Przebudowę dróg wojewódzkich 503 i 504 opisywaliśmy od momentu pierwszych działań w tym kierunku. Od stycznia 2010 r. przyglądaliśmy się kolejnym pomysłom, przetargom i zapowiadanym zmianom. Aby zapewnić mieszkańcom naszego miasta przejrzysty ogląd sytuacji stworzyliśmy dla artykułów o tej tematyce specjalną podstronę.
W ramach przebudowy odcinka DW 503 zaplanowano przebudowę miejskiego odcinka tej drogi od Placu Słowiańskiego do ul. Obrońców Pokoju. Kontrakt obejmuje przebudowę ulic w ciągu drogi wojewódzkiej nr 503 (prawie 8 km) oraz wymianę torowiska tramwajowego wraz z trakcją na długości 3 km. Powstają też dwa duże ronda na ulicy Browarnej oraz modernizację dróg dojazdowych, stanowiących łączniki między nimi. Przebudowa wymagała wyburzenia blisko 40 obiektów.
Druga inwestycja to „Przebudowa ul. 12 Lutego w Elblągu – DW 504”, której zakres obejmował również remont ul. Gen. Grota Roweckiego. Obie ulice z jednojezdniowych stały się dwujezdniowe, po środku zlokalizowano miejsce na dwutorowe torowisko tramwajowe, które powstanie w późniejszym terminie.
Pierwsze roboty ruszyły pod koniec 2011 roku. W października 2011 r. Miasto podpisało umowę z firmą Eurovia - wykonawcą przebudowy, która pochłonie blisko 94 mln złotych. Inwestycja realizowana jest przy współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia-Mazury 2007 - 2013.
Plac Słowiański oraz ulice: Pocztowa, Armii Krajowej, Robotnicza i Browarna, zmieniały się w tempie wolniejszym od zamierzonego, ale i powody opóźnień były spektakularne. Odkrycie zabytkowych fortyfikacji wstrzymało prace na dłuższy czas. Sprawą zajął się Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków. Ostatecznie, po kilku miesiącach, fortyfikacje zostały zasypane, a prace mogły zostać wznowione. A to nie jedyne przeszkody skrywane dotychczas w ziemi.
Od wielu miesięcy ulice są rozkopane, a mieszkańcy nieprzyzwyczajeni do tak radykalnych prac drogowych, zdezorientowani. Jednak wraz z pojawieniem się pierwszych efektów robót elblążanie zaczynają odczuwać poprawę jakości jezdni.
Miejski odcinek DW 503 początkowo miał kosztować prawie 100 mln zł. Jednak kwota ta rośnie wraz z kolejnymi odkryciami. Środki z UE pokrywają tylko 50,1 mln zł kosztów. Wszelkie wychodzące poza tą kwotę wydatki pokryć musi Miasto.
W 2012 r. Eurovia zakończyła I etap prac na drodze 504. Obejmował on przebudowę skrzyżowania ulic: Gen. Grota Roweckiego - 12 Lutego-Armii Krajowej, przebudowę i budowę ciągów pieszych ok. 1km, przebudowy i budowę ścieżek rowerowych o długości ok. 0,5km, przebudowę i budowę sieci kanalizacji deszczowej, usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną oraz przebudowę i budowę oświetlenia. Rozpoczęte we wrześniu 2012 r., prace nad drugim etapem przebudowy zmierzają ku końcowi. Obejmowały one skrzyżowanie ulic 12 Lutego, Królewieckiej i Nowowiejskiej. Do sierpnia 2014 Eurovia powinna zakończyć trzeci etap prac, czyli remont dróg pomiędzy tymi skrzyżowaniami.
Oczywiście to wszystko są firmy nie z Elbląga. Kiedyś zapytałem o drogę jednego z budowlańców ( dla sprawdzenia ) - Panie my nie jesteśmy z Elbląga.- to usłyszałem. Nawet tego w kontrakcie nie mogli załatwić. Smutne.