Na najbliższej sesji Rady Miejskiej radni podejmą decyzję w sprawie zmiany fragmentu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Elbląg - Zdrój w Elblągu. Dokładniej chodzi o tereny Portu Morskiego, na których znajduje się m.in. elewator zbożowy, którego właścicielem jest firma Glenport Sp. z o.o. Poprzez modernizację elewatora, firma szuka możliwości rozwoju i alternatywy transportu zboża, w relacjach z portami w Gdańsku i Gdyni. Dzięki jego rozbudowie dwukrotnie zwiększyłaby się pojemność obiektu, który obecnie może pomieścić ponad 14 tys. ton zboża, a przeładunek zamykałby się na poziomie 100 tys. ton zboża rocznie.
Glenport jest spółką stowarzyszoną firmy Glencore Polska, która powstała w marcu 1997 roku i od tego czasu jest liderem w branży zbóż i rzepaku w Polsce, zajmując się ich obrotem, przechowywaniem, przeładunkiem i transportem do portów współpracujących.
– Glencor Polska posiada obecnie 7 elewatorów w całym kraju, w tym jeden – w Elblągu, prowadzony przez firmę Glenport, znajdującą się przy ul. Portowej 4 – mówiła podczas ostatniego posiedzenia Komisji Gospodarczej, Katarzyna Wiśniewska, dyrektor Departamentu Architektury i Urbanistyki UM w Elblągu. – W projekcie uchwały chcielibyśmy zaproponować zmianę fragmentu MPZ właśnie przy ul. Portowej 4. W obecnie obowiązującym planie, linie zabudowy są prowadzone bardzo ściśle, co znacznie ogranicza działania inwestora, który pragnie zmodernizować znajdujący się tam elewator zbożowy.
Do przeprowadzenia jakichkolwiek zmian, oprócz wspólnych działań inwestora, Departamentu Architektury i Urbanistyki oraz Miejskiego Konserwatora Zabytków, jest także potrzebna zgoda elbląskich radnych – Dzisiaj pojemność elewatora wynosi 14,5 tys. ton – mówi dyr. Wiśniewska. - Po modernizacji zwiększy się ona dwukrotnie i w elewatorze będzie można składować aż 30 tys. ton, zaś przeładunek założony przez firmę ma się zamknąć na poziomie 100 tys. ton zboża rocznie.
Firma szuka w ten sposób możliwości rozwoju i alternatywy transportu zboża w relacjach z portami w Gdański i Gdyni, rzeką Szkarpawą - Warto też wspomnieć, że pierwszy raz zboże do portu w Gdyni barkami zostało przetransportowane właśnie rzeką Szkarpawą, a w drodze powrotnej barki przywiozły śrutę dla lokalnych odbiorców - tłumaczyła radnym Katarzyna Wiśniewska. - Modernizacja elewatora skróciłaby też znacznie czas ładowania zboża na barki. W tym roku firma uruchomiła również bezpośredni skup zboża od rolników, co zaowocowało wzrostem ich obrotów do poziomu 30 mln zł.
Jak tłumaczy radny Sławomir Kula (SLD), od momentu, gdy Glenport przejął elewator zbożowy w naszym mieście, skup ziarna jest tak zorganizowany, że nie ma obawy o tworzenie się w okresach skupu korków na miejskich drogach, które mogłyby tworzyć ciągniki i przyczepy zmierzające na ul. Portową – Taki problem nie występuje, gdyż skup zboża odbywa się tu na konkretną godzinę i dany dzień – podsumowuje Sławomir Kula.
Czy rozbudowa elewatora przyczyniłaby się do rozwoju portu morskiego w Elblągu i znacząco wpłynęłaby również na jakość współpracy z portami ościennymi? Czy radni, którzy już wyrazili chęć spotkania się z przedstawicielami firmy Glenport Sp z. o.o i przedyskutowania planów modernizacji elewatora, wyrażą zgodę na jego remont? O tym przekonamy się 30 grudnia.
Pan Kula ma głębokie kieszenie i pieprzy co mu kazali. Dostawy tirami materiałów budowlanych i do glenportu rospieprzyły Browarna w pół roku! Za nowa nawierzchnię płacimy my Podatnicy ( może radny Kula zapłaci za drogi? Z własnych pieniędzy). Dwa rozbudowa prywatnego portu udusi Elbląski Port (jeszcze w ruskich rękach). Te czerwone sprzedawczyki znowu wyczuli kasę i będą szczekać jak im każą.
***zieliś adas jak potłuczony. Większość materiałów dostarczana jest na nabrzeże od ulicy Radomskiej. A skoro fimra chce się rozwijać to nie zabraniajmy jej tego bo komuś przeszkadza ze ulica się zepsuje. W dupie to mam! Elbląg ma się rozwijać a nie cofać
A może zachęcić tą firmę do przejęcia dwóch elewatorów przy ulicy Dojazdowej, przeciez mosty zwodzone juz działają!;) Czy ktoś orientuje się w sytuacji czyje teraz są te elewatory i czy są używane?
Mowa krótka.Przekop mierzei natychmiastowy i rozwój Elbląga ,całego regionu zaczyna się od nowa.KIEDY wreszcie zaczniecie kopać by Elbląg się zaczął rozwijać PO-wcy ruszcie mózgi wreszcie bo jak nie wy przekopiecie zrobi to PIS a wam h. na drogę.
adas wyhamuj , bo jaki koniec ROKU taki i cały NOWY ROK . Czyli dla ciebie chory ?? A ha i jeszcze jedno co da się zauważyć w życiu społecznym Elbląga. Ci co piszą , że "Te czerwone" to byli zazwyczaj " S.B " Którzy nie chcą o tym pamiętać ale ... nie szkodzi, inni " pamiętają "
właśnie towar jest dostarczany ul Radomską i ul. Stawidłową przy której stoi budynek mieszkalny trzy piętrowy i trzy klatkowy i zapraszam tego radnego do obejrzenia zniszczeń jakie powstały dzięki tirom wożącym towar do portu i elewatorów nie wspomnę o browarze .i niech pan radny wytłumaczy jak to się stało że ulica była kiedyś tylko do 8 ton a raptem jest bez ograniczenia .
Alternatywą dla transportu drogowego jest transport kolejowy. Wartoby się zastanowić nad remontem i rozbudową linii kolejowej nr 254 na odcinku Tropy - Elbląg-Zdrój.
Alternatywą dla transportu drogowego jest transport kolejowy. Może wartoby pomyśleć o remoncie i rozbudowie linii kolejowej nr 254 przynajmniej na odcinku Tropy - Elbląg-Zdrój.
Firma ta nie zostawia złamanego grosza w Elblągu. Za to radni wydają miliony na jej funkcjonowanie. Ciekawe dlaczego?
niech Ratusz i radni tylko nie utrudniają , jak nie pomagają.