Wczoraj radni przyjęli nowy "Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Gminy Miasta Elbląg na lata 2013-2020", w którym m.in wycofano decyzję o zawieszeniu linii tramwajowej nr 2 w ciągu ulic Królewiecka-Marymoncka. Co zatem zawiera nowy dokument? Czy elbląski tabor tramwajowy ulegnie zwiększeniu? Powstaną nowe trakcje, w newralgicznych punktach miasta? Na razie "Plan..." zakłada jedynie zakup 10 niemieckich tramwajów, które będą mogły jeździć jeszcze przez najbliższych 20 lat. Wszystkie one do 2020 roku zostaną zmodernizowane. Natomiast dwa z nich mają być zakupione i zmodernizowane w 2013 roku.
Przyjęcie uchwały ustanawiającej nowy "Plan.." nie obyło sie bez wnoszonych zapytań radnych. Uwagi co do uchwały wnosili radni Klubów PiS i SLD: Jerzy Wilk i Ryszard Klim. Według obydwu plan rozwoju transportu zbiorowego przyjęty na osiem przyszłych lat jest mało ambitny i należałoby o nim mówić raczej, jako o programie minimum - Jakiekolwiek przyjęte plany powinny być przyszłościowe i rozwojowe - wyjaśniał wczoraj wiceprzewodniczący Rady Miejskiej, Jerzy Wilk. - Tu skoncentrowano sie tylko na tym, by w latach 2013-2020 dokończyć niewielki kawałek trakcji tramwajowej w ul. 12 Lutego i drugi- w Armii Krajowej, do Grota-Roweckiego. To wszystko, co założono na te lata.
Radni pytają i proponują
Jerzy Wilk uważa, że w nowym planie powinien się również znaleźć projekt połączenia ul. Królewieckiej z Ogólną poprzez budowę trakcji w ul. Fromborskiej, a także - skomunikowanie Al. Odrodzenia z ul. Ogólną w punkcie stycznym, jakim miałaby być ul. Płk. Dąbka - Połączenie Zawady trakcją tramwajową rozładuje komunikacje miejską - przekonywał wczoraj radny Wilk. - W kolejnym etapie należałoby skomunikować ul. Mazurską z Browarną. Ambitnie byłoby dodać tu ul. Tysiąclecia i Rycerską, połączone z ul. Grunwaldzką. I taki projekt powinien być - mówił radny Wilk. - Nie powinniśmy sie obawiać, że przez kilka lat nie uda nam się zbudować trakcji, powinniśmy mieć na uwadze to, że jeśli pomysły wpiszemy w plan, to zawsze będzie się można starać o dofinansowanie unijne na budowę nowej sieci tramwajowej.
W tym miejscu radny Wilk przytoczył przykład Olsztyna, któremu na rozbudowę trakcji tramwajowej w mieście udało sie pozyskać ponad 400 mln zł - Skoro Olsztyn pozyskuje ze środków unijnych tyle setek milionów złotych na budowę sieci tramwajowej, to u nas w tak długiej perspektywie czasu, zapisanie tak niewielkich inwestycji jest bardzo skromnym przedsięwzięciem.
Radny wnioskował o poprawkę formalną i zapisanie powyższych inwestycji, choćby w formie intencyjnej.
Uwagi co do uchwały nowego "Planu..." wnosił również radny Ryszard Klim - Nie zrealizowano budowy trakcji Fromborska-Królewiecka (zapisanej w obowiązującym jeszcze planie - przyp. red.), jak również 12 Lutego i Odrodzenia - mówił wczoraj Klim. - Mam kilka obaw związanych z wprowadzeniem tego dokumentu, także w kontekście uchwały którą zaraz będziemy tu przegłosowywać (podwyżka cen biletów - przyp. red). W "Planie.." bowiem, widnieje zapis, że powinien wzrosnąć udział pasażerów w finansowaniu kosztów komunikacji. Jeśli społeczeństwo będzie ponosiło coraz większe koszty, z tym związane, to logicznym jest, że będzie rezygnowało z transportu zbiorowego. Ten punkt jest dla mnie nie do przyjęcia - podkreślał Ryszard Klim.
Radnego z Klubu SLD zaniepokoiły jeszcze dwa punkty nowego planu. Przeważająca część środków związanych z zakupem taboru i modernizacją trakcji przerzucono bowiem na kolejną kadencję, gdzie zapewne znajda się i zapisane zostaną inne wydatki - Proponuje się prowizoryczne rozwiązanie, np. zakup 10 starych wagonów i modernizację dwóch - wymieniał radny Klim. - Problem polega na tym, że my już takie mamy. Nic nowego nie odkryliśmy. Idąc przykładem Olsztyna, czy Gdańska, powinniśmy kupić 10 wagonów zmodernizowanych. Jeśli nie rozwiążemy tego problemu w tej kadencji, to następna także go nie rozwiąże - dodał radny.
Ryszarda Klima niepokoi jeszcze fakt wycofania się Miasta z planowanego zawieszenia linii nr 2. - W nowym dokumencie nie ma planu modernizacji torowiska na Marymonckiej - podkreślał radny. - Czyli będziemy czekali aż się ono rozsypie?
Co dalej?
Na te pytanie wczoraj nikt jednak nie znalazł odpowiedzi. Wiceprezydent Adam Witek, który odpowiadał na uwagi i pytania radnych podkreślał, że takich przedsięwzięć, jak modernizacja trakcji tramwajowej, nie można planować z funduszy unijnych - Poza tym przykład Olsztyna i pozyskania na rozwój sieci tramwajowej w tym mieście pieniędzy unijnych, jest nietrafiony - wyjaśniał Adam Witek. - Ten program bowiem, skierowany był tylko do miast wojewódzkich. Nas obowiązuje studium uwarunkowań dla miasta, gdzie wspomniane są trasy na ul. Fromborskiej, Tysiąclecia. Jest on nadrzędnym i nie ma potrzeby wpisywać budowy tych linii w planie zrównoważonego rozwoju - dodał wiceprezydent.
Zbigniew Orzech, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu podkreślał, że jeśli w planach budżetowych znajdą się pieniądze, ten - zostanie zmieniony.
Na razie jednak musimy zadowolić się niewielkimi inwestycjami pod planowaną trakcję tramwajową, oraz starymi-nowymi wagonami, które pomkną po elbląskich, miejskich szynach.
sobie nowe samochody, a nam stare tramwaje. Panie Witek, zatem ja też poproszę o tak bardzo nietrafione pomysły jak te w Olsztynie. Nie będę wspominał o wielu galeriach handlowych, marketach typu OBI, planowanej robudowie dworca, inwestycjach komunikacyjnych, Niech Pan sprawi żeby połowa tego chociaż do nas dotarła, POŁOWA
znowu stare graty które rozsypują się podczas jazdy
Chryste Panie... dno, mół i sadzawka, jak już mi się kiedyś powiedziało... jak grochem o ścianę...
Ludzie co oni z nas robią? Dziadów? Płacimy ja za Bentleya a jeździmy starymi, brudnymi gratami.
Bierzecie przykład z tego zacofanego olsztyna który g***o miał i wzbogaca się okradając całe województwo bagienne.A kto jak nie olsztyn zgarnął wszystkie pieniądze na rozwój Polski wschodniej i buduje od nowa torowiska i nowe wagony tramwajowe.Jeśli obecna władza chce tylko zrobić tyle w rozwoju komunikacji tramwajowej to niech idzie PRECZ.Kończyli szkoły ,a m****y jakich mało.Trzeba naprawdę być ograniczonym by tak nie lubić mieszkańców Elbląga i nie rozbudowywać trakcji tramwajowej na cały Elbląg.Dlaczego nie ma planów o których wspomniał w artykule Pan wilk to jest dobry pomysł gratuluje Panu.Dlaczego nie ma pomysłu na położenie torów na Zatorze i Zawodzie oraz Dąbrowę.Prezydencie brać konkretny przykład i rozbudowywać.
Ręce opadają. Radni bezradni, czas odejść na emeryturę. Referendum wkrótce !
"pomkną" to chyba zbyt duże słowo. Raczej "potoczą się" :|
Tyle jeżdzili na wycieczki ci z ratusza to niech Chińskie tramwaje sprowadzą .
Wkrótce kontrola techniczna całego taboru ZKM. Termin...niespodziewajka. Beda niezłe jaja jak żadna"drezyna" w tym waszym Elblągu nie wyjedzie na miasto:)
A ja gdybym mial taka wladze to Orzecha bym wykopal ze stanowiska.