Poniedziałek, 23.12.2024, Imieniny: Dagna, Wiktoria, Slawomir
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INWESTYCJE

Czy Eurovia dotrzyma terminu?

23.07.2012, 09:48:24 Rozmiar tekstu: A A A
Czy Eurovia dotrzyma terminu?
Od prawej: Arkadiusz Daniluk i Łukasz Hulicz (fot. Kamila Jabłonowska)

Prace związane z remontem miejskich odcinków dwóch arterii, tj. drogi 503 i 504 trwają już osiem miesięcy. Według planu mają zakończyć się do końca października 2013. Czy generalny wykonawca robót- gdański oddział  firmy Eurovia, dotrzyma terminu?

W rozmowie z Kierownikiem Kontraktu, Arkadiuszem Danilukiem, odpowiedzialnym za przebudowę drogi 503 oraz Kierownikiem Budowy, Łukaszem Huliczem, zawiadującym przebudową drogi 504, dowiedzieliśmy się o postępach prac oraz utrudnieniach, na jakie napotykają wykonawcy.
Co kryje ziemia?

- Stare fundamenty, niezinwentaryzowane uzbrojenie w postaci rur kanalizacyjnych i wodociągowych, ciepłociągów, kabli teletechnicznych i energetycznych, itp. - wymienia Łukasz Hulicz. - Wzdłuż Al. Armii Krajowej kiedyś była fosa.  Zostały po niej elementy. Dodatkowo co chwilę trafiamy na fundamenty po starych budynkach. Muszą zostać skatalogowane i opisane przez konserwatora zabytków, z którym cały czas współpracujemy.

Znaleziska opóźniają pracę?

– Najbardziej opóźniają nam pracę nie zinwentaryzowane rzeczy – stwierdza Arkadiusz Daniluk. - Często natrafiamy w środku miasta na rury, gazociągi, wodociągi, kable, których nie ma na planach. Każdorazowo trzeba je nanieść do projektu. Jeśli nie działają, to sprawa jest prosta. Usuwamy je lub odcinamy. Najgorzej jeśli działają. Trzeba zbadać co to jest, skąd to idzie, do kogo należy. Często żaden gestor się do nich nie przyznaje, więc trzeba  przeprowadzić „dochodzenie”.  To wiąże się z aktualizacją projektu, zdecydować, co z takim znaleziskiem zrobić, jak to przebudować, żeby współgrało z pozostałymi uzbrojeniem.Takie czynności  trwają i wpływa to znacząco na naszą pracę. W tej chwili, z powodu nadprogramowych czynności mamy  czteromiesięczne opóźnienie.

Niespodzianki wykopane podczas prac remontowych to nie jedyne zaskoczenie, jakie czekało na wykonawców robót. Poza wykopaliskami problemem okazały się też elbląskie formy przestrzenne.

– Byliśmy przygotowani na to, że nie będzie tak, jak w projekcie – stwierdza Łukasz Hulicz.-  Ale niektóre rzeczy były zaskoczeniem. Tak jak ta fosa czy formy przestrzenne, które macie rozstawione po całym mieście. Przeniesienie ich nie było takie proste. Formy te są znacznych rozmiarów i przeniesienie ich wymagało użycia specjalistycznego sprzętu. Dodatkowo trzeba to było zrobić w delikatny sposób aby nie uszkodzić rzeźb. Tego na pewno się nie spodziewaliśmy.

Pogoda też nie sprzyja


Tegoroczny lipiec serwuje pogodę daleką od ideału, przeplatając upały z ulewami. Zwłaszcza te ostatnie nie pomagają wykonawcom prac budowlanych.

– Kto by przypuszczał, że w środku lata codziennie będzie lat deszcz? Tutaj i bez niego tereny są strasznie podmokłe – mówi Arkadiusz Daniluk. - Gdy grunt nasiąka,  to wymaga dodatkowych prac. Byliśmy na to nastawieni, ale nie przypuszczaliśmy, że będzie aż tak źle. Czasami trafiamy też na grunt gorszy niż w projekcie. Wtedy na bieżąco uzgadniamy z Nadzorem Inwestorskim i Zamawiającym, czy robimy dodatkowe wzmocnienia czy dodatkowe osuszania. Tutaj akurat osuszanie nic nie da, bo poziom wody gruntowej jest wysoko. W tej chwili poziom  w niektórych deszczówkach jest niższy niż w kanale obok. Projekt zakłada, że na koniec trzeba będzie zamontować tam pompy, które będą przepompowywały wodę. To też czasami nam utrudnia pracę, bo deszczówka nie spływa sobie grawitacyjnie.
 
Technologia nawierzchni

Ze względu na budowę geologiczną terenu  w projekcie przewidziano około dziesięciu warstw, od  trzech bitumicznych, przez pdbudowy kamienne i cementowe po wzmocnienia terenu materacami kamiennymi i geosyntetykami Od podłoża bowiem zależy jak długo elblążanie będą cieszyli się dobrą jakością powstających dróg, których okres użytkowania przewidziany jest na 20 lat.

– Warstwa wierzchnia jest przewidziana na 10-15 lat - uściśla Łukasz Halicz. – Jak długo ostatecznie posłuży użytkownikom zależy od tego,  jak bardzo będzie  eksploatowana i jakie będą warunki atmosferyczne.
 
– Często nawierzchnia psuje się przez to, że  dolna warstwa jest nieodpowiednio zrobiona. Droga , którą budujemy będzie się składać m.in. z trzech warstw bitumicznych, warstwy kamiennej, betonu – dodaje Arkadiusz Daniluk.

W sumie, w niektórych miejscach, gdzie wymaga tego budowa geologiczna gruntu, grubość warstw umieszczonych pod nawierzchnią sięgać będzie do 1,5 metra. Jak wyjaśnia Arkadiusz Daniluk – Dużo zależy od podłoża, dlatego trzeba doprowadzić je do odpowiedniej nośności, żeby wybudować trwałe konstrukcje.

Na jakim etapie są obecne prace?


Częste zmiany organizacji ruchu wskazują na stały postęp robót. Mimo opóźnienia, stopniowo przekazywane są do użytku kolejne fragmenty dróg, wyłączane jedne odcinku i uruchamiane inne. 

– Powoli będziemy wychodzić z tego ścisłego centrum i będziemy iść w kierunku mostu Unii Europejskiej i ulicy Browarnej – mówi Arkadiusz Daniluk, odpowiedzialny za  projekt przebudowy miejskiego odcinka drogi 503.

Nowe zmiany w połączeniach tramwajowych

– Zamierzamy do końca października uruchomić tramwaj pomiędzy ulicą 1 Maja a Królewiecką – mówi Arkadiusz Daniluk. - Natomiast od listopada zamkniemy torowisko tramwajowe od zajezdni aż do Królewieckiej. Prace na tym odcinku potrwają mniej więcej do maja przyszłego roku.  Z kolei od czerwca 2013, tramwaje będą dojeżdżać do zajezdni przy ul. Browarnej od ul. Pocztowej, a od zajezdni w kierunku Zawady tramwaje wyłączymy. Taki stań rzeczy będzie trwał aż do października przyszłego roku.  Termin przywrócenia   komunikacji tramwajowej mamy przewidziany do października przyszłego roku.

Plany są optymistyczne, ale czy obecne, już  czteromiesięczne opóźnienie uda się nadrobić, aby dotrzymać tego terminu? Przedstawiciele Eurovii są dobrej myśli.

– Zrobimy wszystko, by tego terminu dotrzymać, ale nie wiemy jaka będzie pogoda – stwierdza Arkadiusz Daniluk.-  Nie wiemy czy w zimie będziemy mogli pracować. W harmonogramie grudzień, styczeń i luty to czas, w którym przewidziana jest przerwa technologiczna i robót się nie prowadzi. Jeżeli pogoda pozwoli, to będziemy je prowadzić również w tym okresie. Pozwoliłoby to nam nadrobić ten stracony czas. Nam też zależy na tym, żeby nie było opóźnień.

Jak wynika z naszej sondy, elblążanie coraz mniej narzekają na utrudnienia w ruchu i z coraz większym zrozumieniem znoszą niedogodności komunikacyjne. Można być pewnym, że wszyscy zgodnie trzymają kciuki za terminowe zakończenie prac i przywrócenie sprawnej komunikacji w mieście.

 

Kamila Jabłonowska
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 4

%50.0 %50.0


Komentarze do artykułu (17)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +1
    ~ elblazanin
    Poniedziałek, 23.07

    zlej baletnicy przeszkadza rabek spodnicy tak samo z ta firma same przeszkody oj biedana firma trzeba bylo sie nie zabierac do takiej inwestycji tylko grzebac sobie w piaskownicy sami nieudacznicy tacy sami jak ci od budowy mostow

  2. 2
    +10
    ~ 123
    Poniedziałek, 23.07

    jak sie chce dotrzymać terminu to sie pracuje na 3 zmiany partacze!

  3. 3
    --4
    ~ elblążanin
    Poniedziałek, 23.07

    moim zdaniem elblążanom coraz bardziej przeszkadza rozkopane centrum, a nie tak jak tu pisze redakcja. Nie ładnie tak manipulować informacjami.

  4. 4
    +4
    ~ łosiu ktosiu
    Poniedziałek, 23.07

    Co się robi z niezinwetaryzowaną siecią przecina jeśli nie czynna nic się nie stanie jeśli czynna to napewo właściciel danej sieci się szybciutko pojawi :D swoją drogą współczuję przy budowie browarnej tam z sieciami jest tragedia... Niestety ale projektanci tak tworzą projekty i terminy wykonania robót jak by w Polsce zimy nie było a potem wielkie halo jest że w styczniu spadł śnieg i mróz jest Mam tylko nadzieje że zdążą z terminami Elblazaninie szkoda tylko że wykonawca nie mógł przewidzieć niezinwetaryzowanych sieci czy lipnej geodezji

  5. 5
    +13
    ~ kierowca
    Poniedziałek, 23.07

    Lato, dzień długo a o 6 rano nikogo nie ma budowie, po 16 tez nikogo się zobaczy. Terminowość już pokazali na węźle Raczki.

  6. 6
    +7
    ~ Taki jakis tam
    Poniedziałek, 23.07

    Deszcz w srodku lata? A to zaskoczenie! Srednie opady w lipcu sa najwyzsze w Polsce od zawsze: http://pl.wikipedia.org/wiki/Geografia_Polski A z innej beczki: 4-miesieczne opoznienie w wykonaniu, a moze napiszecie jakie jest opoznienie w platnosciach firmy Eurovia dla podwykonawcow. To, ze wielki koncern zalega kilka miesiecy dla Elmaru i Wodnika gruba kase,a mniejszym firmom głupie 250 zł płacą prawie dwa miesiace po terminie.

  7. 7
    +12
    ~ Emigrant
    Poniedziałek, 23.07

    W Niemczech drogowcy pracują całą dobę jak potrzeba , dlatego mają takie drogi !!!

  8. 8
    +2
    ~ jan
    Poniedziałek, 23.07

    trzeba bylo wziasc prawdziwa firme a nie partaczy

  9. 9
    +3
    ~ do ~jan
    Poniedziałek, 23.07

    wziasc to ty sie mozesz za czytanie slownika

  10. 10
    +3
    ~ asd
    Poniedziałek, 23.07

    Dlaczego nic sie nie dzieje na jednej nitce Robotniczej? Na co tak dlugo sie czeka?

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.153067111969