Po 21 miesiącach generalny remont dworca PKP dobiegł końca. Koszty inwestycji, czyli prawie 6 mln zł, pokryła spółka PKP. Rezultaty można podziwiać od dzisiaj. O godz. 14:00 odbyło się uroczyste otwarcie dworca PKP.
W lipcu ogłoszono konkurs na zaprojektowanie wnętrza dworca. Konkurs wygrała 25-letnia mieszkanka Fromborka - Joanna Grodecka, która w tym roku skończyła architekturę na Politechnice Gdańskiej i trzeci rok studiuje grafikę na ASP. – Nie byłam świadoma, jak to wyjdzie finalnie na takiej dużej sali. Stworzyłam to jako obrazek w komputerze. Jak dzisiaj tu weszłam to muszę przyznać, że przerosło to moje oczekiwania – wyznaje Joanna Grodecka. – Stwierdziłam, że trójwymiarowa tapeta stworzyła bardzo fajny efekt. Idea powstała w 2-3 dni, ale nie spodziewałam się, że to wyjdzie aż tak. Jestem zadowolona.
Pod wrażeniem byli także zebrani na dworcu elblążanie. - Dworzec jest bardzo ładny. Robi wrażenie. Trójwymiar daje ciekawy efekt – przyznaje 28-letnia Asia. - W porównaniu z tym, co było teraz dworzec mamy z prawdziwego zdarzenia. Zmiana była potrzebna. Od lat dworzec prosił się o to, by go zmienić.
Wśród ciekawych końcowego efektu modernizacji wypatrzeliśmy radnego, Pawła Nieczuję-Ostrowskiego. - Muszę powiedzieć, że dworzec jest o wiele piękniejszy niż wcześniej. W końcu będzie pasować do pięknego otoczenia, które tu mamy, szczególnie wyeksponowanego w nocy - stwierdził. - Mam nadzieję, że jak najdłużej będzie taki czysty i że nie zostanie zdewastowany. Wygląda na solidniejszy niż wcześniej. Bardzo dobrym pomysłem jest to, że na dworcu będą funkcjonować sklepy. Dlaczego dworzec nie miałby na co dzień żyć tylko czekać na podróżnych? Teraz może być częścią życia publicznego i trzeba to wykorzystać.
Prezydent Grzegorz Nowaczyk również nie ukrywał swojego zadowolenie. – Ściany i sufit zupełnie zmieniły klimat dworca - na nietuzinkowy, niestandardowy, który ciężko znaleźć w całej Polsce – zaznaczył. - Każdy podróżny, który wysiądzie z pociągu i wejdzie do naszego dworca zastanowi się nad tym, co jeszcze może oferować to miasto. Może zainteresuje go to na tyle, że wyjdzie z dworca, zobaczy plac przed dworcem, który też jest znakomity architektonicznie i wizerunkowo, i pójdzie dalej.
To początek zmian
Robert Szaj, dyrektor Biura Zarządu PKP SA przyznał, że niejednokrotnie korzystał z elbląskiego dworca i jest dumny z tego, że udało się go doprowadzić do stanu świetności. - Teraz jest czysty, pachnący, ładnie oświetlony, z pięknymi elementami graficznymi, a poza tym jest tu wiele elementów, których teraz nie widzimy, czyli powierzchnie, które będą mogły być zagospodarowane komercyjne, czyli biura, sklepy, kawiarenki internetowe, gastronomia – wymienia Robert Szaj. - Ten trend modernizacji dworców jest bardzo zaawansowany. W tej chwili do użytku oddaliśmy kilkadziesiąt dworców, w takim standardzie, jak w Elblągu. Te dworce mają być nie tylko wizytówką naszej spółki PKP SA, ale również wizytówką miast, w których te dworce są umiejscowione.
Sklep rowerowy już jest otwarty. W ciągu kilku miesięcy na dworcu będzie funkcjonować również mała gastronomia, kiosk z gazetami, kawiarenka internetowa, sklep spożywczy albo apteka i hostel na ponad dwadzieścia miejsc noclegowych. - Każdy pokój będzie z łazienką, z klimatyzacją. To już jest przygotowane i najemna został już wyłoniony w trybie przetargowo-konkursowym – zdradza Robert Szaj.
Opłata dworcowa
Niestety podniesienie standardu może oznaczać podniesienie kosztów, które pasażerowie będą musieli pokryć. - Problem w tym, że koszty utrzymania powierzchni wspólnych na dworcu mają to do siebie, że koszty muszą zwrócić się z powierzchni komercyjnych, a to też nie zawsze wystarcza – zaznacza Robert Szaj. – My, jako PKP, czynimy zabiegi, aby wprowadzić tzw. opłatę dworcową, która by pokryła koszty utrzymania powierzchni ogólnodostępnych. Dlaczego w supermarkecie, w centrum handlowym jest czysto? Bo my-klienci za to płacimy, ale tego nie widzimy, bo to jest wliczone w marżę towaru. Koncepcje są dwie – albo opłata dworcowa będzie doliczana do ceny biletu, albo w koszty funkcjonowania spółek przewozowych, które utrzymują te części przeznaczone tylko dla pasażerów. Jeśli przyjąć wersję opłaty wliczoną w cenę biletu będzie to niewidoczna kwota, na pewno nie będzie złotówkowa. Jakiś model finansowania tych powierzchni musi być wypracowany.
Koniec z całodobowym dworcem
Elblążanie będą musieli przyzwyczaić się do godzin otwarcia dworca. - Dworzec będzie zamykany przed godz. 23:00 i otwierany przed pierwszym pociągiem – dodaje Robert Szaj.
Kolejną zmianą jest wprowadzenie całodobowej ochrony i monitoringu, dzięki którym podróżujący będą mogli czuć się bezpieczniej. - Na dworcu nie będzie już „samowoli noclegowej" – zapewnia Robert Szaj.
Podczas dzisiejszej uroczystości elblążanie przechadzając się po dworcu nie mogli wyjść z podziwu. – Nareszcie mamy porządek – mówili. – Teraz nie będziemy się go wstydzić.
Wśród nich pojawił się jednak głos oburzonej 45-letnie Marzeny, która nie mogła zrozumieć, dlaczego w tak nowoczesnym dworcu nie może w kasie zapłacić kartą. - Jestem zszokowana - mówi. - Chciałam za bilet zapłacić kartą, ale nie ma takiej możliwości. W tych czasach to nie do pomyślenia. Sam dworzec robi wrażenie, ale brak możliwości płacenia kartą stanowi duży problem.
Mając na względzie, że to pierwszy dzień nowego, odmienionego dworca, powinniśmy przymknąć oko na takie małe niedopatrzenie. W końcu uczymy się na błędach i dopiero „w praniu” wychodzą wszelkie niedociągnięcia. Oby z czasem nie pojawiło się ich więcej, bo jak na razie trzeba przyznać, dworzec sprawia miłe wrażenie.
Opłatę dworcową firmował Pan Jacek Prześluga, który został wczoraj niestety odwołany z PKP SA. Wraz z nim zginęła idea opłaty dworcowej. A Panu Jackowi zawdzięczamy m.in. fototapete na suficie. Więc tytuł jest nieco mylący i kontrowersyjny... Pozdr
Kuba wez cos wiecej powiedz na ten temat
Pan Jacek był wcześniej m.in prezesem PKP IC. Odniósł tam niemały sukces podnosząc spółke z dna.Spółka wyszła na plus. Było to około 2004-2005 roku. Potem zniknął żeby wrócić do zarządu PKP i zająć się rewitalizacją dworców kolejowych. Powołał spółkę Dworzec Polski, która w założeniu miała zarządzać dworcami i pobierać opłatę dworcową od przewoźników za korzystanie z dworca. Pod tą spółkę miały też podlegać kasy i system sprzedaży biletów przez internet. Niestety przewoźnicy jak i pozostałe osoby z PKP SA- czyli spółki matki przewoźników, taki mały paradoks :) -były raczej niechętne do opłaty dworcowej. Dlatego też Jacek Prześluga został sam na placu boju. Podczas remontu dworca w Elblągu Jacek Prześluga pojawiał się tu kilka razy. I to właśnie on wpadł na pomysł aranżacji hali dworca i odsłonięcia granitowej kostki. Natomiast Jacek Prześluga został wczoraj zwolniony bez podania mu przyczyn. On sam twierdzi, że padły słowa "z powodów politycznych". Był on kojarzony z Januszem Palikotem. Natomiast odwołany został przez Ministerstwo i Zarząd PKP SA. Pozdr
Mogli byc dac jakis duzy zegar elektorniczny na zewnatrz a nie ten chlam okragly. Mamy XXI wiek do diazka
A pani Marzena to skąd sie urwała ,wielka dama,PKO pod bokiem mogła wziąść z bankomatu,trochę tolerancji pani Marzeno,cieszmy się z tego co mamy.
Zegar potrzebny ,duży ,widoczny z tramwaju jadącego Grunwaldzką.
a gdzie jest zegar elektroniczny,był po prawej stronie na dachu
zajrzyjci na WP - to nie palac a dworzec w przemyslu -realizacja 1 rok . o oplacie parkingowej milcza a moze jej nie ma ?
Kiedyś za komuny były peronówki i było czysto i porządek zdawano zużyte bilety PKP,obecnie problemy.Niektóre dobre rzeczy które się sprawdziły trzeba powielać.Popieram wpisy-problemem jest w Elblągu płacenie kartą bankomatową a już problem z płaceniem za bilet to kpina.Jeśli chodzi o zegar często jadąc tramwajem patrzymy tam gdzie te zegary są i to duże i czytelne. A ten zegar co był może poszedł na mazury tak samo jak były skrzynki elektroniczne które były na peronach i znikły-GDZIE???Jeszcze jedno obiecano kiedyś fontannę na Placu Dworcowym i długo się ją buduje.Turysta przyjedzie tylko obiecane obiekty wybudujcie i wyremontujcie bo fontanny w Elblągu są ruinami a to przy nich robią zdjęcia turyści.Dziś w TV Polsat rozreklamował Pan Prezydent Elbląg.Tak trzymac.
a czy jest winda albo dojazd dla ludzi na wozkach inwalidzkich tak zeby mogli dostac sie na perony???