Węzeł komunikacyjny wokół Gronowa Górnego nadal nie został rozwiązany. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie przygotowuje już kolejną koncepcję. Urząd Gminy Wiejskiej w Elblągu nadal forsuje swoje rozwiązanie dojazdu i prosi o wsparcie Ministra Infrastruktury. Natomiast inwestor – Spirit International zapowiada, że i tak rozpocznie budowę centrum handlowego. Kolejne spotkanie w tej sprawie odbędzie się 7 lipca br. w Urzędzie Miejskim w Elblągu.
Niedawno czeska firma konsultingowa „Praha” przedstawiła cztery propozycje rozwiązania komunikacyjnego w obrębie Gronowa Górnego, które zamówiła GDDKiA w Olsztynie.
- Te propozycje nie były do przyjęcia przez żadną ze stron – mówi wójt gminy Elbląg, Genowefa Kwoczek. – Zakładały one bowiem zbyt dużą ingerencję w zabudowę Gronowa Górnego. Nie mogliśmy się na to zgodzić. Nadal uważamy, że nasza propozycja jest najlepszym rozwiązaniem na wyjście z tej sytuacji. Czekamy na odpowiedź Ministra Infrastruktury w tej sprawie.
„Siódemka” zabije Gronowo
Władze gminy obawiają się też, że planowana rozbudowa odcinka drogi krajowej nr 7 przedzieli od strony południowo-zachodniej miejscowość Gronowo Górne na dwie dzielnice. Podział ten uniemożliwia prowadzenie dogodnej i funkcjonalnej komunikacji pomiędzy tymi dzielnicami oraz wyklucza połączenia komunikacyjne z rozbudowywaną drogą krajową nr 7. Jedynym łącznikiem pomiędzy dzielnicami Gronowa Górnego, powstałymi w wyniku zmiany kategorii drogi krajowej nr 7 na drogę ekspresową, będzie zaprojektowany wiadukt drogowy.
- Wielokrotnie występowaliśmy o zmianę parametrów technicznych wiaduktu – tj. szerokości jezdni oraz braku ścieżki rowerowej, gdyż naszym zdaniem wiadukt nie zabezpieczy właściwej, bezkolizyjnej oraz bezpiecznej obsługi ruchu drogowego dla funkcjonujących oraz powstających przedsiębiorstw Gronowa Górnego – uważa Zygmunt Tucholski, zastępca wójt gminy Elbląg. - W miejscowości Gronowo Górne znajduje się 150 różnych przedsiębiorstw i zakładów pracy, w których pracuje ponad 2200 osób. Są to duże przedsiębiorstwa, zakłady, wytwórnie, chłodnie, magazyny i składy, do których regularnie dojeżdżają samochody ciężarowe o dużym tonażu. Do chwili obecnej miały one połączenie komunikacyjne z drogą krajową nr 7, miastem Elblągiem oraz węzłem komunikacyjnym Elbląg – Wschód. Projekt GDDKiA nie uwzględnia powyższych połączeń komunikacyjnych, które w tym projekcie zostały zlikwidowane. Po rozbudowie drogi krajowej, w realizowanej wersji, ruch wszystkich pojazdów będzie odbywał się poprzez wiadukt WD-15 i dalej drogą lokalną – drogą powiatową nr 1139 N – ul. Szafirowa.
Władze gminy wiejskiej Elbląg uważają, że przy obecnych parametrach technicznych drogi lokalnej oraz przewidywanym natężeniu ruchu pojazdów, a w szczególności pojazdów ciężarowych o dużym tonażu, wystąpi paraliż komunikacyjny tej części ważnego układu komunikacyjnego gminy.
Ponadto po zakończeniu rozbudowy drogi krajowej cały ruch komunikacyjny z południowej części gminy tj. z 16 miejscowości, będzie skierowany poprzez drogę zbiorczą (wzdłuż DK-7) na drogę lokalną – ulicę Szafirową w Gronowie Górnym.
- Gmina Elbląg od początku roku 2006 w licznych pismach zgłaszała wątpliwości co do rozwiązań komunikacyjnych przyjętych dla przedmiotowego odcinka drogi krajowej do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie – mówi Zygmunt Tucholski. - Opracowaliśmy siedem propozycji koncepcji rozwiązań komunikacyjnych na przedmiotowy odcinek drogi w miejscowości Gronowo Górne.
Trzeba rozbudować węzeł
Aby wyjść z impasu komunikacyjnego, gmina wiejska Elbląg proponuje rozbudowę istniejącego węzła Elbląg - Wschód. Rozbudowa polegałaby na podłączeniu do węzła ulicy klasy Z przechodzącej nad drogą S7 po wiadukcie WD-15 i obsługującej przyległe do węzła tereny inwestycyjne.
- Rozbudowa węzła, w zależności od wariantu, polegałaby na dobudowaniu jezdni zbierająco-rozprowadzającej na kierunku Warszawa-Gdańsk. Łącznica ta zaczynałaby się pasem wyłączenia z drogi S7 przed wiaduktem WD-15. Następnie poprzez dwie łącznice (zjazdową i wjazdową) byłaby połączona z rondem na skrzyżowaniu ulicy klasy Z przechodzącej po wiadukcie WD-15 z ul. Szafirową – mówi Tucholski. - Koniec projektowanej drogi zbierająco - rozprowadzającej znajdowałby się na przecięciu z istniejącą łącznicą zjazdową w kierunku drogi S22 węzła Elbląg - Wschód. Jeden pas ruchu wyprowadzałby pojazdy w kierunku na Kaliningrad a drugi w kierunku ul. Pasłęckiej. Na skrzyżowaniu z istniejących łącznic z ul. Pasłęcką byłby możliwy skręt w lewo w kierunku Gdańska oraz jazda na wprost do centrum Elbląga. Na odcinku 750 m pomiędzy istniejącymi łącznicami węzła a nowymi łącznicami przy wiadukcie WD-15 droga zbierająco - rozprowadzająca ma przekrój dwupasmowy, jednokierunkowy. Konieczne jest poszerzenie wiaduktu WD-15 nad projektowaną drogą ekspresową S7 do szerokości 7 m w świetle krawężników. Zaprojektowany wiadukt o szerokości 5.5 m nie uwzględnia faktu, że ulica po nim poprowadzona będzie miała charakter drogi klasy Z przebiegającej przez teren zabudowany. Będzie ona łączył tereny o dużym zainwestowaniu z obszarem miasta Elbląga.
GDDKiA w Olsztynie – to niezgodne z prawem
Dyrektor oddziału GDDKiA w Olsztynie przedstawił swoje stanowisko, z którego wynika, że rozwiązania proponowane przez Gminę Elbląg są niezgodne z obowiązującymi przepisami. Ponadto realizację tych rozwiązań uzależnia do wybudowania nowego układu dróg zbiorczych łączących tereny gminne z ul. Akacjową oraz z budową nowego węzła „Lotnisko” przy ul. Skrzydlatej w Elblągu.
- Na nasze zlecenie opracowywany jest projekt układu komunikacyjnego dla okolic węzła
Elbląg-Wschód obejmujący także rozwiązania podłączenia Gronowa i terenów
inwestycyjnych do drogi S7. 7 lipca br. pokażemy propozycje tych rozwiązań – mówi Karol Głębocki z GDDKiA w Olsztynie.
Proszę Państwa. Na poszerzenie wiaduktu WD-15 nie ma już najmniejszych szans. Obiekt jest w trakcie realizacji. Szerszy obiekt wymaga szerszych fundamentów i większej ilości pali. Z tego co wiem to na właśnie tym obiekcie 3 podpory mają już wykonane pale fi1000. Szkoda, że nie będzie szerszego obiektu, ale teraz jest już za późno, żeby cokolwiek zmienić. Takie rzeczy załatwia się na etapie uzgodnień, a nie chce miaz się wierzyć, że GDDKiA nie uzgodniła takiej ważnej rzeczy z władzami Gronowa. Za przykład dobrych uzgodnień podam wiadukt na ulicy Akacjowej. Jezdnia 7m oraz dwa chodniki po 2,5 metra szerokości. Proszę mi wierzyć, że szerszy o 1,5m obiekt nie jest droższy dużo od tego, który jest teraz budowany. Czy przyzna się ktoś, kto nie przypilnował tego faktu w odpowiednim czasie to niech się przyzna
Elbląg do Pomorza,Gdańsk nie stawiałby nam takich trudności.
Racja Drogowiec!!! Siedzą w tej Gminie wiejskiej - bierum:) kase za złożenie podpisu pod uzgodnieniami a jak teraz to wylazło to wszyscy szukają najsamprzód:) (trudne słowo) obejścia a jak się nie da to pewnie poletą:)(drugie trudne słowo) główki. Chyba, że kwoczka weźmie ich pod swoje skrzydełka-a tak bedzie jak nic. I co??? I nic nikomu sie nie stanie - dalej se beda siedziec i podpisywac glupoty - bez pomyslunku byle kaska plynela comiesiecznie i to nie mala!!!! A powinni szybko znalezc winnego!!! TOĆ TO PROSTE!!! Dokumentacja uzgodniona jest u Inwestora. Niech Stowarzyszenie Nieumarłych Gronowian "skontroluje" ją a się dowie kto i kiedy ich olał.
Przyłączeni do pomorza nie mielibyśmy żadnego rozwoju jako 10 miasto w kolejności na pomorzu, a tak przynajmniej większość środków unijnych na woj.warm-maz. idzie do nas bo Olsztyn kasy wydawać z unii nie potrafi :) :) :)
pola uprawiać, a nie hipermarkety budować! we łbach się poprzewracało! ciekaw też jestem gdzie ten hipermarkecik będzie ścieki i wodę opadową odprowadzać, jak z tego co wiem Elbląg ich do swojej sieci nie włączy, bo i dlaczego miałby to robić?
I znowu Słonina nachachmęcił
Smutny jest fakt, że w Polsce pewne inwestycje realizuje się bezsensownie.. Zobaczymy jaki pomysł przedstawi Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad.
Wujek ma rację ten cały bajzel to wina władz GG!;) Widze jedno dobre rozwiązanie niech sie GG przyłączy do Elbląga to im Heniek pusci nowe wiadukty + linię tramwajowa nr 6!;)
Po pierwsze ta cała władza gminna powinna podać się do dymisji. Teraz obudzili się - to świadczy o ich niekompetencji. S7 już od dawna była w planach, więc trzeba było MYŚLEĆ! Pewnie naiwnie myśleli, że na "ekspresówkę" będą sobie mogli wyjeżdżać traktorami z każdego pola!
to wszystko wina tego UFo w roswell co się rozbiło na pewno.