Sobota, 23.11.2024, Imieniny: Adela, Felicyta, Klemens
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Organizator lotów odpowiada na list elblążanki. "Nasz samolot nie generuje hałasu uciążliwego"

22.06.2020, 19:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Organizator lotów odpowiada na list elblążanki. "Nasz samolot nie generuje hałasu uciążliwego"
Fot. archiwum redakcji/zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

List otwarty, który mieszkanka Elbląga skierowała w ubiegłym tygodniu do Prezydenta Elbląga w sprawie hałasujących samolotów (przeczytasz go tutaj) wzbudził duże zainteresowanie elblążan. Część z nich podziela zdanie pani Beaty, inni twierdzą, że przesadza. Do publikacji odniósł się również organizator weekendowych lotów. Poniżej publikujemy treść jego oświadczenia. 



W odpowiedzi na Państwa artykuł „Elblążanka pisze list otwarty do Prezydenta w sprawie hałasu” (list otwarty), opublikowanego 2020-06-19 na www.info.elblag.pl odpowiadamy na pytanie, „kto i dlaczego urządza te uciążliwe dla mieszkańców loty” oraz czy „być może ten warkoczący samolot nie jest przystosowany do tego typu lotów?”. Jednocześnie wzywamy do napisania sprostowania do niniejszego artykułu, uwzględniając nasze stanowisko w tej sprawie.

Uprzejmie informujemy, że samolot będący naszą własnością o znakach HA-YDM (lub incydentalnie HA-YDN) operuje w ramach współpracy z Aeroklubem Elbląskim na lotnisku EPEL w Elblągu. Lotnisko to jest wpisane do rejestru lotnisk i ewidencji lądowisk przez Urząd Lotnictwa Cywilnego pod nr rejestracyjnym 44, co oznacza że mogą być wykonywane na nim operacje lotnicze (w tym także organizowane przez nas skoki spadochronowe).

W żaden sposób nie zgadzamy się z zarzutami wprowadzania uciążliwości związanej z hałasem generowanym przez nasz samolot. Szczególnie w rozumieniu Ustawy o ochronie środowiska. Szkalujące nas określenia, które padły w Państwa artykule, spowodowały całą lawinę niepochlebnych komentarzy na temat wykonywanej przez nas działalności oraz sprzętu, jakim dysponujemy (warkot, jazgot, gruchot itp.). Państwa redakcja nie próbowała w żaden sposób skontaktować się z nami przed publikacją artykułu żeby sprawdzić zgodność z prawdą uzyskanych wiadomości, łamiąc tym samym zasadę staranności i rzetelności w działalności dziennikarskiej.

Zajmujemy się organizacją skoków spadochronowych oraz szkoleniami spadochronowymi od 2017 roku – przy czym szkolenia spadochronowe są działaniami podstawowymi. Samolot SMG-92 to nowoczesny samolot turbośmigłowy, który służy wynoszeniu skoczków w krótkim czasie na wysokość 4000m, a następnie ląduje na lotnisku podejmując następnych skoczków. Operujemy od wiosny (kwiecień/maj) do końca października. W tym czasie (w zależności od długości dnia) wykonujemy od 5 do 15 operacji dziennie. Przekłada się to na łączny czas pozostawania w powietrzu max 3h dziennie (nie jak pisze mieszkanka Elbląga 8–10h). Nie wykonujemy operacji lotniczych w nocy. Operacje lotnicze realizujemy prawie wyłącznie w weekendy.

Posiadamy wszystkie wymagane prawem dokumenty, a w szczególności:

1. Certyfikat Usług Lotniczych AWC – licencja przewoźnika wydana przez Urząd Lotnictwa przy Ministrze Innowacji i Technologii (nr w rejestrze HU.LTE-0158)
2. Umowę typu CAMO, co wiąże się ze stałą obsługą techniczną oraz ciągłą zdatnością do lotu naszych samolotów
3. Podmiot obsługowy CAMO ma wszelkie certyfikaty wydane przez nadzór EASA i udokumentowany certyfikatem MF
4. Każdy z naszych statków powietrznych posiada Poświadczenie Przeglądu Zdatności do Lotu – nr poświadczenia LFH/22170-1/2020-ITM oraz LFH/22171-1/2020-ITM, odnawiane na bieżąco, a aktualne ARC jest wydane w tym roku i ważne do 2021r.
5. Samolot HA-YDM stacjonuje w Elblągu i został zgłoszony do polskiego rejestru
6. Polski Urząd Lotnictwa Cywilnego dokonywał kontroli samolotów – po raz ostatni w 2019r., gdzie potwierdzono prawidłowość przedstawionych dokumentów
7. Jesteśmy Certyfikowanym Ośrodkiem Szkolenia Lotniczego. Posiadamy zezwolenie wydane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, uprawniające nas do prowadzenia szkoleń skoczków spadochronowych. Nr wpisu w Rejestrze Podmiotów Szkolących – 126RPS-09/2014
8. Nasze samoloty nie latają nad zwartą zabudową poniżej wysokości 500m, wyłączając moment startu i lądowania – wynika to z przepisów lotniczych
9. Nasza działalność zarejestrowana jest w Krajowym Rejestrze Sądowym pod nr KRS 0000633566
10. Znaleźć nas można także w Centralnym Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych pod nr NIP 6312649647

Jak pewnie w przypadku większości lotnisk w Polsce, nasilający się ruch lotniczy wokół lotnisk dotychczas prawie nieużywanych stał się problemem powszechnym. Elbląskie lotnisko ma ponad 100 lat i jest jednym z najwcześniej utworzonych lotnisk w Polsce. Dopiero w ostatnich latach zabudowa nowych osiedli, czy działek rekreacyjnych usytuowanych wokół lotnisk powoduje skargi tychże mieszkańców na hałas lotniskowy. Jednak nikt nie chce już wtedy pamiętać, że lotnisko (choć może dotychczas rzadziej używane) istniało w lokalizacji dużo wcześniej niż owe zabudowy. Warto nadmienić tu fakt, że zakup nieruchomości przy terenach lotniskowych często jest tańszy, niż w innych lokalizacjach właśnie ze względu na hałas, jaki może występować na lotnisku.

Z taką rzeczywistością „sąsiedzką” nasza firma boryka się niemal codzienne. Jednak należy pamiętać, że pojęcie „uciążliwości” w rozumieniu prawa określa Ustawa o ochronie środowiska. Aby hałas stał się „uciążliwy” w rozumienia prawa (ze wszystkimi konsekwencjami w postaci działań naprawczych) musi przekraczać odpowiednie normy. W naszym przypadku dla operacji lotniczych wokół obszarów gęstej zabudowy nie wolno nam przekraczać 60dB LAeqd – ekwiwalent natężenia hałasu w porze dziennej. Przy realizowanej ilości operacji lotniczej tych norm nigdy nie przekraczamy. Nawet ww. ustawa nie nakłada obowiązku monitorowania hałasu wokół lotniska, ponieważ liczba operacji lotniczych rocznie nie przekracza 5000. Zatem od strony prawnej nie można nam w żaden sposób zarzucać naruszania jakichkolwiek norm.

Z pełną odpowiedzialnością po raz kolejny podkreślamy, że nasz samolot nie generuje hałasu uciążliwego w rozumieniu prawa, ani żadnych przekroczeń norm. Oczywiście bardzo istotnym zagadnieniem skarg na naszą działalność jest odbiór subiektywny poziomu hałasu. Skargi dotykają nas niestety bardzo często. Ze swojej strony podejmujemy możliwie wszystkie działania, aby odbiór indywidualny poziomu hałasu ograniczyć. Staramy się zmieniać trasy wznoszenia i zniżania. Tutaj jednak nasze możliwości są ograniczone do wydzielonych stref TRA 190 oraz ATZ lotniska EPEL, ze względu na sąsiedztwo strefy militarnej MATZ Malbork oraz strefy kontrolowanej TMA lotniska komunikacyjnego EPGT Gdańsk.

Stąd niewątpliwie dla mieszkańców niektórych części miasta subiektywny odbiór hałasu podczas startu i lądowania może być zdecydowanie większy. Jednak dalej odległy od obowiązujących norm. Podkreślić należy fakt, że po starcie samolotu, który nabiera sukcesywnie wysokości, hałas staje się zdecydowanie mniejszy (na wysokości kilku tysięcy metrów jest on w ogóle trudno słyszalny).
Mamy nadzieję, że nasze wyjaśnienia w sposób wystarczający rozwieją Państwa wątpliwości. Prawo zarówno lotnicze, jaki i o ochronie środowiska jest przez nas na lotnisku w Elblągu skrupulatnie przestrzegane. Wszystkie dokumenty związane z naszą działalnością są do wglądu na naszej strefie.
 

Marek Mostowski
Członek Zarządu Komplementariusza
S.C. „Finist” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.

 

Od redakcji:

Dziś zwróciliśmy się z zapytaniem do firmy szkolącej skoczków na lotnisku w Elblągu o komentarz do publikacji listu otwartego pani Beaty Sucharskiej. Otrzymaliśmy go dzisiaj, choć firma twierdzi, że  wysłała do nas maila w sobotę. Niestety we skazanym dniu nie otrzymaliśmy żadnej informacji na naszą skrzynkę redakcyjną. Zgodnie z prawem prasowym zaraz po otrzymaniu sprostowania publikujemy go na łamach naszego dziennika. Elblążanka wysyłając do nas list  zawarła w nim swoje opinie, które na łamach prasy każdy ma prawo wyrażać. Organizator lotów też z tego  skorzystał w tej publikacji.

 

 

Redakcja

Oceń tekst:

Ocen: 12

%91.7 %8.3


Komentarze do artykułu (47)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    --6
    ~ elblążanka
    Poniedziałek, 22.06

    Przedstawiciel firmy sam przyznaje, że latają od 3 lat i że ze skargami spotykają się codziennie. Więc problem hałasu jest. Czyli mieszkańcy mają rację. W miniony weekend też mieliśmy okazje się o tym przekonać.

  2. 2
    --2
    ~ rytui
    Poniedziałek, 22.06

    Ale problem hałasu nie dotyczy tylko osiedli położonych przy lotnisku. Mieszkam na drugim końcu miasta i też słyszę uciążliwy warkot samolotu kręcącego się nad miastem.

  3. 3
    +11
    ~ EyJey
    Poniedziałek, 22.06

    zwykle czepialstwo, mieszkałem na Lotniczej 26 lat i latały tam starsze maszyny i nie był to żaden problem. Nadawało to nawet pewnego uroku dzielnicy. W ten weekend akurat byłem na Zatorzu i w pewnym momencie zauważyłem skoczków, tak, skoczków a nie samolot będący problemem powyższego sporu.

  4. 4
    --5
    ~ elli
    Poniedziałek, 22.06

    mieszkam w wieżowcu na Grunwaldzkiej i hałas też słychać , w niedzielę 21 czerwca od godzin rannych do 19:00 , nie zgadzam się na hałas przez cały weekend, to pasja dla kilkunastu skoczków, biznes dla aeroklubu,a hałas dla połowy mieszkańców, tu należy uregulować dni takiego latania, a w niedzielę może warto skrócić czas np. do godziny 12:00, dlaczego mam słuchać warkotu silnika przez cały wolny dzień, proszę nie porywnówać do innych hałasów tzw, koniecznych, ten jest hałasem rekreacyjnym dla jednych, a dla drugich uciążliwym, to nie są konieczne loty, to nie jest lotnisko pasażerskie czy wojskowe

  5. 5
    +13
    ~ Radek
    Poniedziałek, 22.06

    Ja mam pomysł żeby ograniczyć hałas samochodowy, np. w weekendy do godz. 12, szczególnie w ciągu ul. Grunwaldzkiej bo jest on dla mnie bardzo uciążliwy!

  6. 6
    +8
    ~ Radek
    Poniedziałek, 22.06

    Ja mam pomysł żeby ograniczyć hałas samochodowy, np. w weekendy do godz. 12, szczególnie w ciągu ul. Grunwaldzkiej bo jest on dla mnie bardzo uciążliwy!

  7. 7
    +16
    ~ Gosc
    Poniedziałek, 22.06

    To sie wyprowadzcie na bezludna wyspe albo wybudujcie za miastem. Co za jeczace bufony chyba nic nie robicie tylko nasluchujecie czy cos lata. Mieszkam za miastem kazdy sasiad kosi trawe i co mam teraz pisma pisac bo mnie wku...a ryk kosiarki? Zycie

  8. 8
    --6
    ~ AL
    Poniedziałek, 22.06

    Panie Radku, kilkanaście samochodów jadących na raz nie generuje takiego warkotu jak ten samolot. Poza tym, z samochodów korzysta większość ludzi w mieście, wiec łatwiej jest znieść ich niedogodności. Z tego samolotu- zaledwie kilkanaście osob, a z niedogodnościami zmagają się tysiące mieszkańców. Chyba widać zachwianie proporcji...

  9. 9
    --5
    ~ AL
    Poniedziałek, 22.06

    Panie Radku, kilkanaście samochodów jadących na raz nie generuje takiego warkotu jak ten samolot. Poza tym, z samochodów korzysta większość ludzi w mieście, wiec łatwiej jest znieść ich niedogodności. Z tego samolotu- zaledwie kilkanaście osob, a z niedogodnościami zmagają się tysiące mieszkańców. Chyba widać zachwianie proporcji...

  10. 10
    --13
    ~ AL
    Poniedziałek, 22.06

    Panie Radku, kilkanaście samochodów jadących na raz nie generuje takiego warkotu jak ten samolot. Poza tym, z samochodów korzysta większość ludzi w mieście, wiec łatwiej jest znieść ich niedogodności. Z tego samolotu- zaledwie kilkanaście osob, a z niedogodnościami zmagają się tysiące mieszkańców. Chyba widać zachwianie proporcji...

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.0827898979187