Prezydent miasta Jerzy Wilk, na najbliższej sesji Rady Miejskiej przedstawi radnym nowe projekty uchwał dotyczące tzw. ustawy śmieciowej. Z projektów rezolucji wynika, że szykują się zmiany: zaproponowano tu m.in. nowy wzór deklaracji o wysokości opłaty, który złożyć musi każdy użytkownik wytwarzający śmieci, zmianie ulegnie także termin, częstotliwość i tryb uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Rewolucja dotyczy także przedsiębiorców i działkowców. Czy radni przychylnie odniosą się do nowych zmian?
19. lutego br. radni ówczesnej Rady Miejskiej wdrażając zasady nowej ustawy śmieciowej, która obowiązuje nas od 1 lipca 2013 roku przyjęli szereg uchwał dotąd nas obowiązujących. Dokonano m.in. wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami, ustalono stawki tych opłat, jak również te za pojemniki o określonej pojemności, w których gromadzimy nasze odpady.
Jednak po 1 lipca br. kiedy w życie weszły zasady nowej „ustawy śmieciowej” w wielu polskich miastach – także w Elblągu - pojawiły się problemy z odbieraniem odpadów, a praktyka bezlitośnie wypunktowała luki, niespójności i uchybienia nowej ustawy, które tak naprawdę nie dały żadnej możliwości aby wcześniejsze uchwały ws. śmieci przygotować zgodnie z prawem - a przede wszystkim – ze zdrowym rozsądkiem. Po dwóch miesiącach funkcjonowania samorząd ma już doskonale wiedzieć, ile faktycznie kosztuje nas wywóz śmieci z terenu gminy, dzięki czemu można dokonać korekt różnych punktów regulaminu, dotyczących utrzymania porządku w mieście.
Deklaracja – łatwiejsza do wypełnienia
Stąd propozycje, które przedyskutowane będą na najbliższej sesji RM. W pierwszej kolejności prezydent zaproponował zmianę wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości. Ta przypomnijmy określa sposób obliczania wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami wytworzonymi na terenie danej nieruchomości i zawiera objaśnienia mające na celu właściwe wypełnienie deklaracji oraz pouczenie, że deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.
Proponuje się też, aby nową deklarację uprościć – ta ma nie zawierać załączników, przez co zostanie skrócona, dzięki czemu ma być prostsza I łatwiejsza do wypełnienia.
Za śmieci zapłacimy szybciej
Kolejna uchwała przygotowana do zmiany, dotyczy terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Jeszcze do tej pory musieliśmy się liczyć z tym, że opłatę wnosimy w trybie miesięcznym, do 25 dnia każdego miesiąca, w kasie Urzędu Miejskiego w Elblągu, gotówką lub kartą płatniczą, albo przelewem na rachunek bankowy UM w Elblągu.
Od 1 września br. opłata za wywóz śmieci miałaby być wnoszona z dołu, bez wezwania organu, na rachunek Urzędu Miejskiego w Elblągu, w terminie do 10-go dnia miesiąca, następującego po miesiącu którego opłata dotyczy. Wyjątek stanowić tu mają dwie sytuacje: w przypadku zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych, pierwszą opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi proponuje się uiszczać w terminie do 15-go dnia miesiąca, następującego po miesiącu którego opłata dotyczy.
W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości tożsamo do przypadku pierwszego, opłatę także proponuje się wnosić w terminie do 15-go dnia miesiąca, następującego po miesiącu którego ta dotyczy.
Przedsiębiorcy i działkowcy – mała rewolucja w odbiorze śmieci
Na sesji stanie również projekt uchwały dotyczący zmiany Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Elbląg. Obowiązująca jeszcze uchwała RM stanowi, iż w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą opłata za wywóz liczona jest od powierzchni lokalu użytkowego.
Do tej pory regulamin określa minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, warunki rozmieszczenia tych pojemników przy uwzględnieniu średniej ilości śmieci wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach oraz liczby osób korzystających z tych pojemników.
Do ustalenia pojemności pojemnika określone zostały jako warunki tzw. tygodniowe wskaźniki nagromadzenia odpadów (np. w l/osobę, w l/m2 powierzchni, w l/łóżko itp.). Ustalenia te mają pośredni wpływ na opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady objętych nowym systemem gospodarki odpadami komunalnymi od 1 lipca 2013r. Opłaty te zgodnie z nową ustawą są bowiem ustalone tylko za pojemnik o określonej pojemności.
W uchwale proponuje się zmianę – tzw. tygodniowe wskaźniki nagromadzenia odpadów dla obiektów handlowych mają być teraz liczone od ilości pracowników danego obiektu. Dopuszczono także wspólne korzystanie z pojemnika przez kilku właścicieli lokali handlowych, usługowych itp. w ramach jednej nieruchomości, co może zracjonalizować ilość pojemników na nieruchomości.
Mała rewolucja czeka także działkowców. Dotąd zarządcy ogrodów działkowych zobowiązani są w miesiącach kwiecień-listopad, do wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub kontenery o pojemności min. 1100 litrów, w ilości nie mniej niż jeden pojemnik lub kontener przy każdej bramie ogrodu działkowego. Zapis wydaje się na pierwszy rzut prawidłowy, ale niestety nie dla małych ogrodów, czy też takich, w których znajduje się kilka bram wejściowych.
Dlatego proponuje się, by tygodniowe wskaźniki nagromadzenia odpadów komunalnych dla ogrodów działkowych a w konsekwencji minimalną pojemność pojemnika uzależnić od ilości działek w Rodzinnym Ogrodzie Działkowym, ustalając limit 10 l/ na każdą działkę na tydzień.
Gryzonie precz!
W uzgodnieniu z Sanepidem proponuje się również doprecyzować obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania. Obowiązkową deratyzację w Elblągu proponuje się więc wykonywać raz w roku od 1 kwietnia do 31 maja, a w innych terminach w uzasadnionych przypadkach w miarę potrzeby - Taki termin deratyzacji w miastach jest korzystny, bo pozwala zapobiegać rozmnażaniu się gryzoni w okresie wiosennym – czytamy w projekcie ustawy.
19. lutego br. radni ówczesnej Rady Miejskiej wdrażając zasady nowej ustawy śmieciowej, która obowiązuje nas od 1 lipca 2013 roku przyjęli szereg uchwał dotąd nas obowiązujących. Dokonano m.in. wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami, ustalono stawki tych opłat, jak również te za pojemniki o określonej pojemności, w których gromadzimy nasze odpady.
Jednak po 1 lipca br. kiedy w życie weszły zasady nowej „ustawy śmieciowej” w wielu polskich miastach – także w Elblągu - pojawiły się problemy z odbieraniem odpadów, a praktyka bezlitośnie wypunktowała luki, niespójności i uchybienia nowej ustawy, które tak naprawdę nie dały żadnej możliwości aby wcześniejsze uchwały ws. śmieci przygotować zgodnie z prawem - a przede wszystkim – ze zdrowym rozsądkiem. Po dwóch miesiącach funkcjonowania samorząd ma już doskonale wiedzieć, ile faktycznie kosztuje nas wywóz śmieci z terenu gminy, dzięki czemu można dokonać korekt różnych punktów regulaminu, dotyczących utrzymania porządku w mieście.
Deklaracja – łatwiejsza do wypełnienia
Stąd propozycje, które przedyskutowane będą na najbliższej sesji RM. W pierwszej kolejności prezydent zaproponował zmianę wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości. Ta przypomnijmy określa sposób obliczania wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami wytworzonymi na terenie danej nieruchomości i zawiera objaśnienia mające na celu właściwe wypełnienie deklaracji oraz pouczenie, że deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.
Proponuje się też, aby nową deklarację uprościć – ta ma nie zawierać załączników, przez co zostanie skrócona, dzięki czemu ma być prostsza I łatwiejsza do wypełnienia.
Za śmieci zapłacimy szybciej
Kolejna uchwała przygotowana do zmiany, dotyczy terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Jeszcze do tej pory musieliśmy się liczyć z tym, że opłatę wnosimy w trybie miesięcznym, do 25 dnia każdego miesiąca, w kasie Urzędu Miejskiego w Elblągu, gotówką lub kartą płatniczą, albo przelewem na rachunek bankowy UM w Elblągu.
Od 1 września br. opłata za wywóz śmieci miałaby być wnoszona z dołu, bez wezwania organu, na rachunek Urzędu Miejskiego w Elblągu, w terminie do 10-go dnia miesiąca, następującego po miesiącu którego opłata dotyczy. Wyjątek stanowić tu mają dwie sytuacje: w przypadku zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych, pierwszą opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi proponuje się uiszczać w terminie do 15-go dnia miesiąca, następującego po miesiącu którego opłata dotyczy.
W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości tożsamo do przypadku pierwszego, opłatę także proponuje się wnosić w terminie do 15-go dnia miesiąca, następującego po miesiącu którego ta dotyczy.
Przedsiębiorcy i działkowcy – mała rewolucja w odbiorze śmieci
Na sesji stanie również projekt uchwały dotyczący zmiany Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Elbląg. Obowiązująca jeszcze uchwała RM stanowi, iż w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą opłata za wywóz liczona jest od powierzchni lokalu użytkowego.
Do tej pory regulamin określa minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, warunki rozmieszczenia tych pojemników przy uwzględnieniu średniej ilości śmieci wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach oraz liczby osób korzystających z tych pojemników.
Do ustalenia pojemności pojemnika określone zostały jako warunki tzw. tygodniowe wskaźniki nagromadzenia odpadów (np. w l/osobę, w l/m2 powierzchni, w l/łóżko itp.). Ustalenia te mają pośredni wpływ na opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady objętych nowym systemem gospodarki odpadami komunalnymi od 1 lipca 2013r. Opłaty te zgodnie z nową ustawą są bowiem ustalone tylko za pojemnik o określonej pojemności.
W uchwale proponuje się zmianę – tzw. tygodniowe wskaźniki nagromadzenia odpadów dla obiektów handlowych mają być teraz liczone od ilości pracowników danego obiektu. Dopuszczono także wspólne korzystanie z pojemnika przez kilku właścicieli lokali handlowych, usługowych itp. w ramach jednej nieruchomości, co może zracjonalizować ilość pojemników na nieruchomości.
Mała rewolucja czeka także działkowców. Dotąd zarządcy ogrodów działkowych zobowiązani są w miesiącach kwiecień-listopad, do wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub kontenery o pojemności min. 1100 litrów, w ilości nie mniej niż jeden pojemnik lub kontener przy każdej bramie ogrodu działkowego. Zapis wydaje się na pierwszy rzut prawidłowy, ale niestety nie dla małych ogrodów, czy też takich, w których znajduje się kilka bram wejściowych.
Dlatego proponuje się, by tygodniowe wskaźniki nagromadzenia odpadów komunalnych dla ogrodów działkowych a w konsekwencji minimalną pojemność pojemnika uzależnić od ilości działek w Rodzinnym Ogrodzie Działkowym, ustalając limit 10 l/ na każdą działkę na tydzień.
Gryzonie precz!
W uzgodnieniu z Sanepidem proponuje się również doprecyzować obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania. Obowiązkową deratyzację w Elblągu proponuje się więc wykonywać raz w roku od 1 kwietnia do 31 maja, a w innych terminach w uzasadnionych przypadkach w miarę potrzeby - Taki termin deratyzacji w miastach jest korzystny, bo pozwala zapobiegać rozmnażaniu się gryzoni w okresie wiosennym – czytamy w projekcie ustawy.
Nie będę nic sortował mamy 21 wiek nie będę bawił się codziennie w śmieciach. Przecież mamy od niedawna "w pełni zautomatyzowaną instalację" do segregacji "jedną z najnowocześniejszych w Europie". Pytam się więc po co te przechwałki http://www.newseria.pl/news/w_elblagu_40_proc,p598001889 Mieszkam w kawalerce i nie mam miejsca na 3 dodatkowe pojemniki na odpady!
za mało kasy macie , oszuści i naciągacze z Urzedu Miasta Elbląg? płacę za tle śmieci w miesiącu , co wytwarzam w rok .
Gdzie jest mowa o obniżeniu opłat ? Czyżby znowu prezydent nigdy nie obiecywał obniżenia opłat?
A dlaczego nie wprowadzono obowiązku postawienia przez odbiorców śmieci kojców na pojemniki śmieciowe? Tam gdzie mieszkam takiego kojca MPO nie postawiło. Skutkiem jest, że do nie zamkniętych pojemników donoszą śmieci mieszkańcy innych lokali i posesji unikając zapłaty. I po drugie z przepełnionych pojemników (za małych dla 3 dużych budynków komunalnych!) wiatr nieustannie hula papierzyskami i innymi śmiecami po całym osiedlu.
Te rozwiązania odnośnie osób prowadzących działalność wydają się rozsądne zwłaszcza "Dopuszczono także wspólne korzystanie z pojemnika przez kilku właścicieli lokali handlowych, usługowych itp. w ramach jednej nieruchomości " bo póki co , to spotkałem się z przypadkiem wyrzucania zepsutych produktów do śmietnika osiedlowego. Co świadczy tylko o tym , że miasto nie ma rozeznania , czy wszyscy właściciele np. małych sklepików złożyli deklaracje !! ?? Bo to, że " średni i wielcy " przedsiębiorcy w to nie wątpię. Departament Ochrony Środowiska w Elblągu ?? Istnieje ??? Z nazwy , czy faktycznie ??? Hmmm ???
10l na działce to ja w ciągu roku mam
Trochę nie rozumiem dlaczego nie egzekwują ustaw śmieciowych...skoro innym są podrzucane śmieci to znaczy że Ci pierwsi nie mają śmietników. Prowadzę jednoosobową działalność i musiałam się zaopatrzyć w śmietnik i teoretycznie siedząc w pracy 8 godzin dziennie produkuje miesięcznie 480l śmieci. Nie wiem jak to robię, może za dużo kanapek jem w pracy i po nich woreczki produkuję. Z innej strony byłam w kwietniu złożyć deklaracje i nie mam zamiaru co pół roku biegać bo się zdecydować nie mogą. No i przede wszystkim czy tak ciężko sprawdzić w jakieś tam bazie danych czy wszyscy złożyli deklaracje i płaca za wywóz, bo to trochę nie fair żeby jedni płacili za śmieci innych
10 litrów na tydzień to faktycznie idiotyczny pomysł - nie dość, że większość działkowców jeździ rzadziej niż raz tygodniu na działkę, to w dodatku nie produkują nawet 2 litrów odpadów - jakie tam odpady mają być? Przeciez skoszona trawa, czy podcięte drzewa to wszystko po osuszeniu jest palone (nawet papier po kanapkach), a puste butelki zabiera się do domu - jakie więc 10 litrów odpadów na tydzień??? Pytanie tylko, czy autor w tym artykule czegoś nie przekręcil (co się zdarzało).
Panie Prezydencie a co będzie ze zwrotem nadpłaconego czynszu dla tych co wykupili mieszkania ZBK.Była uchwała byłych Radnych i Prezydenta i co zostalismy oszukani.Teraz pozostanie skrzyknąć wszystkich i iść do sądu po zwrot pieniędzy za czynsz .Gdy składaliśmy wnioski o wykup mieszkań obowiązywał dla nas zwrot pieniędzy.
na Trybunalskiej 14-15 stoi 10 smietnikow ktore sa wiecznie otwarte nie zadaszone - jest syf brud i jeden wielki burdel - smierdzi z daleka !!!!!!!!!!!!! i jeszcze oplaty takie wysokie !!! Czy ktos w koncu zrobi z tym porządek ??? HELP !!!!!