Północno-wschodnia Polska jest obecnie jednym z najsłabiej skomunikowanych regionów kraju, co pociąga za sobą niską atrakcyjność inwestycyjną tego obszaru. Za kilka lat może się to zmienić za sprawą szybkiej kolei, która połączyłaby polskie porty morskie z Białorusią.
O modernizację linii kolejowej Gdynia – Olsztyn – Ełk – Białystok zabiega dyrektor Portu Elbląg Julian Kołtoński. – Obok kanału przez Mierzeję Wiślaną to podstawowy warunek rozwoju naszego portu, który w przyszłości będzie specjalizował się w obsłudze handlu zagranicznego Białorusi – mówi Julian Kołtoński, dyrektor Portu Morskiego Elbląg.
Aby to było możliwe, polski rząd powinien jeszcze w tym roku złożyć do Brukseli wniosek o wpisanie linii Gdynia – Olsztyn – Białystok – Mińsk do unijnej sieci transportowej TEN-T (aktualizacja sieci nastąpi w przyszłym roku, następna dopiero w 2015 r.).
– Wpisanie linii do unijnej sieci transportowej TEN-T otworzy drogę do finansowania jej modernizacji ze środków unijnych. To najkrótszy szlak łączący polskie porty z Białorusią, dlatego powołując się na ten argument, mamy szansę na stopniowe wyrwanie Północno-Wschodniej Polski z komunikacyjnej zapaści. Oczywiście, całkowite przystosowanie tego szlaku do dużych prędkości jest obecnie mało realne, ale zabiegając o to, mamy szansę przynajmniej na częściową jego modernizację. Natomiast jeżeli nie będziemy o to walczyć, ta linia będzie się degradować coraz bardziej, aż w końcu za kilkanaście lat ktoś wpadnie na pomysł jej likwidacji. Tym bardziej, że nie brakuje u nas głosów twierdzących, że Elbląg, Warmia, Mazury i Podlasie powinny być skansenem, nie zasługującym na inwestowanie tu środków z krajowego budżetu – mówi Jakub Łoginow, dziennikarz ekonomiczny i właściciel portalu www.porteuropa.eu.
Internetową petycję w sprawie szybkiej kolei można podpisać pod adresem http://www.petycje.pl/petycja/4195/szybka_kolej_elblssko-mazurska.html
- Podpisanie petycji zajmuje tylko chwilę, a może pomóc w wypromowaniu ekologicznego transportu kolejowego na Warmii, Mazurach i Podlasiu. Szybka kolej będzie realną alternatywą dla ciężarówek, rozjeżdżających ten piękny region i pozwoli chronić przyrodę tego obszaru – dodaje Jakub Łoginow, inicjator petycji.
nie będzie tej szybkiej kolei, tak samo jak nie będzie przekopu Mierzei (o czym już zresztą wiadomo)
już widzę te protesty pseudo ekologów
Szybka kolej łącząca Białoruś z Pomorzem to jedyny rozsądny pomysł Pana Kołtońskiego - reszta to fantasmagoria.
Rozwój transportu kolejowego i morskiego jak również rozwój turystyki wzdłuż Zalewu Wiślanego i Kanału Elbląskiego to przyszłość dla rozwoju Elbląga.
A może pokusić się o odbudowę zniszczonej przez Rosjan linii kolejowej z Elblaga przez Markusy - Stare Dolno - Dzierzgoń do Działdowa - co skróciłoby droge z centrum Polski do Elbląga?
Trzy proste rozwiązania mogłyby w znacznym stopniu poprawić komunikację kolejową naszego miasta. A mianowicie: 1) rozbudowa węzła kolejowego Raczki Elbląskie poprzez dodanie torowiska, które umożliwiłoby bezpośrednie połączenie linii nadzalewowej z trasą na Malbork, Tczew, Trójmiasto itd., co przyczyniloby się do uatrakcyjnienia tego szlaku kolejowego i mam nadzieję, że jego reaktywacji 2) budowa stacji kolejowej Elbląg-Zawada na wysokości Aleji Odrodzenia i elektryfikacja tej linii na odcinku Raczki-Elbląg Zdrój/Zawada, co stworzyłoby możliwość bezpośredniego skomunikowania niektórych pociągów z trójmiasta z północnymi dzielnicami naszego miasta, oraz...
... 3) rozbudowa węzła Malbork (najlepiej w ramach prowadzonej właśnie modernizacji linii kolejowej w kierunku Warszawy) poprzez dobudowanie torowiska łączącego bezpośrednio linię Elbląg-Malbork z linią Malbork-Warszawa, co umożliwiłoby bezpośrednie skomunikowanie Elbląga z Warszawą czy chociażby Krakowem.
Elbląg potrzebuje inwestycji usprawniajacych ruch kolejowy. Nasze miasto i tak lezy na uboczu linii kolejowych łączących duże regiony Polski, a modernizacja tej linii podniesie atrakcyjność inwestycyjną naszego regionu - regionu uważanego za skansen Europy.
Etam. Ja jestem za odbudową linii bez nasze kochane mniasto tak jak było drzewiej. Niemcy wiedzieli co robili a nasz tłuki jo zlikwidowli. Odtworzyc z dworcem Emblong-mniasto jak drzewiej. budynek jezd. Przy ul. Hożej. Zrobic jeszcze kilka przystankow np E-g-Malborska, E-g-Plac Konstytucji, E-g Feniks, E-g Zacisze, No i E-g mniasto:), E-g_Zajezdnia_Tramwajowa, E-g_Zdroj, E-g_Zawada a z powrotem może pojedzie po torach tramwajowych - zuryk na dworzec. I po nam mietro - jak mozem mniec S-Banh - prawie jak Berlin. Tylko prawie robi wielką różnicę.
Modernizacja z pewnością przydałaby się, tylko mam nadzieję, że chodzi tu o linię która przebiega przez Elbląg a nie przez Iławę - bo określenie trasa Gdynia – Olsztyn – Ełk – Białystok jest dwuznaczne.