Do 18 czerwca zainteresowane firmy mogą składać swoje propozycje w przetargu na obsługę linii autobusowych w naszym mieście na lata 2014-2020. Obecnym przewoźnikom, których w Elblągu mamy czterech, kontrakty wygasają bowiem 31 grudnia 2013 roku. A tu szykują się zmiany. Od przyszłego roku elblążan wozić będą pojazdy niskopodłogowe, monitorowane, z lepszą cyrkulacją powietrza wewnątrz. Ale to tylko część zmian i udogodnień.
Pytanie o przyszłość autobusowej komunikacji w naszym mieście nie jest przypadkowe. Właśnie ruszył przetarg na obsługę autobusowych linii, które elbląskie drogi objeżdżać będą przez 7 kolejnych lat. O tym, kto wygra przetarg powinniśmy się dowiedzieć na przełomie czerwca i lipca br. - bowiem 18 czerwca mija termin składania ofert w powyższym przetargu.
Do tej pory linie autobusowe w Elblągu obsługiwało trzech przewoźników. Tym razem przedmiot całego zamówienia został podzielony na trzy części, które obejmować będzie obsługę różnych linii autobusowych. I tak pakiet nr 1 ma objąć usługi przewozowe na liniach autobusowych nr: 6, 8, 14, 15, 18, 19, 20, pakiet nr 2, na liniach: 10, 11, 13, 17, 30, 31, a pakiet nr 3 - linie 7, 9, 12, 16, 21, 22, 23, 100. A każda z firm biorąca udział w przetargu ma prawo złożyć ofertę na jeden, maksymalnie dwa pakiety.
Młodsze, czystsze, ale bez klimatyzacji
Elbląskimi ulicami na pewno nie pojadą autobusy marki "SAM". Pojazdy, którymi od przyszłego roku będziemy podróżować będą niskopodłogowe, posiadające wysuwaną platformę umożliwiającą podjazd np. wózka. Autobusy te będą też młodsze od taboru, który jeździ po Elblągu obecnie. W tym przypadku średni wiek taboru wyliczony na dzień rozpoczęcia usługi - 1 stycznia 2014 roku nie może być wyższy niż 8 lat. Autobusy mają być też bardziej ekologiczne, spełniając odpowiednie normy emisji spalin (EURO 3).
Autobusy, które ruszą na trasy od przyszłego roku nie będą klimatyzowane. W pojazdach będzie za to więcej uchylnych wywietrzników dachowych oraz wentylacja nawiewowa. W każdym pojeździe ma się również znaleźć odpowiednio wydzielone i zabezpieczone miejsce dla wózka inwalidzkiego, a przewoźnik ma zadbać o to, by krawędzie stopni schodów zostały pomalowane lub oklejone w żółte pasy.
Autobusy będą również posiadały wyposażenie dodatkowe, na które złożą się: oprócz elektronicznych tablic kierunkowych z numerem linii i nazwą przystanku końcowego z przodu, boku i z tyłu pojazdu, dla osób niedowidzących zamontowane zostanie dodatkowe oznakowanie. Będzie to tablica z numerem linii o wymiarach 30x30 cm (czarne cyfry na białym tle), która zostanie umieszczona w prawym dolnym rogu z przodu autobusu.
We wszystkich pojazdach, które będą nas woziły po elbląskich ulicach w kolejnych latach zostanie także zainstalowany monitoring wizyjny, który ma się składać się z minimum trzech kamer, z czego jedna rejestrować będzie pracę kierowcy, a dwie pozostałe - całe wnętrze autobus, do których podgląd będzie maił kierowca pojazdu.
Autobusy mają być także wyposażone przede wszystkim w urządzenia umożliwiające pracę w ramach użytkowanego systemu Elbląskiej Karty Miejskiej. Jednak Zarząd Komunikacji Miejskiej zaznaczył w przetargu także wymóg pojazdów wyposażonych w elektroniczne kasowniki biletów papierowych, do czasu wycofania ich ze sprzedaży. Wyposażenie autobusów ma również pozwalać na sprzedaż przez kierowców biletów zgodnych z obowiązującą taryfą.
Wszystkie pojazdy wyposażone będą również w system EKM, rozszerzenie o głosowe zapowiedzi przystanków i urządzenia na zewnątrz pojazdów. Od 1 stycznia 2014 roku ze wszystkich autobusów znikną reklamy, a nadwozie pojazdów będzie w jednolitym kolorze. W miejsce reklam pojawią się symbole związane z marką Elbląga – np. herb miasta lub jego logo.
ZKM postawił też większe wymagania pod względem czystości, punktualności i ogrzewania w autobusach. Szczególnie na ten ostatni położony zostanie większy nacisk. Włączone ogrzewanie w autobusach, które wyjadą na elbląskie ulice po 2014 roku, zależne będzie od przyjętej w tym zakresie temperatury -autobusy będą musiały posiadać sprawną instalację do ogrzewania przedziału pasażerskiego, zapewniającą utrzymanie temperatury powietrza minimum +8°C. Obecnie, aby w autobusach grzejniki zaczęły grzać, temperatura na zewnątrz musiała wynosić zero stopni i mniej.
ZKM stawia też na elegancki i schludny wizerunek samych kierowców i wymaga, aby każdy z nich od stycznia 2014 roku posiadał identyfikator zawierający nr służbowy, nazwę lub logo firmy obsługującej linię autobusową, który zamontowany będzie w ramce na pulpicie deski rozdzielczej w taki sposób, aby był łatwo czytelny dla pasażerów. Zmienią się również wymogi, co do ubioru samych kierowców - w tym przypadku przestanie obowiązywać dowolność, a ubrania motorniczych mają być ujednolicone
Dlaczego nadal nie ma przegubowców na obleganych liniach autobusowych w Elblągu.Dlaczego nadal jeżdżą autobusy z dwoma parami drzwi a nie z trzema -są problemy z wsiadaniem i wysiadaniem.Przystanki autobusowe powinny być tak dostosowane dla pasażerów by nie było problemów z wsiadaniem i wysiadaniem.Wszystkie przystanki tramwajowe i autobusowe powinny byc zadaszone -pogoda jest różna.Dobre posunięcie z herbem Elbląga i napisem ZKM Elbląg -jestem za.
W końcu idziemy ku lepszemu.
Ojej Niemcy jeszcze sie nie zaczeli pozbywac zlomu z klima to nie bedzie :)
jaki jest sens klimatyzacji w autobusie /tramwaju, zwłaszcza w naszej strefie klimatycznej?
Oczywiście bedzie dro0żej bo musi .Za lepsze płaci się więcej bo tez kosztuje więcej.Cena jednorazowego biletukomunikacji miejskiej w węgierskim miescie to 6 zł za bilet jednorazowy .Zeby nie było zaraz że zarabiaja więcej to prosze sprawdzić śr zarobków Wegra.
Buduja ul.12go Lutego. Czemu nie buduja torowiska i buspasu wenwatrz torowiska? Tak jest w Czestochowie,Warszawie,Krakowie itp. Znow z zatoczki autobus bedzie blokował ruch uliczny w godzinach szczytu.
Przepraszam, czy do wymienionych warunków koniecznych do spełnienia by móc świadczyć usługę transportu miejskiego można jeszcze prosić o dopisanie zakaz rozmawiania przez kierowców przez telefon komórkowy trzymając go w dłoni? Przez zestaw nich gadają ile wlezie, ale ilekroć kierowca prowadzi jedną ręką to jednak się boję:( Rozumiem jeszcze żeby odebrał i powiedział: "nie mogę teraz rozmawiać, jestem w pracy, oddzwonię na przerwie", a tu i przez kilka przystanków potrafią nawijać...
Elbląska komunikacja sie cofa.Tramwaje nadal tylko po połowie miasta jadą.Teraz chcą nam wmówić że klimatyzację będziesz miał jak sobie samochód z nią kupisz.KIEDY przegubowce będą w Elblągu.
A ja sie pytam dlaczego na ul 12 lutego nie bedzie drogi dla rowerow? Nie dosc ze swezyli masakrycznie chodnik przy swiecie dziecka to jeszcze buduja nowa ulice bez drog rowerowych skandal!! gdzie ejst ten oficer rowerowy? Dlaczego elblag znowu bawi sie w uzywane zarzniete szroty sprowadzane z za granicy? niemcy i szwedzi sie tego pozbywaja bo jest to juz zuzyte a polacy kupuja te szroty i wmawiaja nam ze to nowe i lepsze.POrazka!!! Dlaczego nie moze byc tak zeby wygrala firma oferujaca nowe pojazdy takie jak np solariry w gdansku? Znowu beda u nas 3 firmy ze zdezelowanym taborem tak jak obecnie. ALP wozi nas ochydnymi zdezelowanymi starymi VOLVO. Ostatnio jeden taki autobus podjezdzal pod ul ogolna to w zilniku cos strzelalo niczym salwy z armaty. POrazka
Przewoźników autobusowych w komunikacji miejskiej mamy trzech: 1) ALP; 2) PKA; 3) PKS. Popraw autorze.