Środa, 22.01.2025, Imieniny: Anastazy, Wincenty, Wiktor
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii AKTUALNOŚCI

Chcą przywrócenia połączenia kolejowego ze słowacką Trsteną?

04.06.2010, 09:33:35 Rozmiar tekstu: A A A
Chcą przywrócenia połączenia kolejowego ze słowacką Trsteną?
Zarząd Portu Morskiego w Elblągu popiera inicjatywę przywrócenia połączenia kolejowego ze słowacką Trsteną

W ostatnich miesiącach senator RP Tadeusz Skorupa wystąpił z propozycją przywrócenia połączenia kolejowego pomiędzy Nowym Targiem, a słowacką Trsteną. Inicjatywę poprał Zarząd Portu Morskiego w Elblągu.

- Jest to sprawa strategiczna z punktu widzenia europejskiego tranzytu przez Polskę i Słowację, rozwoju turystyki polsko-słowackiej. Oczywiście dodać należy, że brak tej inwestycji może zasadniczo ograniczyć pozyskiwanie środków unijnych na rozwój małopolskiej komunikacji kolejowej oraz na przykład na przebudowę obiektów stacji PKP Nowy Targ i stacji znajdujących się na tej trasie, co podkreślają eksperci z obu krajów. I co najważniejsze jest to potrzeba, którą popierają politycy obu krajów – wskazuje senatro RP Tadeusz Skorupa. Jak ocenia senator,  już dawno nie było tak dobrej atmosfery dla tej inwestycji.

Na działania senatora pozytywnie odpowiedział Zarząd Portu Morskiego Elbląg Sp. z o.o. W piśmie skierowanym do senatora dyrektor spółki Julian Kołtoński argumentuje, że jest to bardzo dobry pomysł ze względu na handel międzynarodowy. Za pośrednictwem kolei i Portu Morskiego Elbląg można byłoby kierować ładunki ze Słowacji do Obwodu Kaliningradzkiego Rosji. Niestety, mimo zainteresowania przedsiębiorców słowackich i rosyjskich wzajemną wymianą handlową nie dochodzi ona do skutku na szeroką skalę ze względu na bariery transportowe – dodaje dyrektor Kołtoński.

Słowacja jest obecnie bardzo dynamicznie rozwijającym się krajem, który nie bez powodu cieszy się uznaniem zagranicznych inwestorów. W ostatnich latach u naszych południowych sąsiadów powstało  wiele nowoczesnych fabryk światowych koncernów, które zainwestowały tam z myślą o eksporcie wytworzonych na Słowacji wyrobów. Duża część tych towarów (samochody, sprzęt AGD, wyroby hutnicze, wyroby przemysłu papierniczego, produkty spożywcze) mogłaby trafić również do Europy Północnej, a więc do Skandynawii, rosyjskich obwodów Kaliningradzkiego, Leningradzkiego i Pskowskiego oraz do Republik nadbałtyckich. Skorzystałaby na tym polska kolej oraz porty morskie, gdyż towary słowackiego handlu zagranicznego byłyby transportowane przez terytorium naszego kraju, co oznaczałoby wymierne wpływy dla polskich przedsiębiorstw i budżetu – czytamy w piśmie.

- Niestety, podczas naszych wielokrotnych spotkań ze słowackimi kontrahentami mieliśmy okazję usłyszeć, iż wyprodukowanego na Słowacji towaru nie da się szybko i sprawnie dostarczyć do polskich portów morskich – mówi Julian Kołtoński i dodaje, że przeszkodą jest zaniedbana infrastruktura kolejowa na polsko – słowackim pograniczu, która posiada wiele wąskich gardeł lub wręcz brakujących ogniw między polską a słowacką siecią transportową. Jedną z nich jest właśnie brakujący, 30 kilometrowy odcinek linii kolejowej  między Nowym Targiem a Trsteną, znajdujący się na najkrótszej trasie łączącej Kraków z Bratysławą.

MB

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (4)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    0
    ~ biedny polak
    Piątek, 04.06

    Te połączenie nie da Elblągowi i portowi nic.Wiadomo że i tak wszystkie towary jadą do Gdańska i Gdyni ,tam są statki ,lub transport samochodowy omija Elbląg.Tak długo jak nieudolny olsztyn i PO blokuje przekop tak długo port będzie pusty i zbankrutuje.Bida rządzi w tej części Polski takie to jest województwo,mamy wodę i wymiany handlowej nie ma.Tak że pomyślcie zanim zdenerwujecie ,nic nie robicie dla dobra miasta i Elblążan.

  2. 2
    0
    ~ johntherevelator
    Piątek, 04.06

    Nie wiem po co budowali ten port. Chyba po to, by nawiązać do średniowiecza i nowożytności. W tym jest jednak sęk, że portem dalekomorskim w epoce średniowiecznej (a nawet i nowożytnej) był nawet Koszalin, Toruń czy Kraków (obecnie nikt normalny by nie wybudował tam portu pełnomorskiego).

  3. 3
    0
    ~ Rzepa
    Sobota, 05.06

    Tymi pociagami i statkami beda transportowac chyba kielbase wyborcza........

  4. 4
    0
    ~ gren
    Niedziela, 06.06

    niedziela ,godz.8. Osiem chemtrails nad Elblagiem.Patrzcie w niebo.Coś jest na rzeczy.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2025 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.4734218120575