Przejście dla pieszych przez ul. Płk. Dąbka, przy nowo powstałym budynku sądu ma zostać zlikwidowane. Oprócz lawiny komentarzy w tej sprawie, na portalu społecznościowym facebook.pl pojawiło się konto wyrażające sprzeciw wobec tego pomysłu.
Konto "Elbląg - Nie dla likwidacji przejścia przy sądzie" założyła elblążanka, Olga Stolarska. - Likwidacja przejścia dla pieszych, które naprawdę jest często uczęszczane, stanowi drogę do szkoły i do przedszkola z pobliskich osiedli oraz na ryneczek na Gwiezdnej jest błędem. Prowadzi też najkrótszą drogą z sądu do przystanku autobusowego - stwierdziła.
Elblążanka zwraca uwagę, że zapowiedziane rozwiązanie jest krzywdzące dla pieszych.
Teoretycznie nowy sąd będzie najlepiej skomunikowanym urzędem, praktycznie wszystkie linie autobusowe i tramwajowe zatrzymują się w bezpośrednim sąsiedztwie lub dosłownie 5 minut od sądu. Miasto zamiast wykorzystać ten atut, to inwestuje 2,5 miliona w rozwiązania dla samochodów! Wokół sądu powstanie 200 miejsc parkingowych, co sprawi, że w ciągu dnia pojawi się tam nawet tysiąc samochodów więcej niż dotychczas. To będzie odczuwalny wzrost hałasu i zanieczyszczeń, tj. spaliny, pył ze startych opon, klocków hamulcowych, okładzin, nawierzchni drogi
- wymieniała Olga Stolarska.
Powody, dla których zapadła decyzja o likwidacji przejścia nie trafiają do elblążanki. - Miasto argumentuje zmiany poprawą bezpieczeństwa ruchu i usprawnieniem płynności ruchu samochodowego, niestety upłynnienie ruchu w praktyce oznacza wzrost natężenia ruchu samochodów, a także wzrost prędkości z jaką poruszają się kierowcy, czyli de facto bezpieczeństwo spada - zaznaczyła Olga Stolarska. - A "upłynnienie" w ruchu pieszych znacząco spadnie. Odczują to zwłaszcza osoby starsze, niedołężne, niepełnosprawne. Likwidacja przejścia wydłuża drogę od przystanku z kilkudziesięciu do kilkuset metrów.
To nie jedyne niezrozumiałe dla elblążanki działania urzędników.
Drugi aspekt to brak polityki transportowej miasta i dyskryminowanie uczestników ruchu innych niż kierowcy. Miasto nie prowadzi żadnych badań tzw. modal split, które określają jaki procent podróży w mieście odbywa się danym środkiem transportu (auta osobowe, rowery, zbiorowa komunikacja), nie ma żadnych celów do osiągnięcia np. że w 2020 15% przemieszczających się po Elblągu to będą rowerzyści. Miasto na oślep wydaje miliony złotych na inwestycje drogowe (np. rondo Konopnickiej i Niepodległości). Na całym świecie miasta oddaje się mieszkańcom, niestety nie w Elblągu. Czas powiedzieć dość dominacji samochodów!
- podkreśliła Olga Stolarska.
Temat standardów dla pieszych poruszył podczas czwartkowej sesji Rady Miasta Robert Turlej. Zapytaliśmy radnego PO o komentarz w sprawie likwidacji przejścia. - Dokonanie wszelkich zmian w organizacji ruchu powinno być konsultowane z mieszkańcami. W tym przypadku decyzja zapadła bez jakichkolwiek rozmów co w moim odczuciu jest błędem. Przejście dla pieszych przy nowym sądzie jest potrzebne i z pewnością wiele osób by z niego korzystało. Bezpieczeństwo pieszym można zagwarantować nie tylko poprzez zmuszanie ich do korzystania z przejścia znajdującego się w dalszej odległości - mówił.
Interpelacje w tej sprawie złożył także Jan Redzimski.
Zwróciłem uwagę na to, że piesi będą mieli zbyt długą trasę do pokonania. Prezydent podjął ten temat. Udzielił mi odpowiedzi, w której stwierdził, że jest to temat do rozważenia i w tym miejscu mogą powstać światła
– mówił radny PiS.
Proponuję puścić ulicę Dąbka tunelem pod od skrzyżowania z Cichą/Brzozową za sąd.
Człowiek to zwierz pospolity często występujący w tej okolicy, gdyby to był jeleń,dzik albo łoś, to wybudowano by tunel albo most.
nigdy nie robili żadnych konsultacji z mieszkańcami - ważne żeby było po ich myśli !
30-40 metrów dalej jest następne skrzyżowanie i to ze światłami. Zdecydowanie bardziej bezpieczne.
Proponuję zrobić w tym miejscu światła. Problemu nie będzie dla nikogo,a nie robi się wszystko żeby ludziom zrobić pod górkę.
A to się Witia uśmieje jak to poczyta - jakie miasto dla ludzi, rowerów, pieszych. Jak on sam nie potrafi bez samochodu żyć ,a i parkować na Bałuckiego też. Dla zdrowia by zrobił piechotą te parę metrów ...
Przecież naprzeciw sądu ma parking powstać to z jakiej racji likwiduje się przejście?! Odnoszę wrażenie że ktoś niezbyt rozgarnięty zaczął rządzić w departamencie dróg. Wcześniej Jaśminowa a teraz to.
Proponuję pozostawić to przejście i dobudować obok drugie o tej samej szerokości. Jedno będzie służyło do przejścia w prawo, drugie do przejścia w lewo. Zastanawiam się czy nie powinno powstać w tym miejscu jeszcze jedno osobne specjalne przejście dla mieszkańców zwanych "Dzielnicowy VIP". Tak ! Władze muszą dobudować w tym miejscu jeszcze dwa przejścia ! Samochodziarze mogą z zawady do centrum dojechać bezpiecznie obwodnicą. W ogóle cała PŁK Dąbka mogłaby stać się spacerniakiem miejscem do rekreacji. W związku z moją propozycją należy powołać grupę referendalną i ogłosić referendum. Głos zwolenników PiS będzie liczony podwójnie. Bo oni są mądrzejsi od przeciętnego obywatela.
tylko tunel, skoro jest gmach skyscraper, musi byc miejsko. , jesli nie, to tylko swiatla. ps taki ma byc elblag, walczmy o wysokosc. zulaw rolnicy nie oddadza i dobrze, wzniesienie elblaskie i jego natura zbyt piekne. tylko w gore ludzie...
Autorka tego pomysłu ma nieźle nawalone w glowie. Broni leniwych ludzi którzy wolą wciskać się w nadjeżdżające auto niż przejść 150m dalej, bezpieczniej. Ma calkowicie gdzies fakt ze dzieciaki które idą do szkoły, często przebiegają nie patrząc się! Ignorantka. Jestem za tym żeby Elbląg byl bezpiecznym miastem, likwidacja tego przejścia jak i zawrotki na pewno to gwarantuje. Brednie o osobach zniedołężniałych to czysta fantazja tej baby, oni nie wybierają tego przejścia bo wola spokojnie przejść na zielonym obok brzozowej. W Elblągu oprócz napraw ulic nie ma aktualnie żadnych poważnych inwestycji drogowych, grunwaldzka i krolewiecka to powinien być priorytet, oczywiście wraz z trakcja tramwajową.