Sobota, 18.01.2025, Imieniny: Piotr, Malgorzata
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii AKTUALNOŚCI

Od dzisiaj darmowe przeniesienie numeru do innej sieci

06.07.2009, 00:56:46 Rozmiar tekstu: A A A
Od dzisiaj darmowe przeniesienie numeru do innej sieci

Od dzisiaj (6 lipca) będzie można bezpłatnie przenosić numer telefonu komórkowego do innej sieci i odbywać się to będzie w ciągu jednego dnia. W przypadku telefonii stacjonarnej będzie to również darmowe, ale potrwa maksymalnie dwa tygodnie. Jeśli operatorzy nie dostosują się do nowych przepisów, będą karani - zapowiada Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Dotychczas przeniesienie numeru do innej sieci kosztowało około 50 zł i trwało średnio miesiąc czasu.
Stosowanie przez operatorów tej opłaty- zdaniem UKE - zniechęcało klientów do zmiany firmy, z której usług korzystali, a z których nie byli zadowoleni. Opłaty takie zniosła tegoroczna nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego. Natomiast maksymalny czas na przeniesieniu numeru do innej sieci określiło rozporządzenie, które minister infrastruktury podpisał w czerwcu.

- Wprowadzone z tym dniem zmiany rozszerzają uprawnienia abonentów i użytkowników końcowych usług przedpłaconych świadczonych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej (tzw. pre-paid) w przypadku zmiany dostawcy usług. Uprawnienie do przeniesienia numeru wraz z jego zachowaniem wynika wprost z brzmienia art. 30 dyrektywy 2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej. Zasada ta jest implementowana w art. 71 ustawy Prawo telekomunikacyjne. Dyrektywa nie określa jednak ram czasowych usługi przeniesienia numeru, jak też nie wskazuje również żadnych innych wytycznych co do realizacji procesu przeniesienia numeru, stanowi jednak, iż opłata za przeniesienie numeru nie może zniechęcać do realizacji tego uprawnienia – informuje Ministerstwo Infrastruktury.

 - Z danych pochodzących z 14 Raportu implementacyjnego wynika, że Polska wypada najgorzej na tle wszystkich Państw Członkowskich pod względem czasu potrzebnego na przeniesienie numeru. Średnia liczona dla całej UE wynosi 8,5 dnia, podczas gdy w Polsce średnia równa jest 28 dniom (w praktyce potrafi to być nawet 38 dni) – wskazuje UKE.

Zmiany wprowadzone do rozporządzenia mają na celu zmianę powyższego stanu, poprzez usprawnienie procesu przenoszenia numerów, tak, aby to uprawnienie było w praktyce realnie i szybko egzekwowalne. Najważniejsze różnice i korzyści dla abonenta i użytkownika pre-paid w stosunku do stanu obecnego obejmują:

- uproszczenie wszczęcia procedury przeniesienia numeru

- Abonent lub użytkownik pre-paid zamierzający zachować numer, nie będzie musiał kontaktować się z dotychczasowym dostawcą, jak ma to miejsce w chwili obecnej. W świetle nowej regulacji, wystarczy złożyć wniosek o przeniesienie numeru wyłącznie do nowego dostawcy i upoważnić go do dokonania w swoim imieniu wszystkich formalności, w tym również do wypowiedzenia umowy z dotychczasowym dostawcą – informuje Ministerstwo Infrastruktury.

- uprawnienie abonenta i użytkownika pre-paid do zachowania numeru przy zmianie dostawcy usług, niezależnie od tego, czy nowy dostawca działa w sieci innego, czy tego samego operatora;

- możliwość przeniesienia jednocześnie więcej niż jednego numeru ;

- dwa alternatywne sposoby przeniesienia numeru, zależne od woli abonenta;

- wprowadzenie terminu na rozpatrzenie wniosku o przeniesienie numeru;

Wniosek o przeniesienie numeru, w zależności od sposobu jego dostarczenia do nowego dostawcy usług, podlegał będzie rozpatrzeniu odpowiednio w terminie:
- 6 godzin roboczych lub 3 dni roboczych (dla abonentów sieci ruchomych) oraz
- 1 dnia roboczego lub 14 dni roboczych (dla abonentów sieci stacjonarnych).

- Dłuższy termin na przeniesienie numeru, zarezerwowany jest wyłącznie dla abonentów, którzy nie złożyli wniosku osobiście w jednostce nowego dostawcy przeznaczonej do obsługi klientów, a w inny sposób np. listownie, za pośrednictwem formularza czy poczty elektronicznej – wskazuje Ministerstwo Infrastruktury.

- znaczne skrócenie procesu przeniesienia numeru, w kontekście realizacji uprawnienia abonenta.

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku abonenta i podpisaniu umowy z nowym dostawcą, na wyraźne jego żądanie wskazane we wniosku, nowy dostawca usług jest obowiązany przenieść numer najpóźniej w terminie 1 dnia roboczego (w sieciach ruchomych) lub 7 dni roboczych (w sieciach stacjonarnych) od dnia zawarcia umowy.

Ponadto, zgodnie z ostatnią nowelą ustawy Prawo telekomunikacyjne która weszła w życie wczoraj, 5 lipca 2009r. w związku z przenoszeniem numeru możliwe jest natychmiastowe rozwiązanie umowy z dotychczasowym dostawcą usług, pod następującymi warunkami:

1. zapłaty przez abonenta dotychczasowemu dostawcy usług opłaty abonamentowej za okres wypowiedzenia nie większej jednak niż jednomiesięczna opłata abonamentowa;

2. zwrotu przez abonenta ulgi mu przyznanej, proporcjonalnie jednak zmniejszonej do czasu pozostającego do zakończenia trwania umowy.

Krótka instrukcja dla tych, którzy zechcą przenieść numer telefonu:

1. wniosek o przeniesienie numeru składamy do nowego dostawcy usług (czyli tego, do którego zamierzamy przenieść numer),

2. nowy dostawca usług, po udzieleniu mu pełnomocnictwa, dokona za nas wszelkich czynności niezbędnych do przeniesienia numeru, w tym między innymi zakończy stosunek umowny ze starym dostawcą usług,

3. wniosek złożony osobiście w jednostce dostawcy dedykowanej do obsługi klientów, musi zostać rozpatrzony w terminie 6 godzin roboczych (sieci ruchome) oraz 1 dnia roboczego (sieci stacjonarne). Należy jednak w tym miejscu podkreślić, iż na dzień wejścia z życie zmian rozporządzenia, na podstawie przepisu przejściowego, do chwili uruchomienia przez Prezesa UKE systemu PLI CBD wspierającego usługę przenośności numerów oraz w terminie dwóch miesięcy od dnia jego uruchomienia, termin rozpatrzenia wniosku w przypadku abonentów sieci stacjonarnych wynosi 7 dni,

4. pozytywne rozpatrzenie wniosku abonenta i podpisanie umowy z nowym dostawcą obliguje go do przeniesienia numeru najpóźniej w terminie 1 dnia roboczego (sieci ruchome) lub 7 dni roboczych (sieci stacjonarne) od dnia zawarcia umowy, chyba, że wskażemy późniejszy termin.

5. przeniesienie numeru jest bezpłatne.

MB

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (1)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    0
    ~ hhhh
    Poniedziałek, 06.07

    To pewnie Rydzyk się cieszy bo właśnie uruchamia swą sieć komórkową

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2025 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.1384160518646