Podczas zwołanej wczoraj konferencji prasowej Senator PO Jerzy Wcisła zwrócił uwagę na projekt budowy sieci szybkiej kolei, która ma objąć 100 miast. Nie ma jednak wśród nich Elbląga.
Jak stwierdził Jerzy Wcisła projekt zbudowania sieci szybkich kolei zakłada zbudowania ok. 1.600 km nowych torowisk, po których pociągi będą jeździły z prędkością do 250 km/godz., a docelowo 350.
- Sieć ma mieć kształt 10 „szprych”, których osią będzie CPK. Będzie można do niej dojechać z każdego miejsca w ciągu 2,5 godzin (poza Szczecinem). Koszt CPK szacuje się na 30-25 mld zł, a budowy sieci kolejowej na 8-9 mld zł. Sieć ma objąć ponad 100 miast w Polsce – opowiadał senator.
Niestety nie ma wśród nich Elbląga. To jedyne miasto ponad stutysięczne, niemal jedyne byłe miasto wojewódzkie, które nie znalazło się w Programie. W Polsce jest 39 miast ponad stutysięcznych – Elbląg jest na 31 miejscu (2018 r.)
- zaznaczył Jerzy Wcisła.
Zdaniem senatora taka sytuacja nie może mieć miejsca. - Jeżeli dodamy do tego zapowiedź budowy kanału przez Mierzeję, czyli wydanie ok. 1,5 mld zł na inwestycje, która, jak eufemistycznie rządzący mówią, uczyni z Elbląga „czwarty port Rzeczpospolitej”, a na pewno znacznie zwiększy atrakcyjność turystyczną subregionu Zalewu Wiślanego, to nieujęcie Elbląga w sieci połączeń przeczy zdrowemu rozsądkowi – mówił Jerzy Wcisła.
Co Elbląg na tym straci? - CPK zakładając osiągnięcie przewozów w wysokości 45 mln pasażerów rocznie, zakłada, że będą nimi także mieszkańcy państw sąsiadujących z Polską, dlatego przewiduje tworzenie połączeń z dużymi ośrodkami miejskimi wokół Polski: Berlinem, Pragą, Bratysławą, Lwowem, Kijowem, Mińskiem, Wilnem i Kaliningradem – wymieniał senator. - Kaliningrad to blisko pół miliona mieszkańców i drugie tyle w Obwodzie – 110 km od Elbląga!
Gdy widzę, że dorabia się „odnogi” by dotrzeć np. do Łomży, Pisza czy Sanoka to nie rozumiem, dlaczego omija się Elbląg i możliwość skomunikowania Kaliningradu wprost z CPK, a nie z Tczewem? Wystąpiłem do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka z prośbą o naprawienie tego błędu
- stwierdził senator.
Senator zasugerował dwa rozwiązania: przedłużenie szprychy (linii) „olsztyńskiej” od Działdowa przez Iławę, Malbork do Elbląga lub przedłużenie linii od Olsztyna do Elbląga.
- Poprosiłem Ministra Infrastruktury o ponowne przeanalizowania koncepcji budowy sieci szybkich kolei i rozważenie proponowanych przeze mnie wariantów. Nie wyobrażam sobie, że Elbląg zostanie pominięty w tak ważnym dla mieszkańców i dla szans rozwojowych projekcie – dodał Jerzy Wcisła.
znów Wcisła.??? ile on wam płaci za lansowanie?
To teraz rozumiem dlaczego niektórym tak zależy na kolei nadzalewowej - do Suchacza z V=350 km/h. A dokąd z tej sypialni mamy gnać z taką V ? Bardziej od sensownego planu rozwoju potrzebny jest biurowiec na Wyspie Spichrzów. Najpierw trzeba przegnać leni i powołać rozumny i pracowity zarząd miasta i RM. Jeśli sami o siebie nie dbamy, to nie czekajmy na opiekę od innych.Chłop pańszczyźniany umiera na salonach osiągając zabójczy dla siebie i miasta próg niekompetencji. Mieszkańcy mają prawo być dobrze zarządzanymi w tym mieście, jednak nie mają odwagi na przeprowadzenie zmian. Kolejne pokolenie ludności napływowej zadowala się bylejakością kolesiowską. Nawet ciepła nie umiemy wywalczyć i głosować na programy a nie na Don Corleone z jakiejkolwiek kliki. Zamiast kolei powiozą nas konstale.
Po co mam szybka kolej - żeby młodzi z szybciej z Elbląga wyjechali? Wystarczy szybki przekop i najlepiej do samej Warszawy - tylko gdzie przed wyborami będą wbijać politycy łopatę. Już łelbląskie posły os to zadbały żeby był biurowiec - coś za coś !!!
Kija sekatego i tłuc po kolei nie patrzeć czy senator ,czy poseł ,czy inny rządzący. Do czego doprowadzacie Elbląg wy ???? . Przecież to ten z PSL zamknął temat kolei nadzalewowej a co PiS nie widzi tego burdelu co robią z Elblągiem wszyscy.
Wara wam od Elbląga i dosyć degradacji miasta. Chyba pora na referendum .
Zapomniał senator jak P O i PSL rządziło w polsce to kasa gdzie szła na olsztyn. Co budwaliscie bankruta lotnisko szymany, termy, kasa wydana niepotrzebnie. I tak większość zamieszkałych lata z lotniska w Gdańsku. Czlowieku Ocknij się i popatrz szczerze co wyrzadziliscie mostu peowcy.
Niestety prawda jest smutna, Słupnik marionetka olsztyńska trzymana na sznureczkach , zaprzedał się z własną kliką słupniköw za kilka srebrników ,aby bagna mogły się rozwijać i nie dzielić ròwnomiernie budżetem. Doprowadził do upadku miasta Elbląg,wszystkich inwestorów kieruje na bagna, zdewastowane miejsca dziedzictwa kulturowego ( Amfiteatr, Bażantarnia,Dolinka,itp),obraz nędzy i rozpaczy TE,brak działania w kierunku Kolei Nadzalewowej a są środki finansowe.
Swego czasu czytałem także o pomyśle wskrzeszenia idei trasy klejowej Elbląg-Olsztyn-Ostrołęka-Lublin, co prawda nie pod kątem CPK. Jednocześnie w zgodzie z ideą wspierania kolejnictwa, wskazane byłoby, aby i ten kierunek znalazł się w planach ministerialnych. Z drugiej strony zmodernizowany odcinek Elbląg-Olsztyn byłby podstawą do połączenia w ramach CPK.
A wspaniały,kochajacy Elblag Jurek WILK ma w d... miasto,bo sie obrazil ze nie zostal wybrany na prezydenta i nie bedzie sie udzielał w sprawie Elblaga u prezesa.Takie to fałszywe ludzie sa.Musi byc cos za cos,bo sam z siebie dla dobra spolecznosci i swojego miasta nie zrobi nic.
W końcu się obudził,ten plan przedstawiono już dobre 1,5 miesiąca temu.Lecz co trzeba mu przyznać jako chyba jedyny zobaczył,że Elbląg jest pominięty.Więcej osób powinno to zobaczyć i może coś wtedy wskurają a tak to zobaczymy.... oby się udało,że Elbląg nie zostanie pominięty.