Większości elblążan oraz mieszkańców gmin nadzalewowych nie trzeba przekonywać co do tego, że kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną jest potrzebny. Dziś (10 czerwca) podczas konferencji naukowej zebrani w Ratuszu Staromiejskim eksperci i goście mogli porozmawiać o aspektach technicznych i środowiskowych budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję oraz przewidywany wpływ tej inwestycji na rozwój regionu Południowo-Wschodniego Bałtyku.
O przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego od lat zabiegają samorządowcy z Warmii i Mazur, w szczególności władze Elbląga. Podkreślają, że w ten sposób elbląski port i porty nadzalewowe będą miały szansę rozwoju, a cały region będzie atrakcyjniejszy dla turystów. O idei przekopu i o tym, czy projekt jest potrzebny rozmawiali dziś podczas konferencji naukowej w Ratuszu Staromiejskim zaproszeni goście i eksperci.
Koncepcja przekopu sięga daleko wstecz; jeszcze do lat. 40. XX wieku. Jednak dopiero rok 2007 przyniósł powstanie programu budowy kanału przez Mierzeję na lata 2008-2013. Po zmianie władzy projekt ten jednak nie doczekał się realizacji; zlecano zaś wykonanie szeregu badań oddziaływania na środowisko tej inwestycji - Szkoda, że 6 lat ciężkiej pracy naukowców, którzy opracowali dotychczasową dokumentację dla Urzędu Morskiego nie zakończyło procesu przygotowawczego inwestycji - mówi prezydent Elbląga, Jerzy Wilk. - W marcu br., wysłałem nawet w tej sprawie pismo do premiera Donalda Tuska i wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej. W odpowiedzi dowiedziałem się, że rząd chce przekopu Mierzei ale ministerstwo wraz z Urzędem Morskim w Gdyni rozpoczęło proces opracowywania nowego projektu programu wieloletniego dot. budowy przekopu, ponieważ poprzedni wygasł z końcem grudnia 2013 roku. Nowy termin inwestycji to lata 2015-2020. Oczywiście będą tu potrzebne kolejne badania środowiskowe.
Większość ekspertów i gości obecnych na dzisiejszej konferencji pozytywnie wypowiada się o przekopie wskazując, że najlepszą lokalizacją dla budowy kanału są Skowronki - To inwestycja ważna z punktu widzenia społecznego, ekonomicznego i politycznego, która przede wszystkim umożliwi niezakłócony rozwój portu w Elblągu - mówi prof. dr hab. inż. Eugeniusz Dembicki. - Wybudowaniem kanału zainteresowane jest szerokie spektrum przedsiębiorstw obejmujących przemysł stoczniowy, energetyczny, transport morski i śródlądowy, rybołówstwo, usługi turystyczne polskie i międzynarodowe.
Z dotychczasowych badań naukowych prowadzonych w rejonie planowanego kanału przez Mierzeję Wiślaną przeprowadzone m.in przez Instytut Morski w Gdańsku wynika, że przy abstrakcyjnym założeniu całorocznego otwarcia śluzy kanału zasolenie wodne wyniesie zaledwie 1 promil, co będzie miało znikomy wpływ na ekosystem Zalewu. - Także ewentualny urobek z prac czerpanych w dnie Zalewu Wiślanego nie będzie szkodliwy dla środowiska - dodaje prof. Dembicki.
Elbląski port jest jedynym portem w Unii Europejskiej, do którego swobodnego dostępu na razie nie mają jednostki unijne - Jedyny dostęp do portu prowadzi przez Cieśninę Pilawską. Budowa kanału pozwoli na swobodny dostęp do elbląskiego portu morskiego i znaczny wzrost przeładunku. Wpłynie to na ożywienie gospodarcze regionu i pozwoli na uniezależnienie się od napięć politycznych, które już raz skutkowały kilkuletnią blokadą żeglugi na Zalewie. Na to Elbląg nie może sobie ponownie pozwolić - kończy prezydent Wilk.
Debatują nad czymś co już zostało zaklepane, bo przecież przekop będzie budowany. Więc po co ten lansik panie Wilk i ile pieniędzy "poszło" na tą niepotrzebną "konferencję".
Od gadania nic sie nie zrobi, dziwne Tusk mówił, ze juz wszystko mają jeżeli chodzi o badania, niewiem ale ktoś chce to opóźnić - widocznie Ci z Gdańska i Gdyni - bo u Nich na nabrzeżu ma być budowana sztuczna pala wraz zzapleczem turystycznym i to za grube miliony.A moze by tak nie dyskutowac tylko uzyskac od Ministerstwa Infrastruktury konkretna odpowiedź i konkretny termin. Takie spotkania nic dobrego nie przynosza - tylko denerwuja ludzi- pogadali i dalej nic z tego, a inni sobie budują- też za Nasz pieniadze.
W Metalzbycie są łopaty po 23 zł sztuka, 1000 łopat to raptem 23000 zl. Jak widać na zdjęciach leśne dziadki jeszcze są sprawni, no może oprócz tego z laską - gdyby zaczęli od jutra, to zanim powstanie następne nikomu nie potrzebne opracowanie, mieli by zapewne kanał wykopany. Powodzenia - darmozjady!
Przekop Mierzei, to DYŻURNY TEMAD podczas każdej kampanii wyborczej. Oni tylko gadać umieją a nawet nie wiedzą jak szpadel wygląda.
tak się czasem zastanawiam czy ci ludzie rzeczywiście są tak infantylni i pozbawieni realizmu czy tylko udają - ale chyba to pierwsze bo ignorancją pachnie na kilometry a szczególnie te położone po stronie pomorskiego i u braci Moskali, którzy równo z nami lecą od 70, e od 75 lat przeca.......................... z wielkim okładem
Platforma ściemnia, że zrobią kanał przez mierzeję, mówią tak, bo ludzie chcą to usłyszeć. Prawda jest taka, że wówczas Elbląg odebrałby znaczną część ładunków przechodzących dzisiaj przez port w Kaliningradzie. Dlatego PO o przekopie tylko mówi, bo się Putinowi nie postawi.
,................. i każdy wziął za to sowita zapłatę z kieszeni podatnika.
o rany a niema Wisły?
temat dyzurny prezydenta wilka jak podniesc procenty w sondazach a teraz juz znacznie wilk poszedl dalej ma "ekspertow" od gadania i obiecanek ale z tytulami profesorow ktorzy nie do konca wiedza co mowia ale wzieli kase to gadaja i tak to sie kreci dalej aby tylko oglupic wyborcow mniej gadac a wiecej robic!
Piękną mają salę, szkoda, że nic konkretnego nie ustalili... Zresztą jak zwykle w kwestii działań dotyczących przekopu nic się nie robi, tylko dużo gada...