Piątek, 29.03.2024, Imieniny: Aniela, Sykstus, Joanna
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii GOSPODARKA

Elbląski port zanotował kolejny znaczny spadek przeładunku towarów. Wzrosła za to ilość pasażerów

16.01.2017, 10:00:35 Rozmiar tekstu: A A A
Elbląski port zanotował kolejny znaczny spadek przeładunku towarów. Wzrosła za to ilość pasażerów
fot. archiwum redakcji
REKLAMA

Rok 2016 był drugim z rzędu, w którym w elbląskim porcie odnotowano spadek ilości przeładowanych towarów. W zeszłym roku przez terminal przy ul. Radomskiej przetransportowano 130 tys. ton towarów. To prawie 80 tys. ton mniej niż rok wcześniej i aż 228 tys. ton mniej niż w najlepszym pod tym względem 2014 r. Tak poważny spadek Zarząd Portu Morskiego w Elblągu rekompensował sobie reaktywacją żeglugi pasażerskiej. Przez port przewieziono 14 tys. osób więcej niż w 2015 r.

Po latach wzrostu i rozwoju, w elbląskim porcie przyszły gorsze czasy. W ubiegłym roku port w Elblągu odnotował kolejny bolesny spadek przeładunków towarów. Eksport w 2016 r. wyniósł 68 tys. ton, a import 60,5 tys. ton. Do tego doliczyć należy jeszcze drobną żeglugę krajową w ilości kilkunastu tysięcy ton. Z Obwodu Kaliningradzkiego do Elbląga sprowadzano głównie węgiel i śrutę soi. Do Rosji wysyłano z kolei przede wszystkim materiały budowlane oraz cukier. W żegludze krajowej przewożono natomiast elementy stalowe, ponadgabaryty i przekładnie skrzyni biegów. 

Jak tłumaczy dyrektor elbląskiego portu, spadek przeładunków związany był bezpośrednio z sytuacją geopolityczną (sankcjami Unii Europejskiej i sankcjami Rosji na wwóz towarów spożywczych i budowlanych) oraz wahaniem się kursów walut (niski kurs rubla oraz wysokie kursy dolara i euro). - Ponadto w Kaliningradzie powstała fabryka betonu komórkowego, a rząd rosyjski wprowadził na niego zaporowe cło. Z tego powodu dla strony rosyjskiej zakupy materiałów budowlanych w elbląskim porcie nie były już tak atrakcyjne, jak w latach wcześniejszych. To się odbiło na sytuacji armatorów, z których kilku odeszło w 2016 r. z elbląskiego portu - mówi Arkadiusz Zgliński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego w Elblągu. 

Obecnie, od dwóch tygodni przeładunki w elbląskim porcie nie są realizowane. Powodem jest zamarznięty tor wodny rzeki Elbląg. 

Będzie nowy terminal?

Jaki będzie obecny rok w porcie? Dyrektor Zgliński szansę zmiany trendu widzi w uruchomieniu punktu kontroli fitosanitarnej w porcie.

Ciężko prognozować jak przeładunki będą kształtować się w 2017 r. Oparłbym się jednak na utrzymaniu obecnego poziomu. Istnieją jednak duże szanse na wzrost przeładunków z powodu utworzenia w elbląskim porcie kontroli fitosanitarnych. Mamy deklaracje i gwarancje, że zostaną one uruchomione do połowy tego roku. Umożliwi to nam import np. torfu, zrębki leśnej czy drewna iglastego, a co za tym idzie zniwelowanie spadku eksportu materiałów budowlanych

- mówi Arkadiusz Zgliński.

Szansą na poprawę sytuacji w porcie jest w dalszej perspektywie budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Urząd Morski w Gdyni pod koniec zeszłego roku wybrał konsorcjum firm, które przygotują kompleksową dokumentację projektową dla tej inwestycji. 

W związku z planami przekopu Mierzei, Miasto ma plany dalszego rozwoju i poszerzenia oferty elbląskiego portu o dodatkowy terminal. Ma on powstać na terenie przy ul. Portowej 5, należącym do elbląskiego Browaru Grupy Żywiec. Miasto chce nabyć działkę o powierzchni 1,4 ha wraz z nabrzeżem, dostępem do bocznicy kolejowej, placem składowym, magazynami i wiatami. Do transakcji ma dojść jeszcze w tym roku. Na ten cel w miejskim budżecie zabezpieczono 1,7 mln zł. Obecnie trwają negocjacje w tej sprawie. 

Nowy operator w porcie

Na przełomie minionego i obecnego roku ważnym wydarzeniem w porcie była zmiana jego operatora przeładunkowego. Od 1 stycznia przez najbliższe 5 lat funkcję tę pełnić będzie elbląska firma Glenport, która jest spółką córką koncernu Glencore. Spółka posiada już nad rzeką Elbląg swój własny elewator wraz z bocznicą kolejową. Przyczynić się to ma do powstania w Elblągu portu kompleksowego z dedykowanymi terminalami na różnego rodzaju asortymenty towaru. 

Nowy operator prowadzi już działania mające na celu transport towarów szlakami śródlądowymi, głównie rzeką Szkarpawą i rzeką Nogat, jak również przez Zalew Wiślany i rzekę Elbląg do portów trójmiejskich. Związane jest to z przewozem pasz i zbóż. Może to zafunkcjonować zwłaszcza w okresie weekendowym, kiedy obowiązuje zakaz poruszania się samochodów ciężarowych po drogach

- informuje dyrektor Zarządu Portu Morskiego w Elblągu.

Reaktywacja ruchu pasażerskiego

Elbląski port spadek przeładunków odbił sobie wzrostem ilości pasażerów przewiezionych po jego wodach. Ruch pasażerski w 2016 r. wzrósł znacznie i wyniósł 41 tys. 520 osób (w porównaniu w 2015 r. było to 26 tys. 976 osób). - Mówimy tutaj o zorganizowanych grupach turystycznych poruszających się na jednostkach pasażerskich wyłącznie w relacji krajowej - podkreśla dyrektor Zgliński.

Jednym z głównych powodów wzrostu ilości pasażerów było zakończenie modernizacji Kanału Elbląskiego i systemu jego pochylni. Pojawili się również nowi armatorzy np. jednostka Elwinga firmy Ilfing, która pod koniec sezonu letniego świadczyła usługę rejsów m.in. po rzece Elbląg i z Elbląga do Krynicy Morskiej. Na reaktywacji żeglugi pasażerskiej zyskał port, który uzyskał dochód z tytułu opłat pasażerskich, przystaniowych i od armatorów. W tym roku przewidywany jest dalszy wzrost ilości pasażerów w elbląskim porcie. 

 

Rafał Kadłubowski
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 2

%0.0 %100.0


Komentarze do artykułu (12)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +6
    ~ Kat Na Idiotów
    Poniedziałek, 16.01

    Chyba już pora na zmianę dyrektora?!

  2. 2
    +5
    ~ Kat Na Idiotów
    Poniedziałek, 16.01

    Te panie dyrektor , a tak konkretnie bez kreatywnej księgowości i statystyk w nawiązaniu do tu cytuję "...Ruch pasażerski w 2016 r. wzrósł znacznie i wyniósł 41 tys. 520 osób (w porównaniu w 2015 r. było to 26 tys. 976 osób). - Mówimy tutaj o zorganizowanych grupach turystycznych poruszających się na jednostkach pasażerskich wyłącznie w relacji krajowej - podkreśla dyrektor Zgliński...." Pytanie brzmi ile tych osób podróżowało z Elbląga w kierunku Ostrudy? Ile osób na trasie Krynica-Frombork, Tolkmicko? Ile z Elbląga do Krynicy, Tolkmicka, Fromborka? No co czar trysł?!

  3. 3
    +4
    ~ Don Carlos Pedros Ramirez
    Poniedziałek, 16.01

    Pytanie do dyrektora dlaczego po wygranej na prezydenta Jerzego Wilka Port Morski w Elblągu nazywany IV portem RP zrezygnował z uczestnictwa w elitarnym stowarzyszeniu portów bałtyckich?! Szanownego Pana redaktora proszę o rozmowę i wyjaśnienia dyrektora w kontekście do artykułu z Waszej gazety https://info.elblag.pl/19,27490,Port-w-Elblagu-wyplywa-na-szerokie-wody.html

  4. 4
    --2
    ~ kopcie
    Poniedziałek, 16.01

    Przekop będzie zbawieniem dla portu i Elbląga.

  5. 5
    +2
    ~ Maryna
    Poniedziałek, 16.01

    Cały czas na minusie.Taki jest IV port RP...

  6. 6
    0
    ~ Idiota
    Poniedziałek, 16.01

    Czyżby nazwa miasta Ostródy zmieniła się Panie Kacie ? Czar tryska to znaczy jest ,,dobrze"

  7. 7
    +5
    ~ Marian
    Poniedziałek, 16.01

    A gdzie te odprawy fitosanitarne, przecież nawet pokazywano ksero dokumentów z pieczątkami, że oto mamy już zgodę na te odprawy i co? Przecież pani Gelert nawet na nabrzeżu, udzielając wywiadu zapewniła, że oto mamy zgodę. Niedługo wybory, ciekawa jestem kto będzie miał w swoim programie wyborczym - odprawy fitosanitarne?

  8. 8
    +8
    ~ Prorok Igor
    Poniedziałek, 16.01

    Jak rozumiem w związku ze stratami tak dyrektor i rada nadzorcza nie dostana premii i 13?! A tak w ogóle to za co oni dostają kaske?!

  9. 9
    +4
    ~ do Prorok Igor
    Poniedziałek, 16.01

    Ajaja, a jak średnia płaca, nie napisze , żeby ludzi nie denerwować.

  10. 10
    +5
    ~ Przeciw !
    Poniedziałek, 16.01

    Port elbląski jest zależny wyłącznie od portu kaliningradzkiego. Zniszczono wzajemne relacje i żaden przekop nie pomoże, bo wtedy Rosjanie całkowicie się odetną . Im port elbląski jest prawie do niczego potrzebny, a my nie uruchomimy Zamechu, Truso, innych ciężkich zakładów, aby coś transportować. Dajcie ten miliard na Miasto, to zbudujemy nowy Elbląg.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.0038838386536