Jest już gotowa dokumentacja przedprojektowa do zadania, jakim jest montaż nowoczesnego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej m.in na polskich dworcach kolejowych. Inwestycja jest ważna także z punktu widzenia naszego miasta. Być może już od przyszłego roku, na elbląskim dworcu znikną kartki z rozkładem jazdy pociągów, a megafony, które do tej pory sprawiały tyle problemów, zostaną wymienione na nowe.
Na modernizację systemu informacji na polskich dworcach, PKP PLK w kwietniu br. otrzymał dofinansowanie w wysokości miliarda złotych. System informacji pasażerskiej na polskich dworcach od lat wołał o pomstę do nieba. Nie dziwi więc, że na zarządcę infrastruktury Urząd Transportu Kolejowego nakładał coraz większe kary w związku z obecnym, niespójnym i wprowadzającym pasażerów w błąd, systemem informacji pasażerskiej. To o tyle dziwne, że w dobie GPS i Internetu pasażer na dworcu jest skazany nadal na uaktualniane od czasu do czasu plakatowe rozkłady jazdy. Podobnie jest z tablicami i głośnikami, które w większości nie stanowią nawet własności PKP PLK.
Powyższe z autopsji znają choćby elblążanie, którzy wielokrotnie skarżyli się na problemy, jakie panują na rodzimym dworcu kolejowym; ten najpierw gruntownie zmodernizowano, ale nikt nie postarał się o montaż elektronicznej, dużej tablicy, która w sposób czytelny wskazywałaby pasażerom odjazdy i przyjazdy pociągów, ich opóźnienia, czy ewentualną zmianę peronów. Problemy stanowiła również sama infrastruktura peronów i megafony; pasażerowie elbląskiego dworca już w zeszłym roku skarżyli się na brak czytelnego i zrozumiałego przekazu komunikatów o ruchu pociągów na trasach o czym informowaliśmy w materiale.
W najbliższym czasie te problemy mają znaleźć swój finał. Dzięki projektowi i unijnemu dofinansowaniu, komfort oczekiwania na pociąg na elbląskiej stacji ma się poprawić. Została już wybrana firma, która zajmie się wykonaniem dokumentacji przedprojektowej do zadania „Instalacja elementów prezentacji dynamicznej informacji pasażerskiej oraz systemu monitoringu wizyjnego wraz z infrastrukturą techniczną na dworcach, stacjach i przystankach kolejowych” - Za najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o. o. w Warszawie. - wskazuje Józef Matuszczak, dyrektor projektu. - Wykonawca potwierdził spełnienie warunków udziału w postępowaniu i zaoferował wykonanie zamówienia za cenę 306 147,00 zł, która mieście się w kwocie, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie Zamówienia. Wybrana oferta była jedyną ofertą złożoną w postępowaniu.
Całe zamówienie zapowiada się imponująco, bo zmiany zajdą na kilkuset dworcach w całej Polsce. Oczekiwane modyfikacje znajda się także na elbląskim dworcu: przede wszystkim w samym budynku pojawią się nowe elektroniczne tablice zbiorcze – z czytelnym, dużym rozkładem jazdy, którego tak w Elblągu brakowało oraz infokioski, czyli interaktywne, samoobsługowe punkty informacyjne z dodatkowym rozkładem jazdy. W wielu przypadkach infokiosk posiada łączność z Internetem, można podpiąć do niego telefon komórkowy czy notebook.
Podobne terminale-infokioski z godzinami przyjazdów i odjazdów pociągów staną również na peronach, na których dodatkowo zamontowane zostaną nowe megafony barix. Ten ostatni to system przesyłania dźwięku przez sieć IP (Internet Protocol). Zapowiedzi megafonowe będą nadawane przez dyżurnego ruchu zarządzającego systemem na danej linii. Niestety zadanie obejmujące swym zasięgiem elbląski dworzec nie przewiduje tu montażu monitoringu. Na "cuda techniki" oko będzie musiała mieć ochrona elbląskiego dworca, ewentualnie Straż Ochrony Kolei
Całe zadanie przewidziano do realizacji na okres 20 miesięcy (2014-2016).
A co z resztą, restauracją, poczekalnią..itd ? Przecież nasz dworzec jest zimne i ponure, jak prosektorium !
Otóż kiedyś były w Elblągu na peronach tablice elektroniczne - skrzyneczki :które pokazywały odjazd i przyjazd pociągu-kierunek i godzinę.Gdy nastał olsztyn te tzw tablice zniknęły.Dlaczego teraz znów nie można zainstalowac nowych .A monitoring to co Elbląg nie zasługuje,lepiej oddac wszystko by olsztyn miał.A WAŁA.Przed dworcem obiecali fontannę to teraz ten co obiecał do roboty i niech buduje a nie tonapluć w twarz za oszustwo.
no do tej pory było jak milion lat za murzynami te proste rzeczy są wszędzie a w PKP syf powinno im się zabrać nazwe Polskie koleje i zmienić na Syfiaty Burdel Kolejowy, jak to mówią kolejarz i leśnik to h..j nie rzemieśnik oczywiście przed wojną to była firma a komuna i PO zrobiła z nie szambo!!
obwiersają dwoezec reklamami - zgroza
A gdzie jest zegar ktory był na dworcu przed remontem ???
pkp stać...daja pol miliona odprawy swojej pracownicy....mimo tego ze to ona odchodzi masakra///to jest wlasnie nasz kraj okradany przez wszystkie rzady od kilku dekad
Monitoring na dworcu jest od czasu remontu, a na peronach i w tunelu od ubiegłego roku...
a prostego zjazdu na wózki i dla osób niepełnosprawnych aby się dostać na perony nie potrafią zrobić!
a może łaskawie by zrobić podjazd dla wózków????? codziennie musze sie meczyć z wnoszeniem wózka !! pomyślcie troche ludzie !! nie mam tyle sily co Pudzianowki a ludzi ktorzy mi pomagaja wniesc po schodach wózek jest naprawde garstka