Motoryzacja wciąż sukcesywnie się rozwija. Wprowadzane są coraz to nowsze technologie, duży nacisk kładzie się na bezpieczeństwo i ekonomię pojazdów. Producenci starają się przy tym wszystkim dbać o środowisko, jednak piękna zieleń, która nas otacza to zasługa przede wszystkim recyklingowi.
Czym jest recykling?
Większość osób, kiedy słyszy to słowo kojarzy je z segregacją różnego rodzaju tworzyw. Rzeczywiście. Na ulicach możemy coraz częściej spotkać pojemniki na tego rodzaju odpady. Jednak nie tym zagadnieniem się zajmiemy. Problem, który chcemy poruszyć dotyczy składowania odpadów niebezpiecznych. Są to wszelkiego rodzaju zużyte oleje silnikowe i wyeksploatowane akumulatory.
Wymiana i co dalej?
Każdy silnik wymaga regularnych przeglądów, czyli m.in. wymiany oleju i cieczy chłodzącej. Oczywiście wygląda to standardowo – stary olej się spuszcza, wlewamy nowy i po sprawie... Tak jak by... Zużyty olej stanowi bardzo duże zagrożenie dla środowiska - w czasie pracy silnika następuje zanieczyszczenie oleju smarującego gazami spalinowymi oraz produktami spalania paliwa silnikowego – dowiedzieliśmy się od pracownika warsztatu samochodowego. Degradacja oleju jest również związana ze zmianą jego właściwości fizykochemicznych w wyniku oddziaływania wysokiej temperatury oraz tlenu z powietrza, w obecności katalitycznie oddziałujących metali oraz mechanicznych sił ścinających. W olejach odpadowych obecne są również produkty rozpadu termicznego i mechanicznego polimerów oraz metale pochodzące z zużytych części silnika.
W prywatnym garażu...
Wymiana oleju i innych płynów znajdujących się w samochodzie, czy motocyklu jest dość prostą czynnością. Możemy ją wykonać nawet we własnym garażu, z tym że musimy przestrzegać pewne zasady. Jeżeli warsztaty muszą zdawać zużyte substancje, to czemu my mieli byśmy robić inaczej? Okazuje się, że nie każdy wie o możliwości zdania zużytych produktów na stacji benzynowej. Takich miejsc jest coraz więcej, a za przekazanie niebezpiecznych odpadów nic nie musimy płacić.
Kto odbiera odpady?
W Elblągu jest jedna firma, która zajmuje się składowaniem – Zakład Utylizacji Odpadów. Jednak, jak wiadomo na tym kończy się zadanie przedsiębiorstwa. Odpady zostają przekazane wyspecjalizowanej jednostce, która zajmuje się ich unieszkodliwianiem. Oczywiście na stacjach można pozostawić akumulatory, które również zostają przekazane do procesu recyklingu, jednak w większości przypadków, zostawiamy je podczas zakupu nowego modelu.
Procesy recyklingu
O ile przetworzenie akumulatorów dość prosty zabieg polegający na osuszeniu z elektrolitu i najczęściej przekazaniu pozostałych elementów do innych firm, to przetworzenie zużytego oleju jest już bardziej skomplikowane. Istnieje wiele metod na wykorzystanie przepracowanego płynu. Jedną z nich, a zarazem najczęściej stosowaną jest re-rafinacja. Proces ten nie stwarza zagrożenia dla środowiska naturalnego oraz pozwala na otrzymanie olejów silnikowych po kosztach niższych, niż drogą klasyczną z ropy naftowej. Polega on na odpowiednim przetworzeniu fizyko-chemicznym i pozyskaniu z olejów odpadowych surowców petrochemicznych, które mogą być użyte do produkcji nowych olejów smarowych lub olejów opałowych.
Dla przyszłych pokoleń
Tak jak wspominaliśmy, inżynierowie i producenci prześcigają się w pomysłach, które zmniejszają szkodliwość spalin na środowisko. Obecnie katalizator to podstawa w każdym cywilnym samochodzie, motocyklu, a zwłaszcza skuterze. Te ostatnie, które najczęściej posiadają silniki dwusuwowe spalają olej tworząc jeszcze więcej szkodliwych substancji lotnych i smarnych. Silniki napędzane silnikiem wodorowym mają szansę na powodzenie, kiedy już wykorzystamy zapasy złóż ropy naftowej, jednak i te jednostki napędowe muszą być odpowiednio smarowane. Jeżeli co dziesiąty kierowca wylewał by zużyty olej do kanalizacji, czy wyrzucał akumulatory do lasów (niestety, ale taka jest rzeczywistość), nasze środowisko w ekspresowym tempie zostało by skażone. Pamiętajmy o przyszłych pokoleniach, a nie tylko o sobie i tym co jest dzisiaj.
Milan