Piątek, 8.11.2024, Imieniny: Wiktoria, Seweryn, Wiktoriusz
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INWESTYCJE

Mierzeja trafi pod łopatę? Wyjaśni to raport gdyńskich ekspertów

05.07.2013, 07:00:48 Rozmiar tekstu: A A A
Mierzeja trafi pod łopatę? Wyjaśni to raport gdyńskich ekspertów
fot.archiwum Agencja Reklamowa GABO
Temat przekopu Mierzei Wiślanej powraca co parę lat, jak przysłowiowy bumerang. Pretekstem do odświeżenia tematu opłacalności i zasadności tej inwestycji, rozpoczętego przez rząd Jarosława Kaczyńskiego w 2007 roku, i zaniechanego w trakcie rządów Platformy Obywatelskiej, były wybory w Elblągu, które są efektem kwietniowego referendum i odwołania ówczesnych włodarzy miasta. Pod koniec czerwca premier Donald Tusk poinformował, że na przełomie sierpnia i września gotowy będzie raport dotyczący przekopu Mierzei. Jeśli analizy pokażą opłacalność tej inwestycji, to rząd zacznie podejmować odpowiednie decyzje. 
 
Pomysł przekopu Mierzei Wiślanej sięga roku 1945. Został nakreślony przez Eugeniusza Kwiatkowskiego w swojej książce „Budujemy nową Polskę nad Bałtykiem”. Po roku 1989 nabrał szczególnego znaczenia. Ostatnio przekop przez Mierzeję Wiślaną poddany został pod publiczną dyskusję w związku z kampanią wyborczą w Elblągu, którą spowodowały przyspieszone wybory samorządowe. 
 
Zwolennicy przekopu twierdzą, że wykonanie kanału przez Mierzeję spowoduje, że transport wodny zostanie zdjęty z Zalewu Wiślanego. Poprowadzi przez cieśninę bałtijską, kanałem przez Mierzeję między Elblągiem, a portem w Kaliningradzie. Dzięki temu Polska uniezależni się od Rosji, a korzystanie z Cieśniny Pilawskiej nie będzie już konieczne w celu dostania się na Bałtyk. Ponadto ożywi to port w Elblągu i pozwoli na transport towarów z Elbląga do Trójmiasta. Wpłynie na wzrost turystyki i żeglarstwa w regionie. Plany wykonania toru wodnego rozpoczął rząd Jarosława Kaczyńskiego w 2007 roku. PiS nadal gorąco optuje za przekopem, co wielokrotnie, w czasie ostatnich wizyt w Elblągu podkreślał prezes partii.
 
Przeciwnicy uważają, że inwestycja jest mało opłacalna – w ten sposób przekop podsumował przebywający w czerwcu w Elblągu Radosław Sikorski, minister spraw zagranicznych - Z tego co wiem, całościowy koszt inwestycji zamyka się w kwocie powyżej 1 mld zł - wyjaśniał wtedy Sikorski. - Pytanie rodzi się natychmiast o jej opłacalność i o okres jej zwrotu. Ta demagogia (...), jak w soczewce, pokazuje różnicę filozoficzną pomiędzy PiS a Platformą Obywatelską. Prawo i Sprawiedliwość, z pseudopatriotyzmem, obiecuje szarżę antyrosyjską i zbudowanie czegoś, co niekoniecznie jest opłacalne. Myślę, że władza lokalna w Elblągu umiałaby lepiej wykorzystać miliard złotych wydane na tę inwestycję - podsumował Sikorski.
 
Jednak czy inwestycja jest rzeczywiście mało opłacalna pokazać ma raport, zlecony przez Ministerstwo Transportu i sporządzany obecnie w Gdyni. Ma on wyjaśnić, czy w przekop warto zainwestować. Dopiero te analizy mają zadecydować o tym, czy inwestycja zostanie przeprowadzona. Raport ma dotyczyć uwarunkowań środowiskowych. Rząd nadal obstaje przy stwierdzeniu, że na chwilę obecną nie ma żadnych przesłanek, żeby stwierdzić, ze przekop pod względem finansowym i środowiskowym jest inwestycją odpowiedzialną.
 
Pod koniec czerwca, w rozmowie z Polską Agencją Prasową, premier Donald Tusk przypomniał, że Komisja Europejska wydała negatywną ocenę o opłacalności projektu przekopu Mierzei Wiślanej.

Raport gdyńskich ekspertów ma być gotowy na przełomie sierpnia i września. I jeśli wierzyć zapewnieniom, to raczej on zadecyduje o tym, że czy Mierzeja Wiślana trafi w końcu pod łopatę.
 
Aleksandra Szymańska

Oceń tekst:

Ocen: 3

%0.0 %100.0


Komentarze do artykułu (20)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    --5
    ~ AborygenMiejscowy
    Piątek, 05.07

    Podkop Mierzei i rządy Kaczyńskich, może poza sprytnym i omijającym polskie siermiężne prawodawstwo działaniem tatusia Tadeusza - jest synonimem kichy pod każdym względem. No, bo jak nazwać księżycowe inwestycje i ich rozwijanie w ramach wydumanych priorytetów i ocen z towarzyszącą wszystkiemu wioskowym pojmowaniem zarówno samorządu jak i gospodarki. Ni9estty nikt po wojnie nie wykazał się w tym względzie w Polsce czymś odkrywczym i jak widać pozostaniemy w tym tryndzie towarzysze.

  2. 2
    --3
    ~ ft
    Piątek, 05.07

    to nie zwiększy zatrudnienia bo i tak nie robiliby miejscowi przedsiębiorcy

  3. 3
    +1
    ~ sd
    Piątek, 05.07

    dopuki rządzić będą polską te same gnidy co od 30 lat. przekop zawsze bedzie przewd wyborami. a to ze prezydentem elblaga ma byc gosc ktorego ludzie w referendum wypiepszyli z rady miejskiej, swiadczy tylko o malych rozumkach ziomali elblazan.

  4. 4
    +10
    ~ kabaret
    Piątek, 05.07

    ekspercfi PO zbadają czy miasto portowe, morskie powinno mieć port, czy to się opłaca aby port miał dostęp do morza? no wielkie brawa za pomysł, czekam jak eksperci PO zbadają czy PKP powinny mieć tory kolejowe, a LOT samoloty, to trzeba koniecznie zbadać, zrobić solidne badania, ....czy osobnicy z PO są całkowicie odmóżdżeni, skąd oni się biorą?

  5. 5
    +5
    ~ jest przeciek
    Piątek, 05.07

    eksperci ustalili, że absolutnie się nie opłaca, natomiast przy okazji ustalono, że Olsztyn i Giżycko powinny mieć dostęp do morza, budowa kanału do tych dwóch miast rusza niebawem

  6. 6
    --8
    ~ sd niech weźmie słownik
    Piątek, 05.07

    Proszę, by Redakcja nie zamieszczała wypowiedzi, w których roi się od błędów ortograficznych. "sd" pisać poprawnie nie potrafi, inni też nie zawsze piszą poprawnie i jeszcze z "sd" wezmą przykład. Elblążanie, zamiast nieprofesjonalnie debatować o przekopie, zacznijcie uczyć się ortografii.A przy okazji: Czy którykolwiek z was zna opinię ekologów na temat przekopu mierzei? Skoro macie dostęp do internetu, to sprawdźcie, zanim zaczniecie się wymądrzać. Rozmaryn

  7. 7
    +11
    ~ minęlo 6 lat!!!
    Piątek, 05.07

    Rok 2007!!! Henryk Słonina . - Jestem zadowolony z decyzji rządu o wpisaniu przekopu na listę strategicznych projektów - mówi. - Musimy zbudować kanał i podpisać nową umowę w sprawie żeglugi po zalewie z Rosją. Wtedy przekop wszystkim się opłaci. Port w Elblągu stanie się portem morskim z prawdziwego zdarzenia.

  8. 8
    --3
    ~ MK
    Piątek, 05.07

    Srednio w Elblagu jest 40 tys rodzin. Zamiast budowac mierzeje i wydawac ponad 1mld zl mogliby podzielic to i kazdej z rodzini przekazac 30tys zl i wtedy napewno te pieniadze zostalyby skonsumowane w Elblagu.

  9. 9
    +9
    ~ gdzie tu sens
    Piątek, 05.07

    PRZESTAŃCIE GADAĆ I DO ROBOTY.ŁOPATY I KOPAĆ!!!!!!!!!!PO-wcy mówią raz co innego i robią co innego.Przykład:przekop mierzei nie chca wykonywać 1 km i cały region by zyskał i Elbląg,przekop między jeziorami na mazurach 1km kopią bo mała wioska jest bezrobotna.SKANDAL !!!!!!!!!!Już NIGDY moja rodzina nie zagłosuje na PO i PSL -NIGDY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  10. 10
    --2
    ~ CałaPrawda
    Piątek, 05.07

    http://www.youtube.com/watch?v=5ypCyJxnDJU

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


2.2260282039642