Inwestycje wokół Kanału Elbląskiego – to pomysł samorządów od powiatu iławskiego, przez Ostródę aż do Elbląga na rozwój gospodarczy i przyciągnięcie turystów. Pomysł, który zaważy na przyszłości całego regionu, zdobył akceptację Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego, a następnie Komisji Europejskiej. Dziś w Iławie odbędzie się uroczyste podpisanie preumów dotyczących inwestycji, które będą realizowane w ramach Programu Rozwoju Turystyki w Obszarze Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego. To pierwszy krok na drodze do realizacji tej wielkiej inwestycji.
- Kanał Elbląski to architektoniczny i techniczny unikat o światowej skali, który może stać się rozwojową żyłą złota dla terenów położonych blisko niego, od powiatu iławskiego, przez Ostródę i okolice, aż do Elbląga – mówi Jacek Protas, Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego. - Odpowiedni projekt, wart 70 mln euro, jest na liście Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia Mazury 2007-2013. Cel inwestycji to wzrost znaczenia turystyki w rozwoju gospodarczym obszaru Kanału i zwiększenie atrakcyjności oferty turystycznej obszaru wokół niego. Skorzystają na tym nie tylko mieszkańcy, ale i turyści, głównie żeglarze. Bardzo ważne, że samorządy lokalne same te szanse dostrzegły, a inwestycja jest efektem ich wcześniejszych starań.
21 października zostaną podpisane umowy wstępne z beneficjentami 8 projektów wchodzących w skład zintegrowanego projektu rozwoju lokalnego pt. „Program Rozwoju Turystyki w obszarze Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego na lata 2004 – 2006 z perspektywą lat 2007 - 2013” objętego Indykatywnym wykazem indywidualnych projektów kluczowych RPO WiM na lata 2007 – 2013.
Warto dodać, że działania promujące turystykę w obszarze Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego już trwają. W czerwcu 2008 roku Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego wspólnie z Prezydentem Elbląga, Burmistrzem Miasta i Gminy Miłomłyn, Starostą Iławskim, Burmistrzem Iławy i Wójtem Gminy Iława zorganizował międzynarodowy rejs promocyjny. Rejs miał na celu pokazanie różnych możliwości podróżowania kanałem i korzystania z wielu atrakcji turystycznych z nim związanych. Z dziennikarskiego punktu widzenia ta część regionu jest atrakcyjna także w innych, ważnych dla regionu, aspektach – np. plany przekopania Mierzei Wiślanej, rozwój portu w Elblągu, zamknięcie Cieśniny Pilawskiej etc. W rejsie wzięło udział kilkudziesięciu dziennikarzy z mediów polskich i zagranicznych, m.in. z Rosji, Czech, Słowacji, Niemiec, a nawet Chin. Efekty ich pracy można było znaleźć w wielu publikacjach prasowych, audycjach radiowych i telewizyjnych.
To dziwne - super unikat w skali światowej - ale nie ma Kanału Elbląskiego na liście UNESCO - Światowego Dziedzictwa Kultury!!! A w takich Niemczech przy każdej autostradzie widzimy tablice w rodzaju: "UNESCO - rezerwat bagien torfowych", UNESCO-rezerwat skałek wapiennych", "UNESCO-rezerwat wylęgu czapli siwej", "UNESCO - zabudowa z tzw. muru pruskiego"", UNESCO - miasto Martina Lutra" itd. itp. etc. usw. To może wreszcie ten "motor napędowy do rozwoju" znajdzie się na liście UNESCO? Ale chyba władze woj. warmińsko-mazurskiego nie są tym zainteresowane, bo trzeba byłoby wprowadzić do "światowego obiegu" nazwę urzędową: KANAŁ ELBLĄSKI - i to byłaby niespotykana promocja dla Ebląga i okolic (ale nie dla np. Ostródy!!!!!).