Kolej Nadzalewowa łączy. Na razie połączyła elbląskich radnych, w przyszłości być może znów połączy Elbląg z Braniewem. Podczas wczorajszej (18 kwietnia) sesji podjęto uchwałę w sprawie rewitalizacji linii i przywrócenia połączeń w ramach rządowego programu Kolej Plus.
Wczoraj elbląscy radni pochylili się projektem uchwały w sprawie rewitalizacji Kolei Nadzalewowej i przywróceni połączeń kolejowych na trasie Elbląg - Braniewo w ramach rządowego programu Kolej Plus, projektem przygotowanym przez klub radnych Prawa i Sprawiedliwości.
- Od momentu powstania Kolej Nadzalewowa stanowiła ważny fragment lokalnej sieci kolejowej, łącząc dwa większe miasta, Elbląg i Braniewo. Wznowienie połączeń na trasie Kolei Nadzalewowej daje możliwości stworzenia ciekawych opcji transportowych do Braniewa, Tolkmicka czy Fromborka. Taka organizacja transportu służyłaby ożywieniu miasteczek i miejscowości nad Zalewem Wiślanym. Przywrócenie połączeń na trasie Koli Nadzalewowej, dzięki wykorzystaniu rządowego programu Kolej Plus, będzie komplementarne z rządowy projektem przekopu Mierzei Wiślanej. Kanał żeglugowy ma doprowadzić do zniesienia istniejących barier infrastrukturalnych, które ograniczają rozwój północnej części Polski, szczególnie miasta Elbląga, powiatu elbląskiego oraz braniewskiego. Rada miejska apeluje do marszałka województwa warmińsko-mazurskiego o uwzględnienie wyżej wymienionej inwestycji na liście priorytetowych dla naszego województwa inwestycji kolejowych zgłaszanych do programu Kolej Plus - treść projektu uchwały, wraz z poprawką zaproponowaną przez radnego Michała Missana, przypomniał Rafał Traks, radny PiS.
Ta trasa nigdy nie dzieliła. W opinii wszystkich nie powinna być zdewastowana, rozebrana, ona powinna działać. Problemem zawsze było finansowanie, to jest krok w kierunku znalezienia tego dofinansowania. To nie jest tylko kwestia utrzymania, konserwacji, ta trasa odcinkami jest już w bardzo złym stanie, to mnóstwo prac, a potem jest kwestia utrzymania tej linii. Samorządy same nie mogłyby sobie na to pozwolić. Wydaje mi się, że to krok w dobrym kierunku
- przekonywał Paweł Fedorczyk, radny PiS.
Jak się okazuje, przyszłość Kolei Nadzalewowej połączyła elbląskich radnych. Jednogłośnie, 25 głosami za, przyjęli uchwałę w sprawie połączenia kolejowego na trasie Elbląg - Braniewo.
Projekt uchwały w sprawie rewitalizacji Kolei Nadzalewowej i przywróceni połączeń kolejowych na trasie Elbląg - Braniewo w ramach rządowego programu Kolej Plus radni Prawa i Sprawiedliwości złożyli już na sesji w marcu. Wtedy wniosek o procedowanie uchwały został przyjęty, ale ostatecznie przesunięto to na sesję w kwietniu.
Propozycja elbląskich radnych PiS był reakcją na decyzję marszałka województwa, który bliźniaczy projekt PiS, zdjął z porządku obrad marcowego sejmiku województwa warmińsko-mazurskiego. Zarząd województwa przekonywał wtedy, że droga do rządowych pieniędzy z Kolei Plus nie jest zamknięta. Co więcej, prowadzone są już rozmowy na temat wpisania do programu pięciu tras na Warmii i Mazurach. Oprócz Kolei Nadzalewowej są to linie: Bartoszyce – Lidzbark, Czerwonka – Orzysz, Gołdap – Olecko i Szymany – Chorzele. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.
Czy rządowy program będzie ratunkiem dla niszczejącej, zabytkowej trasy? Na odpowiedź na to pytanie musimy jeszcze poczekać.
Przypomnijmy. Kolej Nadzalewowa w zamyśle miała połączyć Elbląg z Królewcem. Ostatecznie jednak, w latach 1897–1899 zbudowano jedynie odcinek łączący Elbląg z Braniewem. Linia funkcjonowała do II wojny światowej. Częściowo zniszczona w trakcie działań wojennych, została odbudowana i ponownie uruchomiona w 1949 r. W 2006 r. ostatecznie zawieszono planowane połączenia na trasie Elbląg - Braniewo. Od tamtej pory, do 2014 r., sporadycznie linię uruchamiano w sezonie wakacyjnym. Źródło: Wikipedia.
Tylko jakim cudem wybrańcy w Sejmiku kilka tygodni temu głosami osób z PO i PSL mówiło inaczej?! Czyżby tylko dlatego, że tam PIS chciało to Totalna Opozycja nie chciała?! Jak w bajce "Żuraw i czapla" Jan Brzechwa oni się bawią kosztem naszego społeczeństwa, a rozwiązanie problemu jest banalnie proste trzeba pójść za przykładem prywatyzacji z początku lat 90-tych i przejąć majątek Kolei Nadzalewowej za "1" zł należy nam się jako jakiś procent za cegłę, która wykorzystano do odbudowy Warszawy kosztem rozebrania naszych kamieniczek.....Amen
Gdyby kolej nadzalewowa była koło olsztyna to ten marszałek szybko by uruchomił fundusze na remont. Złośliwy człowiek nieprzyjazny dla Elbląga to jedno. Non stop zadypuje prezentami olsztyn już najbardziej zasłynął gdy na koniec roku ot tak przekazał olsztynowi karetki pogotowia. Niech odda swoje gacie udlaw sie jajkiem za to co sprawiasz.
Dodam do uboju nie na urzedy. Macie podziekowanie wyborcy wy na niego glosowaliscie a teraz żale.
Przekop ruszy a tory kolejowe i połączenia z dworcem Elbląg i innymi miastami tylko pomogą w zbyciu towarów które przypomina. Befzie to alternatywa do przewozów drogowych. Ulice się korkuja tory nie. Zrozumieją to w urzędach marszałka,wojewody jak będzie kolej nadzalewowa będzie potrzebna.
Jaką moc sprawcza ma uchwała elbląskich radnych ? Retorycznie pytam . Chętnie dowiem się jakie działania podejmą (podjęli) oprócz zaapelowania do marszałka województwa , o którym to apelu mowa w artykule .
Majstersztyk w wykonaniu KO!;) Teraz drodzy wyborcy dowiecie się prawdy czyli, że Ministerstwo nie przewidziało i nie da kasy na "kolej nadzalewową"!!!;)
Do: Najnowocześniejszy! Majstersztyk zrobili radni PO i PSL w Sejmiku Województwa podczas głosowania na -NIE!
Dotychczas elbląscy radni byli mocno podzieleni polityką krajową, wreszcie zaświeciło światełko pozwalające tę politykę zostawić z boku i zająć się sprawami miasta i jego mieszkańców. Zgoda buduje, niezgoda rujnuje. Teraz zobaczymy jak się zachowa wojewoda.
A co na to włodarz? Jakoś do tej pory nie było jakiegokolwiek zainteresowania. Co się zmieniło, że i radni z KWW zagłosowali za?
ktoś zablokował droge do parkingu przy oczyszczalni ścieków?? Po co???, brak informacji???