Na łamach info.elblag.pl latem br. informowaliśmy, że Gmina Miasto Elbląg nie ogłosiła jeszcze przetargów dla firm na odbiór śmieci od mieszkańców. A taki obowiązek nakłada na samorządy nowa ustawa dotycząca gospodarki odpadami komunalnymi, która w życie wejdzie w lipcu przyszłego roku. Problem ten na ostatniej sesji Rady Miejskiej podnosiło dwóch radnych: Antoni Czyżyk (PO) i Jerzy Wilk (PiS).
- Od 1 lipca 2013 roku zacznie obowiązywać nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi – informował radny Wilk - Od tego momentu mieszkańcy nie będą juz podpisywać indywidualnych umów z firmami na wywóz odpadów. Zadaniem tym zajmie się gmina, która przejmie odpowiedzialność za odpady, ustali stawki ich opłat i za odbiór i zagospodarowanie odpadów.
- Od 1 lipca 2013 roku to samorządy stają się niejako właścicielami naszych odpadów, odpowiadają za ich odbiór i wywóz – wtórował radny Czyżyk - Trwa spór jak naliczać opłaty. Ustawa bowiem daje cztery możliwości. Naliczać opłaty można będzie: od gospodarstwa domowego, liczby osób zamieszkującej nieruchomości, powierzchni mieszkania lub zużytej wody – podał Antoni Czyżyk – Pozostaje zasadnym pytanie, jak miasto Elbląg jest przygotowane do wprowadzenia tej ustawy, jaką kampanię informacyjną dla mieszkańców Elbląga przygotowuje Urząd Miasta i czy przewiduje się konsultacje społeczne w powyższej sprawie? – pytał Antoni Czyżyk.
1 lipca 2011 roku została uchwalona ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Daje ona czas na wprowadzenie poszczególnych elementów systemu tak, aby najpóźniej 18 miesięcy od dnia wejścia w życie tej ustawy zaczął on działać. – W takim razie, w naszym przypadku, nowy, przyjęty regulamin powinien zacząć działać od 1 stycznia 2013 roku – dodał radny Jerzy Wilk - W tej kwestii powinny odbyć się konsultacje społeczne, ponieważ kolejnym terminem, który nakłada ustawodawca jest sprawa ustalenia metody trybu opłat za gospodarowanie odpadów oraz ustalenia stawki opłaty za ich zagospodarowanie, trybu jej uiszczania, wzoru deklaracji tejże opłaty, oraz deklaracji mieszkańców o terminie złożenia pierwszej deklaracji. Na to wszystko zostało nam tylko dwa miesiące – podkreślał Wilk - W wielu gminach przeprowadzono konsultacje społeczne, których wyniki i wzory przedstawiono później na stronach urzędów – dodał radny.
Powyższych deklaracji, o których wspominał Jerzy Wilk, Rada Miejska jeszcze nawet nie uchwaliła, a obowiązek ich wypełnienia przez mieszkańców nakłada ustawa w terminie półrocznym. Należy to zrobić między 1 stycznia a 30 czerwca 2013 roku.
Jak zauważył Jerzy Wilk, w wielu gminach w tej sprawie odbyły się konsultacje społeczne. Gotowy system naliczania opłat za wywóz nieczystości mają już m.in. Gdańsk, Rzeszów, Szczecin, Poznań czy Białystok.
Przetargu jeszcze nie ogłoszono
Pozostaje więc czekać na to, aż Rada Miejska w Elblągu przyjmie m.in. regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, stawki opłat oraz podział na sektory odbioru odpadów dla firm - Prezydent Elbląga w kwietniu 2012 r. powołał Zespół Zadaniowy ds. opracowania i wdrożenia systemu gospodarki odpadami komunalnymi, złożony z pracowników Urzędu Miejskiego oraz ZUO – wyjaśnia nam pod koniec sierpnia Anna Kleina, rzecznik prasowy Prezydenta Miasta.
Najważniejszym jednak faktem, wynikającym z wprowadzenia nowej „ustawy śmieciowej” jest obowiązek wyłonienia w drodze przetargu firm, które na terenie naszej gminy będą zajmowały się wywozem śmieci od lipca 2013 roku. W tej kwestii Magistrat, jeszcze w sierpniu nie potrafił sprecyzować konkretnej daty ogłoszenia przetargu. - Przetargi na wybór firm odbierających odpady komunalne będą przeprowadzane w 2013 roku tak, aby system wdrożyć od 1 lipca 2013 – informowała tylko Anna Kleina.
Na jakim etapie, co do wejścia w życie nowych zasad tzw. „ustawy śmieciowej” jest nasza gmina? I, czy nasze Miasto jest przygotowane do prowadzenia gospodarki odpadami na dzień 1 lipca 2013? Pytania te, na chwilę obecną, ciągle pozostają bez odpowiedzi.
Jeden z ładniejszych śmietników w Elblągu na Kosynierów Gdyńskich. Syf, kiła i mogiła. Spółdzielnia Elzam Dom i Sielanka nie mogą się dogadać co do wyglądu tego miejsca.
Od 1 stycznia 2013 wywołany śmieci na...POsesji Nowaczyka na Bielanach. Zasypany tego narcyza śmieciami,moze nie bedzie szkodzi miastu?:)
Od zuzycia ilosci wody płacic za smieci.Ale jaja.!!!!!!!!!!
w stumetrowym mieszkaniu wieszka jedna osoba i ma zapłacić tyle szmo gdyby wtym mieszkaniu przebywało 10 osób? Decydentom dolać oleju do głowy!
kompletne dziadostwo
Kto wreszcie zabuduje ładnie te śmietniki i zamknięcia zainstaluje dotyczy to juz TYLKO ZBK inni juz to zrobili.
Co ma ilość zużytej wody, albo metraż mieszkania do ilości śmieci ? Tylko idiota może wymyślić tak kretyńską relację. A to znaczy, że Polakami rządzą idioci !
dlatego Wilk domagał się pokazania projektu, żeby mieszkańcy go poznali i mogli wybrać najlepszy. Ten ,,nowoczesny rowerzysta" powinien poddać ten regulamin konsultacjom, tak jak w innych miastach to zrobiono. Są także bonusy za segregację. Ale Jaś Fasola śpi , jak zwykle
Jaki Rząd taki samorząd. I co się dziwić że takie głupie ustawy wprowadza się w naszym kraju. Czas na zmiany od samej góry.
śmietnik w ZBK to dalej śmietnik:)