Na początku br. Miasto zakupiło w Augsburgu dwa używane, trójczłonowe wagony tramwajowe, płacąc po 13000 EURO za każdy z nich. W maju przetransportowano je do Biskupca koło Poznania, celem gruntownej modernizacji. Czy dwa 26-metrowe wagony przypadną do gustu elblążanom? Tego dowiemy się na przełomie listopada i grudnia, kiedy nowe tramwaje ruszą w podróż po elbląskich szynach.
W listopadzie 2012 roku przyjęto zmieniony "Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Gminy Miasta Elbląg na lata 2013-2020", w którym m.in wycofano decyzję o zawieszeniu linii tramwajowej nr 2 w ciągu ulic Królewiecka-Marymoncka. Plan zakładał również zakup 10 używanych, niemieckich tramwajów, które do 2020 roku zostaną zmodernizowane.
Miasto na początku 2013 roku podpisało umowę na zakup, jak na razie dwóch wagonów. Za używane, trójczłonowe, wysokopodłogowe wagony typu M8C Miasto zapłaciło 13000 EURO za sztukę. Tramwaje wyprodukowane w 1985 roku przechodzą obecnie lifting - Spółka z o.o. Tramwaje Elbląskie ogłosiła przetarg nieograniczony na wykonanie modernizacji zakupionych w Niemczech wagonów, który wygrała firma Modertrans Poznań Sp. z o.o. - mówi Ryszard Murawski, zastępca dyrektora Spółki Tramwaje Elbląskie. - Zostały one przewiezione z Augsburga do miejscowości Biskupice koło Poznania, w maju br.
Tu zostaną one gruntownie zmodernizowane - Przebudowa tych wagonów będzie polegała głównie na wymianie środkowego członu wagonu na człon niskopodłogowy - tłumaczy Ryszard Murawski. - Ułatwi to dostęp do wagonu osobom starszym i niepełnosprawnym, czy osobom podróżującym z wózkami dziecięcymi.
W tramwajach zostaną również zainstalowane pochylnie umożliwiające wjazd wózkami inwalidzkimi do wagonu. Nowe wagony będą również miały drzwi otwierane z dwóch stron pojazdu. Będą także wyposażone w system monitoringu wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Oprócz tego wagony zyskają nowy wygląd z obu stron jego czoła, z ich wzmocnieniem w celu większej ochrony motorniczego podczas ewentualnych kolizji - Wymienione będzie między innymi poszycie wewnętrzne, szyby i siedzenia pasażerów - wymienia Ryszard Murawski. - Modernizacja ma na celu zwiększenie dostępności wagonu dla pasażerów, poprawę niezawodności obsługi pasażerskiej i zmniejszenie awaryjności wagonu.
Wagony zyskają także nową kolorystykę, która w Elblągu została wybrana w 2006r. przez mieszkańców miasta w wyniku przeprowadzonego konkursu. Taką kolorystykę posiadają wprowadzone wtedy do ruchu wagony 121N, czyli popularne „ogórki” . Taką będą też miały wagony zakupione w Niemczech.
Koszt modernizacji dwóch augsburskich wagonów zamyka się w kwocie 980 tys. złotych za sztukę. Kiedy możemy spodziewać się, że nowe tramwaje wyruszą po raz pierwszy na trasę w naszym mieście? - Umowa przewiduje, że modernizacja zakończy się w miesiącu listopadzie 2013r., zaś na przełomie listopada i grudnia 2013 wagony wyruszą na trasy tramwajowe Elbląga - informuje Ryszard Murawski.
cool
Firma Besa robi nowe tramwaje (m innymi ogórki) do Niemiec i Rosji a Elblag kupuje 28 letni złom .Można mieć jedynie nadzieję,że bilety na te wagony będą w cenie odpowiadającej ich standardowi (50gr-1 zl).Trochę złomu w tym samym wieku tylko chyba z Norymbergi jeździ już po Elblągu .Elzblążanie za nimi szaleja.
To w końcu nowe czy stare? Jak czytam, że coś jest używane, to chyba nie jest nowe i nie ma czym się chwalić? To tak jakby nasze linie lotnicze kupiły "nowe" Tupolewy Tu-154.
13000 EURO zapłacili by później modernizować za prawie milion złotych za sztukę? To ile kosztuje nowy tramwaj? Parę milionów? Jakoś nie chce mi się w to wierzyć.
złom Nowaczyka na tory!!!
@Psycho - nowa Pesa to około 8 mln za sztukę
A na której linii będą te tzw nowe tramwaje jeździły,ogórki nowe a na wszystkich liniach nie jeżdżą.Problemem ZKM są przystanki tramwajowe i autobusowe nie przystosowane do swobodnego wsiadania i wysiadania z pojazdów komunikacji tramwaj i autobus.Brak przystanków-wiat by schronić się przed deszczem i usiąść oczekując na przyjazd autobusu lub tramwaju.Prezesi jesteście głusi na apele i wpisy o ZKM WSTYD.Jak ruszy komunikacja tramwajowa po całym Elblągu to ciekawi nas czym będziemy jeździli ??? i czy nadal będą tylko pojedyncze składy z powodu braku ilości wagonów.Gdy bedą te dwa tramwaje to ceny biletów o 100% w góre zrobicie to pewne.KIEDY OBNIŻONE ZOSTANĄ CENY BILETÓW ZKM???
"Nowe wagony będą również miały drzwi otwierane z dwóch stron pojazdu. " Proste pytanie: PO CO?!
Gdańsk zapłacił za modernizację takich samych wozów o wiele mniej
@jartek: po to, aby w razie remontów nie trzeba było pętli do zawracania. Tak było m.in. pod Ogrodami, gdy budowano linię na Ogólnej, czy na Grunwaldzkiej podczas budowy nowej pętli na Druskiej. Tramwaje nie dojeżdżały tylko na ostanie przystanki, a tak trzeba było wyłączać całe odcinki, bo Konstale i PESY potrzebują pętli do zawracania.