna do Gdańska z Elbląga ze słynnym mostem zwodzonym w Drewnicy wybudowanym w poprzek przez rząd jedynej i słusznej partii , oraz niebagrowanych od lat odcinkach szlaku z Elbląga do Gdańska
Kompromitacji końca nie widać i tylko Elbląga żal! Coś mi się wydaje, że trzeba będzie postarać się o publikacje materiału o moralności politycznej wielu POwiakow z Elbląga. Wtedy dopiero wyborcy mam nadzieje oczy otworzą!
@hd, skoro Gdańsk to już praktycznie Niemcy, i jesteś przeciwny jego rozwojowi, to kim jesteś, że popierasz Kłajpedę? Coś tak ruskiem zalatujesz.
Boze co za tragiczne komentarze...szkoda slow...
Przecież S16 (DK16) jest już w budowie, można co najwyżej podyskutować o problemach z kolejnymi odcinkami. Ta sama droga z drugiej strony idzie do A1 obok Grudziądza. Via Carpatia jest tak samo potrzebna ścianie wschodniej jak i nam S16.
senator - strateg. Niech zejdzie na ziemię, gdzie ma podobno swoją drużynę w urzędzie miejskim, niewidoczną. Zajmijcie się Elblągiem teraz, nie za 30 lat. Port elbląski do transportowania powietrza? Polskie pieniądze wydajemy tutaj i teraz, co robicie, żeby racjonalnie.A do tego wróżenia z fusów i wytyczania szlaków może wziąć Cygankę ?
W szpitalu na Komeńskiego podobno jest TEN oddział.
Rzadziliscie i co zrobiliście dla Elbląga, nic. Teraz mądrości i stek pomysłów aby zaistnieć. Nie i tyle. Zapomina że to P O i PSL brało udział w szopce lotnisko bankrut szymany ,termy i wszystko na olsztyn i mazury. Spadajcie o tyle .
Nie budujmy tej drogi. Niech z Białegostoku do Lublina jeżdżą 24 godziny a do Rzeszowa dwa dni
Na temat "wód" wcisnął nam pobożne bzdety. A co konkretnie dla Elbląga i regionu?