“Krakowiaków i Górali” wystawiono po raz pierwszy 1 marca 1794 roku w Teatrze Narodowym w Warszawie. “Krakowiacy…” żywiołowo przyjmowani w 1794, dziś są również entuzjastycznie oklaskiwani. Utwór autorstwa Wojciecha Bogusławskiego, uznanego za ojca polskiej sceny narodowej i teatru politycznego, uważany jest za pierwszą polską operę narodową, do której muzykę skomponował Jan Stefani.
Obroniła się ona przed upływem czasu. Stefani w mistrzowski sposób prowadził polskie ludowe tematy taneczne: krakowiaka, poloneza, oberka. Wszystkie arie są napisane z lekkością, w stylu charakterystycznym dla tamtego okresu, głównie arii pisanych przez Francuzów – podkreśla w wywiadach Emil Wesołowski, reżyser i choreograf elbląskiej realizacji. Utwór Bogusławskiego już w oświeceniu został odebrany jako mistrzostwo aluzji politycznych.
Dzisiaj "Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” ma znaczenie przede wszystkim historyczne, a pod względem artystycznym zaciekawia i bawi widzów swoją dowcipną, lekką formą muzyczną, która w błyskotliwy sposób opowiada o sile tkwiącej w solidarności, poczuciu jedności narodowej i myśleniu patriotycznym. Barwne, przepełnione tańcem i muzyką widowisko jest jedną z większych produkcji u Sewruka. Ponad 50 wykonawców, w tym cały zespół aktorski, aktorzy występujący gościnnie, tancerze, chór i orkiestra.
W naszym teatrze premiera spektaklu miała miejsce w listopadzie 2016 roku. Wówczas uświetniła obchody 40-lecia elbląskiego teatru. W tym roku obchodzimy 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. Z tej okazji Teatr im. A. Sewruka został zaproszony do prezentacji swojej inscenizacji podczas 35. Gorzowskich Spotkań Teatralnych (11 listopada) i 40. Krośnieńskich Spotkań Teatralnych (13 listopada).
Teatr im. Aleksandra Sewruka
Stale to samo. Teatr bez nowego repertuaru.
Teatr to nie kino, w którym można zmienić repertuar z dnia na dzień. Ciekawe czy Pani już widziała wszystkie , grane spektakle ?