- Przekop i pogłębiony tor wodny do Elbląga ma powstać do 2023 roku, ale co dalej? Czy Prezydent Elbląga oraz podległe mu służby prowadzą działania w skali kraju i międzynarodowej do pozyskania inwestorów i przewoźników „zalewowych”- pyta radny Prawa i Sprawiedliwości Rafał Traks.
Zakończenie prac związanych z przekopem Mierzei Wiślanej planowane jest na 2023 r. Wtedy inwestycja ma zostać oddana do użytku. - Prawie gotowy jest obwód wyspy na Zalewie Wiślanej - zaznaczył radny. - Podpisana została umowa z wykonawcą modernizacji rzeki Elbląg i rozpoczęły się prace z budową nowego mostu w Nowakowie.
Port w Elblągu ma być głównym beneficjentem przekopu Mierzei Wiślanej. Otwarcie przekopu przez Mierzeję Wiślaną może pozwolić nam zwiększyć przeładunki z niecałych 90 tysięcy do 3,5 miliona ton rocznie
– podkreślił Rafał Traks.
Podane dane, jak zapewnia radny, są oparte przede wszystkim na opracowaniu analizy wpływu inwestycji na rozwój społeczno-gospodarczy wykonanej na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni. - Inwestycja ma pozwolić Elblągowi umocnić pozycję jako portu wspierającego Trójmiasto, zwłaszcza w zakresie produktów rolnych i drzewnych – stwierdził. - Przekop poprawi też możliwości logistyczne miejscowych zakładów z branży metalowej. Wynik pod kątem przeładunków w porcie w roku 2020 wyniósł 84500 ton i był niższy w porównaniu z rokiem 2019 o 5 tys. ton.
Port w Elblągu nie stanie się konkurencją dla portów w Gdyni i w Gdańsku. Nie możemy mówić o konkurowaniu z powodu różnicy skali. Możemy natomiast stać się portem freederowym, czyli wspomagającym. Duże porty skupiają się przede wszystkim na obsłudze kontenerów. Port elbląski może w tym przypadku wspomagać i obsługiwać wszystkie mniejsze jednostki. Dzięki lepszym warunkom nawigacyjnym, do naszego portu będą mogły zawijać jednostki o większym tonażu i zanurzeniu. Problem jednak w tym, że nie jest on przystosowany do przyjmowania większych jednostek
– wyjaśnia Rafał Traks.
Radny chce wiedzieć, czy Prezydent naszego miasta prowadzi m.in. prace związane z przystosowaniem portu do przyjmowania większych jednostek niż dotychczas. - Czy został opracowany jakiś dokument przedstawiający plan rozwoju portu i dostosowania go do nowych możliwości gospodarczych? - dopytuje.
Główne inwestycje powinny polegać na zapewnieniu odpowiednich głębokości na torach dostępowych do portu i w jego granicach. Pogłębienie torów jest częścią budowy kanału co z pozostałymi elementami jak nadbrzeża czy obrotnica dla statków?
- pyta Rafał Traks.
To nie wszystkie inwestycje, na które zwrócił uwagę radny. - Należy również wykonać rozbudowę terminali wraz z dostępem do bocznicy kolejowej i budowę nowych nadbrzeży przystosowanych do większej ilości statków, a co za tym idzie przeładunku – wyjaśnia. - Zalew Wiślany posiada mariny i porty w Kadynach, Tolkmicku, Fromborku, Krynicy Morskiej, Piaskach i Nowej Pasłęce. Wiele z nich zostało w ostatnich latach zmodernizowanych, a port elbląski od dawna nie.
Jak podkreślił radny Kanał Elbląski posiada unikatowy w skali świata system pochylni – zabytek hydrotechniki. - Turystycznie Elbląg i okolice stanowią bardzo ciekawy region – dodał. - Jedyne, czego do tej pory brakowało, to bezpośredni dostęp drogą wodną do naszego portu. Taki właśnie dostęp zostanie zapewniony przez budowany kanał.
...dalej to bedzie po steremu, czyli jedno wielke g. Harlejowiec bedzie biadolil, ze nie ma kasy bo mu pis zabral.
wzmozona aktywność radnego traksa z PiS sugeruje jego chęć kandydowania do Sejmu lub na prezydenta Elbląga lub vice . Gratuluję ambicji .
W tym temacie będzie tak samo jak z cieplownią obudzą się z ręką w nocniku
Jak to co dalej ? Traks bierz sie do roboty!
przekop dla wypasionych jachtów Bogatych Polaków,Niemców,Turystyka,
Nie dacie mu spokoju z tym harleyem....
Niech radny zapyta pomysłodawcę tej politycznej inwestycji "I co teraz?"
Miasto przygotowuje się ostro do bycia portowym,oznaką tego jest wzmożona wycinka drzew w elbląskich parkach i nie tylko,brawo.
Zgodnie z powiedzeniem "wszystkie ręce na pokład" zarówno pan Traks, jak i prezydent Elbląga, a także poseł Krasulski oraz wszyscy inni elbląscy parlamentarzyści powinni teraz dla wspólnej sprawy wziąć się do mega wytężonej pracy. To powinien być priorytet działań. Warto także wziąć pod uwagę czy port powinien zostać miejski z małymi możliwościami rozwoju, ale niezależny, czy też państwowy i korzystający z państwowych i europejskich środków pieniężnych na wsparcie infrastruktury portowej. Nie wiem co lepsze, ale "na czuja" obstawiam, że ta druga wersja może być sensowniejsza.
Zebrać całe towarzystwo i wyświetlić film,, MIASTO z morza,, jak budowano port w Gdyni. Jak budowano MIASTO . Czy tak trudno zacząć budowęwplywow i nowe miejsca postojowe dla statków przy rzece Elbląg . Pojdziecie po rózum po czasie. A otwarty przekop bedzie W tym roku.