Wprowadzenie kart usług dla klientów, wdrożenie kodeksu etycznego pracowników urzędu, a także rozszerzenie i udoskonalenie BIP. M.in. za te działania elbląski ratusz otrzymał Certyfikat Akcji Społecznej „Przejrzysta Polska” na lata 2008-2010.
Certyfikaty otrzymało jedynie 16 samorządów w całej Polsce. „Przejrzysta Polska” to program realizowany przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej. Inicjatorem przedsięwzięcia wraz z Fundacją była Gazeta Wyborcza we współpracy z Polsko - Amerykańską Fundacją Wolności, Fundacją im. Stefana Batorego, Bankiem Światowym i Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Adresatami akcji są samorządy gminne i powiatowe, a zasadniczym celem jest zaktywizowanie samorządów w eliminowaniu zjawisk patologicznych, nieetycznych i korupcjogennych w podległych jednostkach.
- Gmina - Miasto Elbląg przystąpiła do akcji „Przejrzysta Polska” 31 grudnia 2004 r. - informuje Joanna Urbaniak, rzecznik prasowy UM w Elblągu. - Receptą na zbudowanie przejrzystego, przyjaznego i otwartego na potrzeby mieszkańców urzędu jest działanie zgodnie z 6 zasadami dobrego rządzenia: przejrzystości, braku tolerancji dla korupcji, partycypacji społecznej, przewidywalności, fachowości, rozliczalności.
Urząd Miejski został nagrodzony m.in. za opracowanie i wdrożenie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi, nabór do pracy w urzędzie wg zasad ustalonej polityki kadrowej i procedury naboru.