Miasto do 2018 r. planuje zmodernizować lub wybudować od podstaw ponad 10 km ścieżek rowerowych. W Magistracie wyliczono, że na ten cel potrzeba prawie 9 mln zł. Najdroższa ma być budowa ciągu pieszo - rowerowego wzdłuż ul. Fromborskiej do Krasnego Lasu, która pochłonie ponad 5 mln zł. Urzędnicy chcą by nowe odcinki ścieżek powstały m.in. na ulicach: Królewieckiej, Grunwaldzkiej, Kościuszki, Agrykola, Rycerskiej i Płk. Dąbka. Na liście znalazły się łącznie 23 inwestycje. To czy będą one realizowane, zależne będzie od pozyskania przez Miasto środków unijnych.
Założenie jest jedno i podstawowe. O ścieżkach rowerowych możemy mówić tylko w przypadku, kiedy uzyskamy dofinansowanie unijne. Niestety nie będziemy mieli środków, by zrealizować je z budżetu miasta
- podkreślał podczas ubiegłotygodniowej konferencji prasowej wiceprezydent Elbląga Janusz Nowak.
W zaprezentowanym wówczas Wieloletnim programie modernizacji i remontów dróg w mieście, mówiono m.in. o budowie 10,5 km ścieżek rowerowych, których budowa pochłonąć ma 8,8 mln zł. W przyszłym roku zakłada się, że na ten cel przeznaczonych zostanie 2,8 mln zł.
- W planach znalazły się m.in. brakujące odcinki, które chcielibyśmy połączyć, aby stworzyć docelową sieć ścieżek komunikacji rowerowej w mieście - mówił Janusz Nowak.
Poniżej przedstawiamy naszym czytelnikom szczegółowe założenia rozbudowy i modernizacji dróg rowerowych w Elblągu na lata 2016 – 2018.
Zadania do realizacji w I kolejności
- ul. Fromborska (od Kruczkowskiego do Lema) o dł. ok. 2,3 km - szacowana wartość - 5,3 mln zł
Ma to być kontynuacja wcześniej rozpoczętego zadania zadania związanego z budową ciągu pieszo - rowerowego do Krasnego Lasu wraz z oświetleniem. Inwestycja wymaga aktualizacji części dokumentacji i uzyskania decyzji zrid na II etap. Szacowane koszty zawierają odszkodowania za wykup gruntów - 800 tys. zł. Planowane lata realizacji - 2016-2017.
- łącznik Alei Jana Pawła II z ul. Kruczkowskiego o dł. 450 m - 80 tys. zł
Budowa odcinka trasy rowerowej nieutwardzonej (np. z kruszywa stabilizowanego cementem lub kruszywem łamanym stabilizowanym mechanicznie) z oznakowaniem pionowym. Planowana do realizacji w 2016 r.
- ul. Płk. Dąbka (od Węgrowskiej do Piłsudskiego) o dł. 465 m - 220 tys. zł
Budowa ścieżki rowerowej jednokierunkowej o nawierzchni bitumicznej z umocnieniem skarp i przełożeniem odcinka chodnika, Dzięki temu zachowana zostanie ciągłość ścieżki po zachodniej stronie Płk. Dąbka. Planowana do realizacji w 2016 r.
- ul. Królewiecka (od wjazdu do szpitala do Fromborskiej) o dł. 470 m - 260 tys. zł
Budowa ścieżki rowerowej dwukierunkowej od szpitala wojewódzkiego do ul. Fromborskiej, która umożliwi zachowanie ciągłości ścieżki rowerowej w ciągu ul. Królewieckiej i przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa. Jest to I etap budowy ciągu wzdłuż tej ulicy. Planowana do realizacji w 2016 r.
- ul. Kościuszki (od Królewieckiej do Wspólnej) - etap I odcinek od Spacerowej do ronda Kościuszki-Chrobrego (połączenie do trasy Green Velo) o dł. 170 m - 80 tys. zł
Budowa ścieżki rowerowej dwukierunkowej wzdłuż parkingu i ogrodzenia cmentarza Agrykola (od powstałego w ramach projektu Green Velo Miejsca Obsługi Rowerzystów nr 3 do ścieżki rowerowej przy rondzie Żołnierzy Wyklętych). Planowana do realizacji w 2016 r.
Zadania do realizacji w II kolejności
- Al. Grunwaldzka (od Komeńskiego do Rawskiej) o dł. ok. 1,4 km - 710 tys. zł
Budowa dwukierunkowej ścieżki z przełożeniem istniejącego chodnika po stronie północnej do parametrów ciągu pieszo - rowerowego. Planowane lata realizacji - 2017-2018.
- ul. Fromborska (od Ogólnej do Królewieckiej) o dł. 670 m - 320 tys. zł
Budowa ciągu pieszo - rowerowego w miejscu istniejącego jednostronnego chodnika. Planowane lata realizacji - 2017-2018.
- ul. Królewiecka (od Fromborskiej do Okrężnej) o dł. 710 m - 540 tys. zł
Budowa ścieżki rowerowej dwukierunkowej do Hotelu Europa. Na pozostałym odcinku budowa ciągu pieszo - rowerowego z budową kładki przez rzekę. Planowana do realizacji w 2018 r.
- ul. Królewiecka (od Pionierskiej do Piłsudskiego) o dł. 830 m - 170 tys. zł
Remont istniejącej ścieżki jednokierunkowej, polegający na wymianie nawierzchni bitumicznej, wykonaniu oznakowania poziomego i pionowego oraz wygrodzeniu od strony jezdni, zabezpieczającym przed parkowaniem pojazdów na ścieżce. Możliwa jest także przebudowa ścieżki rowerowej dla ruchu dwukierunkowego w przypadku przebudowy i zawężenia ulicy lub likwidacji torowiska tramwajowego. Planowana do realizacji w 2017 r.
- ul. Królewiecka (od 12 Lutego do Pionierskiej) o dł. 550 m - 350 tys. zł
Budowa ścieżki rowerowej dwukierunkowej po stronie zachodniej wraz z oznakowaniem. Wymagane wygrodzenie od jezdni, ewentualne przestawienie słupów oświetleniowych, wycinka drzew i przełożenie/zawężenie istniejącego chodnika. Planowana do realizacji w 2018 r.
Zadania do realizacji w III kolejności
- ul. Rycerska o dł. 380 m - 200 tys. zł
Budowa ścieżki rowerowej dwukierunkowej o szerokości 2 m. Możliwość częściowego lub całkowitego wykorzystania dokumentacji projektowej dot. przebudowy drogi nr 503 uwzględniającej budowę takiej ścieżki. Planowana do realizacji w 2018 r.
- ul. Kościuszki - etap II odcinek od Królewieckiej/Marymonckiej do Spacerowej o dł. 830 m - 320 tys. zł
Budowa ścieżki rowerowej dwukierunkowej (po zrealizowaniu etapu I), od Królewieckiej do Chrobrego oraz od Chrobrego w kierunku Wspólnej. Planowana do realizacji w 2018 r.
- ul. Agrykola o dł. 460 m - 180 tys. zł
Budowa oddzielnej ścieżki rowerowej dwukierunkowej od skrzyżowania z ul. Kościuszki do ul. Górnośląskiej wraz z oznakowaniem. Planowana do realizacji w 2018 r.
- Al Tysiąclecia (od Rycerskiej do Malborskiej) o dł. 220 m - 23 tys. zł
Remont istniejących dwustronnych ścieżek rowerowych jednokierunkowych o nawierzchni bitumicznej z wymianą nawierzchni i oznakowania. Planowana do realizacji w 2018 r.
- Al Tysiąclecia (od Hetmańskiej do Fabrycznej) o dł. 310 m - 33 tys. zł
Remont istniejących dwustronnych ścieżek rowerowych jednokierunkowych o nawierzchni bitumicznej z wymianą nawierzchni i oznakowania. Planowana do realizacji w 2018 r.
- Al. Grunwaldzka (od Placu Grunwaldzkiego do zjazdu na Giełdę Elbląską) o dł. 230 m - 24 tys. zł
Remont istniejących dwustronnych ścieżek rowerowych jednokierunkowych o nawierzchni bitumicznej z wymianą nawierzchni i oznakowania. Planowana do realizacji w 2018 r.
Ponadto w dalszych planach jest jeszcze budowa kolejnych odcinków:
- ul. Mazurska (od Obrońców Pokoju do Pszenicznej)
Budowa ścieżki rowerowej dwukierunkowej (odcinek od Obrońców Pokoju do Kwiatkowskiego) oraz ciągu pieszo - rowerowego (od Kwiatkowskiego do do Pszenicznej) z nawierzchni rozbieralnej wraz z oznakowaniem.
- ul. Moniuszki (od Królewieckiej do Spacerowej)
Budowa ścieżki dwukierunkowej o szerokości 2 m.
- ul. Żuławska
Budowa wydzielonej drogi rowerowej lub z uwagi na niewielki ruch pieszy dostosowanie istniejącego chodnika do parametrów ciągu pieszo - rowerowego z oznakowaniem.
- ul. Lotnicza (od Skrzydlatej wraz z łącznikiem do ul. Akacjowej)
Budowa dróg rowerowych dwukierunkowych wzdłuż planowanego wiaduktu oraz w ramach przebudowy ul. Lotniczej i budowy połączenia do ul. Akacjowej.
- ul. Okrężna
Budowa drogi ciągu pieszo - rowerowego lub drogi rowerowej dwukierunkowej wraz z oświetleniem w ramach przebudowy ul. Okrężnej.
- ul. Marymoncka (od Królewieckiej do Sybiraków)
Budowa ścieżki rowerowej dwukierunkowej od ul. Królewieckiej do Sybiraków wraz z oznakowaniem. Wymagane przestawienie słupów oświetleniowych, wycinka drzew i przełożenie istniejącego chodnika.
- droga powiatowa nr 1156N (przedłużenie ul. Nowodworskiej w kierunku S7)
Budowa ciągu pieszo - rowerowego od wiaduktu w ciągu ul. Nowodworskiej do zakresu objętego budową Węzła Elbląg Zachód na S7.
A CO WY WLADCYMIASTA POPSZEDNI I OBECNI MOECIE ZBUDOWAC BEZ UNI SCIEZKI ROWEROWE TO BARDZO MALO NIEMALZE 30LAT ZMIAN A GDZIE JAKIES PRAWDZIWE ZAKLADY...................
strasznie chachmeca z tymi drogami rowerowymi. teraz cos piernicza ze nie ma pieniedzy i beda zebrac od uni. a przeciez w tym roku na terenie elblaga "buduja" za grube miliony bubel w postaci green velo. generalnie zniszczyli tym szlakiem bazantarnie oraz okoliczne szutrowe drogi. szlak green velo absolutnie nie nadaje sie do jazdy rowerem. budowa tego szlaku polega na wysypywaniu setek ton piachu w lasach i na polach. mozna po tym jezdzic ale najwyzej quadem i koniecznie z wyciagarka. pytam sie kto jest autorem tego green velo, kto dal na to pieniadze i kto wpadl na pomysl poprowadzenia tego szlaku przez bazantarnie? przed budowa tego szlaku bardzo dobrze sie jezdzilo rowerem teraz juz niestety nie da rady
To pan Nowak jest uniwersalnym prezydentem? Wypowiada się we wszystkich dziedzinach społeczno-gospodarczych Elbląga.
UNI NIE CHCEMY ALE KASE CHCEMY ? Pani Premier
ŚCIEŻKI ROWEROWE POWSTANĄ W NASZYM MIEŚCIE JAK EURO - KOŁCHOZ ODDA NASZE SKŁADKOWE PIENIĄDZE KTÓRE CO ROKU DAJEMY DO EURO - KOŁCHOZU W TYM ROKU PRZEKROCZYŁO TO DWADZIEŚCIA PARĘ MILIARDÓW .................TAKA JEST PRAWDA ...........................
Przestańcie wreszcie nas mieszkańców Elbląga czarować.olsztyn dostaje kasę na wszystko od Marszałka,Wojewody,Rządu RP .Budowa ścieżek jest konieczna gdyż całe rodziny ruszą nimi na rowerach,rolkach a nie obiecanki cacanki.Chcecie by uprawiano sport stwórzcie warunki a jesli nie potraficie odejdżcie ze stołków i dajcie miejsce tym co zaczną budować .Mija rok i co wybudował nowy Prezydent -NIC obiecanki to mamy głęboko w d.Elbląg to duża wies i tyle.
A co z Mazurska? Przeciez tam starch jezdzic!!
a ja się pytam dlaczego te cale sciezki rowerowe projektują glaby które na rowerach nie jezdza? bo jak wytlumaczyc ta tandetę jaka mamy w miescie albo we wspomnianej bażantarni?
840zł za 1 metr ścieżki rowerowej. Nieźle. Rozumiem, że pokrywacie je złotem czy jest inny powód tak wysokiego kosztu?
unia żeby cokolwiek dała, to NAJPIERW MUSI NAM ZABRAĆ - więc nie pierniczcie błuPOt