Środa, 25.12.2024, Imieniny: Boze Narodzenie - Eugenia, Piotr
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Co z tunelami podziemnymi i kładkami? Czy elblążanie potrzebują takich rozwiązań?

10.09.2013, 07:00:50 Rozmiar tekstu: A A A
Co z tunelami podziemnymi i kładkami? Czy elblążanie potrzebują takich rozwiązań?
fot. archiwum redakcji

Przy okazji artykułu o problemach, jakie mają mieszkańcy w związku z sygnalizacją świetlną na przejściach dwuetapowych, w komentarzach nasi czytelnicy przypomnieli o planowanych budowach przejść podziemnych, jakie miały być zrealizowane w Elblągu. Czy faktycznie są potrzebne i rozwiążą problem długiego oczekiwania na „zielone”? 

We wrześniu ubiegłego roku Urząd Miasta udostępnił projekt „Planu Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Gminy Miasto Elbląg na lata 2013-2020”. W tym planie zostały zapisane pomysły na budowę przejść podziemnych i naziemnych w kilku lokalizacjach w naszym mieście. 

Projekt ten, jest kontynuacją przyjętego przez Radę Miejską w 2004 roku „Zintegrowanego programu rozwoju transportu publicznego w Elblągu na lata 2004-2013”. Oba programy łączy jeden cel, mianowicie, „zrównoważony rozwój transportu publicznego zapewniający mieszkańcom komfort podroży przy ograniczeniu uciążliwości dla środowiska”. 

W ramach tego projektu, jego autorzy (pracownicy elbląskiego ZKM Spółka z o.o. oraz urzędnicy z Departamentu Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UM w Elblągu) zaproponowali kilka lokalizacji dla przejść podziemnych i naziemnych. Pierwsze miałyby być zlokalizowane pod głównymi arteriami komunikacyjnymi Elbląga: 

1. pod ul. Rycerską w przedłużeniu ul. Mostowej - Rzeźnicka (Stare Miasto), komunikując relacje piesze z ulic 1 Maja i Giermków,

2. pod Aleją Grunwaldzką do istniejącego przejścia podziemnego w obrębie dworca PKP i dalej do ul. Lotniczej 

3. pod Aleją Grunwaldzką od rejonu Placu Grunwaldzkiego do terenów handlowo- usługowych. 

Przejście nadziemne, według planu miałoby powstać nad ulicą Hetmańską i prowadzić od pasażu handlowego w stronę ul. Giermków. 

Jak zapewnił nas pracownik biura prasowego, Rafał Maliszewski "Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Gminy Miasto Elbląg na lata 2013-2020" jest dokumentem nadal obowiązującym. - W obecnej sytuacji finansowej miasta, ciężko jednoznacznie stwierdzić, czy wszystkie założenia planu będą realizowane i kiedy – mówi Rafał Maliszewski. - Na chwilę obecną miasto zrezygnowało z budowy przejść podziemnych pod ul. Rycerską, choć niewykluczone, że gdy kondycja finansowa miasta ulegnie poprawie, projekt ten zostanie zrealizowany. 

- Jak wielokrotnie podkreślał prezydent Jerzy Wilk, stan finansów miasta, który odziedziczył po swoim poprzedniku, jest wręcz katastrofalny. W tej sytuacji nie stać nas na realizowanie wielu inwestycji zapisanych w planie – jak choćby budowy tunelu w ciągu Alei Józefa Piłsudskiego - pod ul. Pułkownika Stanisława Dąbka i Robotniczą – tłumaczy pracownik UM. 

Plany swoją drogą, a co na to mieszkańcy? Tu zdania są podzielone. - W takich ważnych miejscach jak skrzyżowania ulic Grunwaldzka - Lotnicza, Tysiąclecia - Hetmańska, 12 Lutego - Armii Krajowej - Grota-Roweckiego czy nowo budowane "dwuetapowe przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną" na przeciwko Azalii i innych, aż się prosi o przejścia podziemne lub kładki nadziemne. Piesi nie stoją na światłach i samochody nie czekają aż przejdą piesi – pisze w komentarzu mieszkaniec. 

Zdaniem Pana Łukasza, "budowa przejść podziemnych w tak małym mieście, jak Elbląg to zły pomysł". – Tu nie ma takich arterii, które wymagałyby przekroczenia jedynie tunelem a ich stan zapewne pozostawiałby wiele do życzenia – pisze nasz czytelnik. – Zresztą, nie zauważyłem takich tłumów na przejściach dla pieszych, że należałoby kierować ich do podziemnego przejścia – dodaje. 

Tunele podziemne to rozwiązanie, które budzi wiele emocji. A co z kładkami naziemnymi? - Kładki, jak najbardziej, bo te dwuetapowe przejścia człowieka dobijają. Ale tunele… ich wybudowanie generuje duże koszty a często oprócz przechodniów przesiadują tam bezdomni. Kładkę zawsze deszcz przemyje, wiatr owieje i wyschnie, a w tunelu niech tylko raz wilgoć wejdzie to już po zawodach – pisze w komentarzu czytelnik. 

Niewątpliwie przejścia podziemne znajdują swoich zwolenników jak i przeciwników. Poziemne tunele przyczyniają się do usprawnienia ruchu pieszych z ruchem drogowym i zapewniają większe bezpieczeństwo. Z drugiej strony, są one znaczną ingerencją w miejską architekturę. Takie przejścia powinny być przystosowane dla niepełnosprawnych czy dziecięcych wózków. Jak pokazuje przykład innych miast, w których zastosowano takie rozwiązania, tunele często są zaniedbane a ich utrzymanie i konserwacja jest kosztowna. Co na ten temat sądzą nasi czytelnicy? Czekamy na opinie.

 
Marta Kierszka

Oceń tekst:

Ocen: 5

%60.0 %40.0


Komentarze do artykułu (15)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +10
    ~ sd
    Wtorek, 10.09

    Jezeli dla Pana Lukasza Elblag jest tak malym miastem, to jakim miastem dla niego jest Malbork? Wsia?

  2. 2
    +3
    ~ smuteczek
    Wtorek, 10.09

    Trole jeszcze śpią? Nikt nie pisze, że Wilk to kłamca bo podziemnych przejść nie wybuduje? Zawiodłem się....

  3. 3
    +11
    ~ maRio
    Wtorek, 10.09

    a ja sie pytam dlaczego przy okazji przebudowy ul. !2 Lutego od razu nie zrobiono przejscia podziemnego przy kwiaciarni Azalia???

  4. 4
    --6
    ~ Bajki Wilka
    Wtorek, 10.09

    Stan finansów Wilk sam po sobie odziedziczył,zasiadając w radzie 20 lat,wcześniej współpracując z Słoniną,pleść to Pan może i takie bajki dzieciom na dobranoc

  5. 5
    --4
    ~ Dr
    Wtorek, 10.09

    Tunele to dobra opcja ale dodatkowa. Dla matek z wózkami czy dla niepełnosprawnych ruchowo takie rozwiązanie jest kiepskie chyba, że będą też windy - ale to już mocno podraża inwestycji i późniejsze utrzymanie...

  6. 6
    +3
    ~ architekt
    Wtorek, 10.09

    Tunele wzdłuż ulic jak to zrobiła Hanka i ścierzki rowerowe z głowy

  7. 7
    +1
    ~ mieszkaniec
    Wtorek, 10.09

    Jeszcze się taki nie urodzil , żeby wszystkim dogodził . Słyszalem ,że 2014r kandydatem na prezydenta ma być obcokrajowiec z Rosji , człowiek doswiadczony w zarządzaniu .

  8. 8
    +3
    ~ do roboty
    Wtorek, 10.09

    Ciemnoto i reszta wybierzcie się do Gdańska jest blisko i popatrzcie na ich wiadukty i przejścia podziemne .TAM MYŚLĄ A W ELBLĄGU ???plituś bajduś stek obietnic i czekanie na cud.

  9. 9
    --7
    ~ Tago
    Wtorek, 10.09

    Bajki Witka-100% popieram Wilk tyle lat brał kasę za siedzenie w Radzie Miasta chyba że spał to teraz nic nie wie Momentalnie ogarnęła go amnezja, jak ma być dobrym prezydentem skoro Elsinem tak "świetnie " zarządzał. Nam potrzebny jest biznesmen typu Mytych, Wójcik nie nieudacznik ze starego układu .

  10. 10
    +8
    ~ Q!
    Wtorek, 10.09

    Widziałem fajne kładki nad jezdniami w Niemczech. Rozpoczyna się wzdłuż jezdni, później skręca nad jezdnię i tak samo z drugie strony jezdni. Ponieważ wzdłuż jezdni jest długie podejście, kładka jest płaska, bez żadnych schodów, wyasfaltowana, więc wózki inwalidzkie sobie radziły, nie mówiąc o rowerzystach.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


0.81900405883789