Powstała koncepcja uruchomienia pociągów na trasie Elbląg-Tolkmicko- Braniewo. Czy pojedziemy nią już w tym roku?
Pomysł narodził się w październiku 2017 r., podczas zorganizowanej w Ogonkach konferencji. Zorganizowali ją Starosta Braniewski Leszek Dziąga i Starosta Węgorzewskiego p. Halina Faj.
Tomasz Strapagiel z Grupy SKPL kilka dni temu przesłał pismo do Starosty Braniewskiego, w którym opowiedział m.in. o wnioskach, jakie wyniósł z tego spotkania?
Region Wysoczyzny Elbląskiej poprzez Frombork aż do Braniewa jest na granicy wykluczenia transportowego. Linia nr 254 ma duży potencjał przewozowy, który obecnie nie jest wykorzystywany. Uruchomienie pociągów poprawiłoby zdecydowanie dostępność komunikacyjną regionu
– podkreślił.
Co warte zaznaczenie możliwość realizacji przewozów na omawianej linii została ujęta we wspólnym Planie Transportowym Powiatu Elbląskiego, Braniewskiego i Nowodworskiego. - Jako organizator przewozów występuje Powiat Elbląski – dodał Tomasz Strapagiel.
Jak informuje Tomasz Strapagiel stan techniczny linii 252 wymaga przeprowadzenia prac remontowych. - Spółka SKPL Cargo Sp. z o.o. świadcząca m.in. usługi kolejowego transportu publicznego przedstawiła gotowość pilotowania przywrócenia przejezdności inii we współpracy z obecnym zarządcą – PKP PK SA, a następnie gotowość uruchomienia pociągów pasażerskich w relacji Elbląg Zdrój – Braniewo w ramach realizacji zadania transportu publicznego – zapewnia Tomasz Strapagiel.
Skąd jednak wziąć fundusze na tego typu inicjatywę?
Przedstawiciele wybranych lokalnych samorządów wyraził gotowość partycypacji finansowej w przedsięwzięciu. Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego, p. Marek Brzezin, zadeklarować 50 proc. partycypację w dofinansowaniu przewozów
– zaznaczył Tomasz Strapagiel.
Co proponuje Tomasz Strapagiel? - Oferta przewozowa firmy SKP Cargo to cztery pary połączeń (osiem pociągów) na trasie Elbląg Zdrój – Braniewo. Wszystkie pociągi będą w miarę możliwości skoordynowane z godzinami przeprawy promowej z Tolkmicka do Krynicy. Wysokość miesięcznego dofinansowania strony publicznej do pociągów uruchamianych przez SKPL to ok. 100 tys. zł – wyjaśniał.
Przedstawione rozwiązanie miałaby przynieść naszemu miastu wiele korzyści. - Wdrożenie projektu w życie otworzy dla mieszkańców Elbląga i Braniewa nowe możliwości wypoczynku w Krynicy nad Morzem Bałtyckim, jako alternatywa dla podróży przez zakorkowaną Stegną, dla turystów z innych regionów Polski pojawią się alternatywne możliwości noclegu, tj. Elbląg, Braniewo, Tolkmicko, Frombork – przekonuje Tomasz Strapagiel. - Największym beneficjentem będą sami mieszkańcy regionu, którzy uzyskają dostęp do najbardziej stabilnego rodzaju transportu publicznego, jakim jest kolej, a uruchomienie łączonego połączenia kolejowo-promowego będzie precedensem na skalę Polski.
Pomysł jak najbardziej trafiony,oczywiście przywrócenie kolei na trasie Elbląg - Braniewo jest konieczne.W czsie wakacji dałoby możliwość dojazdu nad wodę i odpoczynku bez konieczności jazdy nad morze w zakorkowanej drodze np.do Stegny.Uważam,że taki środek lokomocji potrzebny jest cały rok.Jeszcze raz jestem za!
Super pomysł! :)
A co na to p. Wróblewski?
Gdyby zamiast promu powstał most drogowo - kolejowy z Tolkmicka do Krynicy Morskiej z wygodną drogą łącząca DK 7 i 22 z Mierzeja przez Elbląg to byłoby rozwiązanie mocno wpływające na rozwój wszystkich leżących po trasie gmin i miejscowości.
jestem za HURA!!!!!!
Chyba docierać do urzędników z olsztyna, że należy uruchomić i wyremontować tory kolei nadzalewowej. Wszystkie remonty robią w olsztynie i na Mazurach a Elbląg i cały powiat to co. Miasta wzdłuż zalewu są bez komunikacji kolejowej, dlaczego. Elbląg powinien wreszcie, coś znaczyć na mapie PKP a nie olsztyn zabrał wszystkie połączenia. Kiedyś z Elbląga i przez Elbląg jeździły pociągi daleko bieżnie omijając olsztyn. Obecnie zmuszanie jesteśmy jechać do wiochy bagiennej. Albo zmiany albo poszli won. Cierpliwość mieszkancow kiedyś się skończy i wtedy otwórzcie oczy jak was Pogonią.
Trasa nadzalewowej kolei jest podobna do tej na helu. Tylko tamta istnieje a nasza w zastoju. Polacy nie znają tej części Polski i nie wiedzą o kolei nadzalewowej nic. Musi być nakręcony film i puszczy w TVP ale najpierw musi być uruchomione połączenie kolejowe kiedy leci nadzalewowej a wcześniej remont i to solidny. Stacje i peron powinny być wyremontowane.
Brawo, sam skorzystam z tych połączeń !
Było by cudownie. Korzystał bym regularnie
Kupić i odrestaurować zabytkowy parowóz i puścić go na tą trasę nadzalewową. Z takiej atrakcji korzystało by wielu turystów i miłośników kolei.