Wizja powstania garażowca na Starym Mieście wzbudziła wiele emocji. Czy pomysł, aby powstał on między między ulicami Studzienną i Bednarską to najlepsze rozwiązanie?
Radni w listopadzie 2016 r. przyjęli projekt uchwały dotyczący przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego kwartału zabudowy między ulicami Studzienną i Bednarską. W tym miejscy miałby powstać parking wielopoziomowy z usługami w parterze. Urzędnicy zapowiadają, że garażowiec dysponowałby 890 miejscami parkingowymi. To spora zmiana, gdyż obecnie na Starówce może zaparkować 375 samochodów.
- Nie tak dawno dyskutowaliśmy nad uchwałą dotyczącą przystąpienia do opracowania projektu planu zagospodarowania fragmentu Starego Miasta, pomiędzy ulicami Bednarską a Studzienną. Główna zawartość tego planu to przewidywany tam, słynny już garażowiec. Dyskusja przeniosła się na forum ogólnomiejskie – stwierdził podczas grudniowej sesji radny Ryszard Klim. Zawierała dwa aspekty: pozytywny – garażowiec jest bardzo Staremu Miastu potrzebny, a krytyczny- na litość boską - tylko nie w tym miejscu.
Do radnego zgłosili się mieszkańcy, którzy zakochani w Starówce, nie wyobrażają sobie, aby garażowiec powstał w proponowanym miejscu. - Z ostatnich informacji medialnych wiemy, iż projekt planu, za 72 tys., ma być gotowy w połowie kwietnia przyszłego roku. Rozpoczniemy boje od nowa, na tej sali, ale i z szerokim społecznym udziałem. Duch tego udziału odzwierciedla jeden z ostatnich komentarzy: „ta ulica powinna być odbudowywana z rozmysłem, bowiem była jedną z najpiękniejszych ulic Starego Miasta”. Zgadzam się z tym całkowicie, tak newralgiczne miejsce wymaga pieczołowitego naszego podejścia – stwierdził Ryszard Klim. - Do dzisiaj nie możemy odżałować, iż w przeszłości nie odbudowywano równolegle do Starego Rynku- ciągu Water Frontu, czyli dzisiejszego bulwaru. Jednak jak dzisiaj?- byśmy oceniali władze Elbląga przełomu lat 60-tych, gdyby nie dały odporu gdańskim projektom zabudowy naszego Starego Miasta blokowiskiem. I dyskusja o Starówce byłaby zakończona.
Gdzie zatem powinien powstać garażowiec? - Wskazuje się Wyspę Spichrzów. Uważam to za ostateczność, bo jednak jest to odległość dojścia, ale również odległość dojazdu do centrum poprzez jedyny w tym terenie most, przeważnie zatłoczony – zauważa radny.
Radny zaproponował dwa rozwiązania.
Zasadniczą - to dzisiejszy rozległy teren zielony pomiędzy ulicami Pocztową, Przymurze, Garbary; naprzeciwko głównego wejścia do I LO. Dominują jego zalety: skomunikowanie z centrum, odciążenie komunikacyjne Starówki, usytuowanie w obrębie obiektów użyteczności publicznej i usługowej takich jak Liceum, dawnej hurtowni przy Pocztowej, dawnego Zamechu, poczty. Nieliczne budynki mieszkalne zwrócone są przeważnie ścianami szczytowymi, a nie jak w przypadku najbardziej zaludnionej ulicy Studziennej - oknami. Jej mieszkańcy, jak także budującej się Bednarskiej, nie na takie atrakcje liczyli. Druga możliwość to rejon Tysiąclecia- Zamkowa- Służebna. Wiele pozytywów jak powyżej. Obie te propozycje, oceniając wstępnie, spełniają warunki techniczne, czyli bez konieczności rozmieszczania pojazdów przy pomocy wind
– zaznaczył Ryszard Klim.
Radny zwrócił się do Prezydenta Elbląga z prośbą o przygotowanie koncepcji również dla tych dwóch proponowanych lokalizacji bądź innych znajdujących się poza Starym Miastem.
Kilka dni temu Witold Wróblewski odniósł się do tej interpelacji. - Stare Miasto w Elblągu to jeden z najbardziej rozpoznawalnych rejonów miasta, stanowiących o jego tożsamości. Wobec rosnącej liczby mieszkańców, pracowników i klientów usług oraz turystów na Starym Mieście, co jest celem rozwoju miasta, problem parkowania będzie się nasilał – wyjaśniał Prezydent Elbląga. - Obecnie niektóre części Starego Miasta, zarówno zagospodarowane, jak i wnętrza kwartałów, przypominają komis samochodowy. Ekspozycja atrakcyjnej zabudowy jest zaburzona poprzez pojazdy zaparkowane w pasach ulicznych. Sytuacja taka powoduje degradację przestrzeni publicznej, jak również tej, która powinna zapewnić mieszkańcom maksimum kameralności.
Jednym z powodów, dla którego garażowiec miałby powstać właśnie na Starym Mieście jest, zdaniem Prezydenta Elbląga, fakt, że kamienice nie posiadają parkingów podziemnych. - Sytuacja ta dopiero się zmienia i kilku inwestorom udało się zlokalizować parkingi podziemne w swoich kamienicach. Jest to jednak kropla w morzu potrzeb – zaznaczył Witold Wróblewski.
Problem braku miejsc parkingowych nie zrodził się z dnia na dzień.
W roku 2009 Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia kierunków działań w zakresie zwiększenia liczby miejsc parkingowych w Elblągu (…) Już siedem lat temu dla obszaru Starego Miasta i Wyspy Spichrzów brakowało ok. 1400 miejsc postojowych
– pokreślił Prezydent Elbląga.
Choć od tego czasu powstało 375 płatnych miejsc parkingowych nadal nie rozwiązało to problemu. - Miejsca postojowe zlokalizowane w pasach ulicznych powinny dać pierwszeństwo pieszym, spacerującym, zwiedzającym Stare Miasto, którzy pozostawiają samochody na parkingach zlokalizowanych na obrzeżach Starego Miasta – dodał Witold Wróblewski. - Do rozwiązania pozostaje kwestia zapewnienia miejsc postojowych dla mieszkańców i właścicieli kamienic.
Zaproponowane przez radnego lokalizacje nie spotkały się z aprobatą Prezydenta Elbląga.
Wskazane w obowiązujących planach miejscowych lokalizacje pod realizację parkingów wielopoziomowych nie są zadowalające, przede wszystkim z powodu ich usytuowania w stosunku do centrum Starego Miasta. Zgodnie z zasadami urbanistycznymi, maksymalna komfortowa odległość parkingu od miejsca zamieszkania wynosi 200 m. Lokalizacje przy ul. Przymurze oraz Służebnej obsłużą część Starego Miasta w granicach izochromy dojścia 200 m, jednak z uwagi na powierzchnię nieruchomości możliwe jest zorganizowanie w ich granicach jedynie parkingów terenowych. Obszar przy ul. Tamka obsłuży natomiast jedynie południową część Starego Miasta
– zaznaczył Witold Wróblewski.
Dlaczego obszar między ul. Bednarską i Studzienną jest, zdaniem Prezydenta Elbląga, najbardziej korzystny? - Jest użytkowany nieformalnie jako parking terenowy, ale w rzeczywistości stanowi porozjeżdżaną i szpecącą obraz Starego Miasta działkę. W mojej ocenie bardzo istotne jest ograniczenie liczny pojazdów parkujących w centrum Starego Miasta na każdym wolnym kawałku trawnika, chodnika, drogi, ścieżki i rozjeżdżających niezagospodarowane przestrzenie. W związku z tym powstała propozycja rozważenia realizacji parkingu poziomowego na ostatniej nieruchomości lub jej fragmencie w granicach Starego Miasta, umożliwiającej tego typu inwestycję, przy zachowaniu zasad retrowersji, według której odbudowywane jest Stare Miasto – wyjaśnia Witold Wróblewski.
Pytanie o formę wykorzystania miejsc w garażowcu. Czy będzie to na zasadzie wykupienia miejsca tylko na wyłączność, czy to forma parkingu płatnego dla każdego. W dzisiejszych czasach prawie każdy woli zaparkować gdzie się da, byle blisko domu, a garaże odchodzą w zapomnienie. Także licząc na sprzedaż miejsc postojowych inwestor może się przeliczyć i to bardzo.
cytuje:Obie te propozycje, oceniając wstępnie, spełniają warunki techniczne, czyli bez konieczności rozmieszczania pojazdów przy pomocy wind– zaznaczył Ryszard Klim." Zamiast wydawać pieniądze na ekspertyzy i ***zenie bezowocne w stołki zwolnijcie połowa darmozjadów z Urząd. Jakie windy, jak wy nie potraficie od paru lat zorganizować za pieniądze podatników remontu kilku ulic na Starym Mieście!!!!!Zróbcie porządnie drogi, chodniku i parkingi, a dodatkowo można wydłużyć parking przy rycerskiej lub zbudować w wielu innych miejscach w obrębie starówki, a windy i kolejne ekspertyzy fachowców takich jak wy darujcie sobie. szkoda czasu i naszej kasy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sytuacja za Hotelem Elbląg obecnie jest koszmarem Starego Miasta, to wygląda jak bagno w bagnie! Kompromisem z tej sytuacji powinna być zabudowa mieszkalna od frontu z zachowaniem historycznego wyglądu a z tyłu ewentualnie parking ale nie na 900 aut a na połowę. Cały front od rzeki powinien być zabudowany kamienicami z ogródkami letnimi. Obecnie Mytych buduje piekne kamienice z garażami i chwała mu za to. Plac Katedralny zostanie całkowicie zagospodarowany. Ulica Studzienna będzie wyremontowana, Rybacka zapewne też jak Mytych skończy budować zostanie tylko to bagno. Urzędnicy i Panie Prezydencie proszę zróbcie to z głową bo Starówka Nam się kurczy z dnia na dzień a Wyspa Spichrzów to już nie to samo, to już taka Starówka na siłę.
Widzę że pan Prezydent co innego mówi , a co innego robi? Wymienić Pana Wróblewskiego i Radę Miasta? W trakcie jest ,,ustawa anty smogowa"" . Poprosimy Rząd o pomoc ? Za dwa lata Prezydenta i Rady nie będzie . A Koń Trojański zostanie dla młodych i kolejnych pokoleń Elblążan? Trujący i uciążliwy problem ? Nie dla Garażowca w centrum Starówki !!!!!
Miało być garażowisko a zostanie klepisko....
Drodzy Państwo , jest grupa interesu Mytych i Hotel Elbląg ? To jest główna przyczyna że Pan Prezydent tak naciska ?
Niewiem czemu się tak uparli na to miejsce. Pięknie byłoby rozbudować tą uliczkę by kamieniczki które kiedyś tam stały cieszyły nas wszystkich a nasza starówka była naszą dumą. Garażowiec faktycznie mógłby powstać przy I Lo na tym zieleńcu
Chcecie budować tam kamieniczki to proszę bardzo zainwestujecie w to. Tylko kto tam kupi mieszkanie? I tak nie ma jzu popytu na kupno mieszkan i wynaejem lokali. Wszędzie pustostany... Możecie mieć albo garazowiec albo bagno. Choc jeszcze jest opcja zrobienia tam jakiegoś ksweru lub parku
Panie Prezydencie ja jako mieszkaniec Starego Miasta parkuje auto na parkingu przy ulicy Krótkiej i nie biadolę. Jestem za propozycja parkingu w okolicach 1 LO !!! a drugi na Tamka i problem rozwiązany. Budowa w miejscu przez WAS proponowanym to BARBAŻYŃSTWO . Szkoda tylko tego miasta że ma tak ....ne władze . Radni wezcie bardzo zimny prysznic......
Najlepszy miejscem na garazowiec bylaby hala na Wałowej po fabryce schichaua.