Poniedziałek, 23.12.2024, Imieniny: Dagna, Wiktoria, Slawomir
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Chcesz walczyć o swoje prawa, najpierw je poznaj. "Świadomość konsumencka rośnie"

01.10.2020, 13:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Chcesz walczyć o swoje prawa, najpierw je poznaj. "Świadomość konsumencka rośnie"
Fot. Adrian Sajko

Chcemy, żeby konsumenci wiedzieli jak reagować w różnych sytuacjach. W jaki sposób rozpoznać niewłaściwe klauzule, które coraz częściej pojawiają się w umowach, jak prawidłowo zawrzeć taką umowę czy też zareklamować zwykłą parę butów. Zależy nam na tym, aby nasze społeczeństwo było bardziej świadome tego, jak walczyć o swoje prawa - mówi Danuta Janczuk z Ligi Kobiet Polskich w Elblągu i zachęca do udziału w cyklu spotkań "Poznaj swoje prawa".

Prawom konsumenta poświęcony jest cykl szkoleń "Poznaj swoje prawa" organizowany przez Ligę Kobiet Polskich Oddział Terenowy w Elblągu. Pierwsze spotkanie odbyło się w środę (30 września) w świetlicy SM "Sielanka" przy ul. Płk. Dąbka i było okazją do spotkania z Miejskim Rzecznikiem Konsumentów.

Spotkanie było poświęcone genezie prawa konsumenckiego. Chciałem przedstawić, w jakich okolicznościach kształtowały się normy konsumenckie oraz jak ewoluowały na przestrzeni dziejów, zanim przybrały dzisiejszą formę. Dzięki temu słuchaczom łatwiej będzie zrozumieć późniejsze zagadnienia

- mówi Paweł Rodziewicz, Miejski Rzecznik Konsumentów w Elblągu. 

Jak przekonuje rzecznik, szkolenia to okazja, aby zdobyć rzetelną wiedzę na temat praw, które nam przysługują, a także tego, jak z nich korzystać.

Świadomość konsumencka rośnie. Z roku na rok jest coraz wyższa, niemniej jednak bardzo często zdarza się, że konsumenci w niewłaściwy sposób wykorzystują przysługujące im prawa. Konsumentowi, wydaje się, że realizuje swoje prawa, a tak naprawdę domaga się od przedsiębiorcy świadczeń, które mu się nie należą. Dlatego konieczne jest, aby tę wiedzę przekazywać rzetelnie i dokładnie, tak by te roszczenia były zasadne

- dodaje Paweł Rodziewicz. 

W pierwszym spotkaniu cyklu udział wzięło blisko dwadzieścia osób. Uczestnicy podkreślali, że takie zajęcia to dobry pomysł. - Wiele osób chce np. coś zareklamować, a nie wie jak to zrobić, do kogo zwrócić się o pomoc. Takie problemy miało wiele moich znajomych. Sama od trzech lat staram walczę z reklamacją lokówki, która była warta 100 zł. Uważam, że takie spotkania, nam konsumentom są bardzo potrzebne - przekonuje pani Maria z klubu seniora przy SM "Sielanka", uczestniczka spotkania. 

Organizatorzy szkolenia podkreślają, że projekt skierowany jest nie tylko do konsumentów, ale i do przedsiębiorców. Każde spotkanie poświęcone będzie innemu tematowi, wśród nich będą:usługi kurierskie - problemy ze zniszczoną lub zagubioną przesyłką, jak reklamować, usługi turystyczne - co zrobić, kiedy hotel nie wygląda jak w katalogu lub gdy biuro podróży zmienia warunki umowy czy dochodzenie roszczeń w sprawach konsumenckich.. 

Proponujemy rzetelną wiedzę z zakresu realizacji praw konsumentów. Między innymi  ze znajomości umów zawieranych z przedsiębiorcami, sposobu ich rozwiązywania, odstępowania od nich. To duży problem. Często zdarza się, że konsumenci próbują osiągnąć to w zły sposób. Na tych spotkaniach na pewno dowiedzą się, jak skutecznie odstąpić od umowy, bądź ją rozwiązać. Dowiedzą się również więcej na temat uprawnień przysługujących im z tytułu gwarancji czy rękojmi, w jaki sposób skutecznie domagać się realizacji świadczeń z nich wynikających. Nabędą praktycznych umiejętności z zakresu zawierania różnego rodzaju umów, a także umiejętności korzystania z tej specyficznej możliwości zawierania umowy, jaką jest umowa zawierana poza lokalem przedsiębiorstwa, zwłaszcza przez internet

- dodaje Miejski Rzecznik Konsumentów. 

Ze względu na obostrzenia wprowadzone z powodu pandemii liczba uczestników spotkań jest ograniczona. Aby wziąć w nich udział ,należy wcześniej zgłosić się do organizatora. W przyszłym tygodniu na profilu LKP w Elblągu na Facebooku będzie dostępny harmonogram i tematyka spotkań.

Projekt "Poznaj swoje prawa" realizowany jest ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Marszałek ogłosił konkurs, aby przybliżyć mieszkańcom województwa warmińsko-mazurskiego przepisy związane z prawem konsumentów. Odpowiedzieliśmy na ten konkurs i jesteśmy w tej chwili jedyną organizacją w województwie, która zajmuje się tym tematem. Projekt realizujemy nie tylko w Elblągu, ale również w powiecie braniewskim, Braniewie i powiecie elbląskim. Oprócz spotkań oferujemy również inne formy wsparcia konsumentów. Organizujemy porady prawnika i mediatora w naszej siedzibie przy al. Grunwaldzkiej 31. Tutaj po poradę można zwrócić się w konkretnych przypadkach

- dodaje Danuta Janczuk.

Aktualności na temat projektu "Poznaj swoje prawa" znajdziesz tutaj.
 

Natasza Jatczyńska
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 1

%100.0 %0.0
GALERIA ARTYKUŁU ( zdjęć 8 ) Fot. Adrian Sajko


Komentarze do artykułu (12)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +2
    ~ Nastepni
    Czwartek, 01.10

    GDZIE maseczki lub przylbice ciemnoto. To przez Was juz wzrastają zachorowania do 2 tys.

  2. 2
    +1
    ~ słuchacz
    Czwartek, 01.10

    Jak się mówi do ludzi to nie z rękami w kieszeniach !!!

  3. 3
    +1
    ~ pewniak w kieszeni
    Czwartek, 01.10

    Czy "prelegent" musi trzymać dwa mikrofony? Prawie jak Antek na budowie. No i ten "tłum" bez osłon na twarz. Gramy w jednej drużynie albo ... do przodu. Rzecznik powinien tak licznemu gronu przykładnie darować maseczki.

  4. 4
    +1
    ~ przykład władzy
    Czwartek, 01.10

    Rzecznik powinien zostać wielokrotnie ukarany, tak jak proboszcz za zagrożenie w świątyni. A panie nie słuchały tylko patrzyły na to co trzymał w lewej ręce. Skoro ma, to niech trzyma.

  5. 5
    +4
    ~ ŁAnia
    Czwartek, 01.10

    Wykład pewnie fascynujący ale i tak wszyscy się teraz zastanawiają co pan rzecznik ściskał w lewej ręce :P

  6. 6
    +1
    ~ ping-pongista
    Czwartek, 01.10

    a ta ręka w kieszeni? Pan grał w ping-ponga? Troszkę to nieładnie tak przy wszystkich sobie gmerać

  7. 7
    +2
    ~ Czytelnik
    Czwartek, 01.10

    Ktoś w ogóle przeczytał ten artykuł, czy tylko zdjęcia ogladacie? Bardzo fajna inicjatywa. Pan rzecznik wychodzi do ludzi i stara sie im trochę wiedzy przekazać. A wszyscy tylko, że ma rękę w kieszeni. Pozdrawiam Pana rzecznika. Niech się Pan trzyma... Za co Panu wygodnie ;)

  8. 8
    +1
    ~ Capy
    Czwartek, 01.10

    Co was maseczki nie obowiązują co.

  9. 9
    0
    ~ Ciekawe bylo
    Czwartek, 01.10

    A ten spi zdjęcie pokazuje.

  10. 10
    +5
    ~ gk
    Czwartek, 01.10

    Bardzo dobrze wygląda. i świetnie mówi.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.2196390628815