2013 rok był rokiem przełomowym dla spółki MPO. Jednak nie w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Przepisy nowej "ustawy śmieciowej" spowodowały, że drastycznie spadły przychody firmy: do połowy 2013 roku spółka wprawdzie wygenerowała 700 tys. zł zysku, ale już na koniec zeszłego roku zanotowała 25 tys. zł straty. Mimo zmian i kierunków przyjętych przez nowa dyrekcję spółka nadal traci płynność: na dzień 30 czerwca br. strata MPO przekroczyła już 800 tys. zł. Czy uda się zahamować postępujący dług firmy? Dyrektor firmy widzi rozwiązania problemu: jednym z nich ma być m.in sprzedaż obecnej siedziby firmy, przy ul. Szańcowej.
W Miejskim Przedsiębiorstwie Oczyszczania od początku roku trwa restrukturyzacja. Najistotniejszą zmianą było na pewno skonsolidowanie funkcji logistycznej spółki - Baza firmy do tej pory była rozproszona, znajdowała się w kilku miejscach. Obecnie wszystkie funkcje logistyczne realizowane są na ul. Orlej - mówi Michał Wawryn. - Po zastosowaniu tego ruchu okazało się, że logistyczna część firmy się bilansuje, mimo tego, że sprzęt, który posiadamy jest w katastrofalnym stanie i każdego dnia ulega drobnym awariom. Wprowadziliśmy zasadę pracy naszych warsztatów na dwie zmiany, by mogły na bieżąco naprawiać sprzęt i wywiązywać się z terminów realizacji umów. Posiadaliśmy także bazę na ul. Królewieckiej gdzie znajdował się magazyn piasku i soli do akcji zimowej, a także magazyn kontenerów. Naszą główną siedzibą nadal pozostaje budynek przy ul. Szańcowej.
MPO wraz z Przedsiębiorstwem Dróg i Mostów oraz konsorcjum firmy z Gdańska przez najbliższe trzy lata zajmie się także letnim i zimowym utrzymaniem ulic w naszym mieście (do tej pory realizowanym przez firmę SKANSKA S.A) - Zdecydowaliśmy się także sprzedać bazę na Królewieckiej, a w związku z tym, iż PDiM jest naszym konsorcajntem na następne trzy lata, magazyny z Królewieckiej, w której trzymaliśmy nasze kontenery, przenieśliśmy do Nowiny, gdzie od PDiM dzierżawimy fragment bazy. Przychód ze sprzedaży terenu przy ul. Królewieckiej (ponad 200 tys zł - red.) wystarczy na 18 lat dzierżawy w Nowinie - tłumaczy dyrektor Wawryn.
Chcą sprzedać siedzibę firmy
Niemałym problemem dla spółki jest za to obiekt przy ul. Szańcowej, w której mieści się już tylko administracja firmy, zajmująca zaledwie 25 proc. powierzchni całego terenu. Pozostała stoi albo pusta, albo w części jest wynajmowana pod różnego typu działalności np. warsztaty samochodowe - Dlatego chcielibyśmy budynek na Szańcowej sprzedać - mówi Michał Wawryn. - Nie jest proste bo zgodę na to musi najpierw wyrazić Zgromadzenie Wspólników, poza tym, na tego typu nieruchomości, trudno obecnie znaleźć kupca: obiekt, który w tym roku skończy 100 lat, jest pod opieką konserwatora zabytków.
Spółka MPO traci płynność od 2013 roku i ta utrata płynności niestety postępuje. Przychody uzyskane ze sprzedaży bazy na ul. Królewieckiej jeszcze wystarczają na utrzymanie firmy - W tym momencie mamy też kontrakt na zimowe i letnie utrzymanie ulic w mieście, który także zapewnia nam stabilne przychody oraz kontrakt z Miastem na wywóz odpadów w trzech sektorach - mówi dyrektor MPO. - Natomiast jeśli w tym roku nie dokonamy sprzedaży Szańcowej albo nie skrócimy okresu obowiązywania umowy na użytkowanie wieczyste tego terenu (wydane w 1990 roku na 95 lat - red.) to wówczas możemy mieć bardzo poważny problem na koniec roku.
Na dzisiejszym (23 września) posiedzeniu Komisji Gospodarczej wskazywano, że nabyciem budynku zainteresowane jest Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Elblągu, które nadal szuka siedziby pod magazyn dla części swoich eksponatów. Pierwotne założenie, które wskazywało że MA-H miejsce dla artefaktów znajdzie w jednym z obiektów znajdujących się na terenie dawnych koszar przy ul. Lotniczej, nie doszło do skutku, gdyż na sprzedaż działki nie wyrazili zgody radni. Całość udziałów w spółce MPO posiada Miasto. Decyzja w tej sprawie będzie więc leżała w jego gestii.
Tymczasem restrukturyzacja MPO ma postępować nadal. Jakie kierunki rozwoju firma mogłaby przyjąć? Jedną z nich ma być możliwość udzielenia zamówień w trybie bezprzetargowym (in-house) dla spółki - Firma jest w znacznie trudniejszej sytuacji niż jeszcze rok temu. Ale nie ma już odwrotu od dokonania zmian - dodaje Michał Wawryn.
Fajnie jak by zrobić tam mieszkania, ożywiłoby tą część wyspy.
To okropne skoro płynność finansową MPO ma uzdrowić sprzedaż obiektu. Pieniądze się rozejdą i co potem?, kto tak rządzi? MPO powinno szukać rynku robót i świadczyć usługi.
Wygrywanie przetatgów poniżej kosztów odbija się czkawką . Utrzymywanie Mpo na siłę kosztem podatników . Nawet sprowadzenie fachowca przez Wilka nie pomogło . Najlepiej sprzedać i zadłużać dalej .Bo na ile kasa starczy ?
Skoro poprzedni dyrektor przez pół roku wypracował 700 000 zł zysku a potem wygrał przetargi to należało go zostawić aby układał MPO dalej. Wilk wstawił swojego "dyrektorka" bez żadnego konkursu i efekt widać. Długi rosną, następuje wyprzedaż majątku a potem ludzie na bruk.
A co się stanie jak Wilk się dobierze do kolejnych Spółek. Położył Elsin, kładzie MPO a potem bankrutem będzie cały Elbląg. My zostaniemy w zbankrutowanym mieście a Wilk wyniesie się do swojej właśnie budowanej WILLI. WILK NIEUDACZNIK
Ja uważam ,zeby handel działał trzeba wszystko sprzedawać . Przed wojną żyd prosił przechodnia ,żeby weszedł do sklepu , a po co ?, nie musisz kupować ważne żebys pieniądze zostawił .
"MPO- poprzedni dyrektor wypracował zysk ze sprzedaży majątku- wiesz o tym, niespełniony płaczący tańcor,Gdyby był prywatnym jak wy to nazywacie MERYTORYCZNYM przedsiębiorcą dawno by zbankrutował .Wy przyzwyczailiście się do trwonienia NASZYCH pieniędzy i bawicie się naszymi emocjami.Obecny dyrektor nie daje rady więc (pa pa ) nie ma co powiększać deficytu.Mam taka nadzieję że doczekam się czasów kiedy to 100% zaznaczam 100%beznadziejnych" peudo polityków" wyleci na zbity pysk młodym wybaczę błędy a tym NIEUDACZNIKOM NIGDY ..Miłego dnia. 5
"MPO- poprzedni dyrektor wypracował zysk ze sprzedaży majątku- wiesz o tym, niespełniony płaczący tańcor,Gdyby był prywatnym jak wy to nazywacie MERYTORYCZNYM przedsiębiorcą dawno by zbankrutował .Wy przyzwyczailiście się do trwonienia NASZYCH pieniędzy i bawicie się naszymi emocjami.Obecny dyrektor nie daje rady więc (pa pa ) nie ma co powiększać deficytu.Mam taka nadzieję że doczekam się czasów kiedy to 100% zaznaczam 100%beznadziejnych" peudo polityków" wyleci na zbity pysk młodym wybaczę błędy a tym NIEUDACZNIKOM NIGDY ..Miłego dnia. 5
Nie pozwólmy wyprzedawać majątku. Precz z PIS.
Niewiem po co była ta wymiana dyrektora ? Poprzedni to chociaż miał werwę do działania.Ja też umię rządzić wtedy jak coś sprzedam. Do dziś nie wiem dlaczego My nie dostajemy za darmo worków na śmieci, byłam na południu Polski i rodzina dostaje, a ja sama muszę kupować. Jak ktoś wie to napiszcie, bo jedna ustawa dla wszystkich, prawda?