Przejazd przez miasto rowerem, konkursy z atrakcyjnymi nagrodami, pokazy ratownictwa medycznego, a także tor przeszkód rowerowych i możliwość oznakowania swojego jednośladu przy policyjnym namiocie prewencyjnym - to wszystko odbywało się w minioną sobotę na pl. Kazimierza Jagiellończyka w Elblągu. W taki właśnie sposób zachęcano elblążan do aktywnego wypoczynku podczas „Dnia bez samochodu”.
Wśród wymienionych atrakcji największe zainteresowanie wzbudził przejazd kolumną rowerową przez miasto. Rowerzyści w asyście policji przemknęli ul. Płk. Dąbka na elbląską Modrzewinę. Aby przejazd był bezpieczny policjanci z ruchu drogowego zabezpieczyli wszystkie skrzyżowania na trasie przejazdu kolumny wstrzymując na nich ruch samochodów. Podczas przejazdu nie zabrakło też policyjnego patrolu rowerowego. Na Modrzewinie po posileniu się wojskową grochówką rowerzyści powrócili tą samą trasą na pl. Kazimierza Jagiellończyka. Tu odbywała się dalsza część imprezy.
- Oprócz konkursów z atrakcyjnymi nagrodami, które ze sceny prowadzili prezenterzy Telewizji Elbląskiej na rowerzystów i tych, którzy odwiedzili tego dnia plac K. Jagiellończyka czekały pokazy ratownictwa medycznego, a także rowerowe tory przeszkód. Te ostatnie zorganizował Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego, który zapewnił też jednoślady do jeżdżenia po torze dla tych wszystkich, którzy odwiedzili imprezę pieszo. Natomiast każdy kto na miejską imprezę przyjechał własnym rowerem mógł go bezpłatnie oznakować przy policyjnym namiocie prewencyjnym - informuje sierż. Krzysztof Nowacki oficer prasowy KMP w Elblągu.
Łącznie podczas imprezy policjanci oznakowali ponad 20 rowerów. Nie zabrakło też przedstawiciela elbląskich władz. Witold Wróblewski, wiceprezydent Elbląga, który również tego dnia przyjechał rowerem podziękował elblążanom za tak liczne przybycie i propagowanie tej ekologicznej imprezy.
W głębokich czeluściach szuflad Urzędu Miejskiego leży przeze mnie wykonana w 2001 roku koncepcja tras rowerowych miasta Elbląga. Miasto za nią nawet nieopatrznie zapłaciło. Dokumentacja składa się załączników mapowych (mapa topograficzna w skali 1 : 10 000) Elbląg + okolice minimum w promieniu 20 km. Ponadto - część opisowa wskazująca rozwiązania alternatywne: przebiegu, technologii, infrastruktury, oraz scenariusz tworzenia tras i ich infrastruktury. Jak do tej pory dokumentacja ta nie została wykorzystana w najmniejszych choć stopniu. Dysponuję dokumentacją w postaci papierowej jak i cyfrowej.