Podczas zorganizowanej dziś, 15 czerwca, konferencji zamykającej projekt "Przygotowanie dokumentów strategicznych dla Elbląskiego Obszaru Funkcjonalnego" poruszono, w oddzielnym bloku, temat transportu. Dlaczego? - Konieczność uchwalenia odrębnej strategii branżowej poświęconej tematyce transportu wynika z faktu, że system transportowy determinuje sprawne funkcjonowanie pozostałych elementów - tłumaczyła Katarzyna Zajdenl z EU Consult.
Co strategia ma zawierać? - Podstawowa kwestia polityki transportowej EOF-u to dostępność transportowa zewnętrzna i wewnętrzna, wzajemne relacje transportu zbiorowego i indywidualnego, rola i znaczenie podsystemów transportu zbiorowego w obsłudze transportowej obszaru, uwzględnienie transportu jako obszaru aktywności gospodarczej i politycznej oraz wyprowadzenie transportu towarowego z miasta - wymieniała Katarzyna Zajdenl.
Jakie inwestycje zatem mają największe znaczenie dla EOF-u? - Wśród inwestycji zawartych w dokumentach strategicznych dla Elbląga i subregionu elbląskiego najważniejsze znaczenie w zakresie transportu drogowego mają: planowana budowa drogi na odcinku do Grzechotek, planowana budowa drogi S7 na odcinku Gdańsk-Ostróda - wymienia Katarzyna Zajdenl. - W zakresie transportu kolejowego: modernizacja linii 504 Mamonowo - Braniewo, rewitalizacja linii 254, tzw. kolei nadzalewowej i przywrócenie na niej regularnego ruchu, połączenie portu w Elblągu z siecią kolejową oraz modernizacja linii kolejowej nr 221 Braniewo-Gutkowo.
Jak sytuacja wygląda w obrębie transportu wodnego? - Najważniejsza jest budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną i modernizacja torów wodnych na Zalewie Wiślanym, modernizacja śródlądowych dróg wodnych łączących Zalew Wiślany z Wisłą, uruchomienie promów przez Zalew Wiślany oraz regularnych rejsów turystycznych - podkreśla Katarzyna Zajdenl.
W ramach Elbląskiego Obszaru Funkcjonalnego wyróżniono pięć celów dotyczących transportu. - Dotyczą wzrostu jakości integracji systemu infrastruktury transportowej, poprawy efektywności i atrakcyjności transportu publicznego, wzmocnienia powiązań stolicy subregionu z obszarem funkcjonalnym oraz ośrodkami regionalnymi i ponadregionalnymi, a także wzrost znaczenia usług logistycznych w sektorach portowo-morskiego i wzrost stopnia informatyzacji regionu oraz rozwój infrastruktury teleinformatycznej i telekomunikacyjnej - opowiada Katarzyna Zajdenl.
Do przedstawionych planów odniósł się Prezydent Elbląga, Witold Wróblewski. - Jeśli chodzi o przedsięwzięcia kolejowe to w kontekście naszego obszaru funkcjonalnego to nie ma się co spodziewać dużych inwestycji, bo na to środków nie będzie - zaznaczył. - To, co w perspektywie 2014-2020 na transport są przeznaczane środki na budowę dróg ekspresowych, takich jak Gdańsk-Elbląg, czy połączenie Morąg - Ostróda, aż do Warszawy. Największa część środków finansowych idzie na sieć TEN-T plus połączenia kolejowe, które akurat u nas nie występują.
Jak Prezydent ocenia plany EOF w temacie transportu kolejowego?
Poprzeczka jest za wysoko. Na to pieniędzy prawdopodobnie nie zdołamy uzyskać. Linia Elbląg-Braniewo przez Tolkmicko w Polskich liniach kolejowych jest do likwidacji (...) Daleki jestem od tego, żeby samorząd przejmował infrastrukturę kolejową, bo najzwyczajniej nas na to nie stać, ale powinniśmy pomyśleć o utworzenie pewnego produktu, żeby ta linia mogła być wykorzystywana
- zauważa Witold Wróblewski.
No! Mamy nowego prezydenta i Elbląga i Polski. Prezydent Duda jest świetny w obiecankach, to pewnie nam pomoże. No, panie pośle Krasulski, jakoś pana nie słychać?! Poprzez kolegę prezesa niech pan pomoże, bo jakoś pana nie słyszę, o czym pan milczy?
Morąg - Ostróda? A może Mrągowo - Ostróda? Nie - to Miłomłyn - Ostróda. Tyle i tylko tyle.
Czy wie ktoś, kim jest ten młody człowiek z mikrofonem w ręku, którego widzimy na fotografii?
A ten dyrektor z Rycerskiej to też specjalista od transportu??? Takie to śmieszne miasto ten Elbląg.
Wróblewski wozisz chłopie dupę samochodem, za nasze Elblążan POdatki. To logicznie , że prezydent Elbląga w dupie ma tych , co samochodu nie mają i skazani są na tramwaj, autobus czy pociąg. Poleciał nowaczyk za POmysły likwidowania wszystkiego w Elblągu, czas przepędzić Wróblewskiego.
Tu na zdjęciach widzę ,same młode twarze Wróblewski, blokowanie inicjatyw młodego pokolenia , przez stary aparat partyjny, żle wróży naszemu miastu. Skoro prezydent "stary wyjadacz" blokuje projekty młodych, czas "wysadzić " z fotela prezia ze starego skostniałego układu partyjnego, nim młodzi się zorientują, ze żadna inicjatywa ich nie przejdzie, bo władza blokuje na zasadzie :-"nie , bo nie . Bo ja tu rządzę ( czyt. prezydent Po układzie Wróblewski" i żaden mlłody nie będzie mi tu fikał." Tak dalej panie Wróblewski , pan nie zajedziesz. kadencja szybko się skróci...
Dyrektora z Rycerskiej niedługo będą transportować na taczce!!! Na woźnego awansuje!!!
proponuję mniej gadania więcej działania, jeżeli ,,młodzi"" wysunęli taki projekt nie nalezy go od razu ścinać, mądrą polityką nie tylko Regionu do wielu inwestycji może dojśc wbrew przewidywaniem wojewody gratuluję MŁODYM i może cosik zdziałam w tym temacie....
Pana Wróblewskiego wszystko zaskakuje, nawet tak podstawowa dziedzina życia spolecznego jakim jest sport i turystyka? Programu nie ma. A pan Wróblewski zatrudnił osobę, od której nie wymagał opracowania koncepcji funkcjonowania sportu i turystyki w Elblągu. Czy to jest normalne panie Wróblewski?
sprowadźcie SKM do Elbląga będzie można normalnie jeździć do pracy