16 maja tego roku na szlaku Olsztynek - Gęgławki, na niestrzeżonym przejeździe kolejowym samochód ciężarowy nie zatrzymał się przed znakiem STOP i wjechał wprost pod jadący pociąg pospieszny relacji Olsztyn-Kraków.
W wyniku wypadku 5 osób zostało rannych (maszynista, kierowca oraz 3 pasażerów pociągu). Następstwem zderzenia było uszkodzenie lokomotywy, wagonów pasażerskich, ponadto uszkodzonych zostało około 50m toru, złamane 2 słupy trakcyjne oraz zerwane 200m sieci trakcyjnej.
W związku z kolejnym wypadkiem jaki miał miejsce na przejeździe kolejowym Komisją ds. Bezpieczeństwa Warmińsko-Mazurskiego Centrum Pomocy Dzieciom oraz PKP Polskie Linie Kolejowe apelują o rozwagę i ostrożność. Tragiczny wypadek jaki miał miejsce na przejeździe w Stawigudzie nakazuje przypomnieć o ogólnopolskiej akcji pn. "Bezpieczny przejazd zależy także od Ciebie!", która ma celu zapobieganie tragediom dochodzącym na przejazdach kolejowych.
Co roku w Polsce dochodzi do około 250 wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. Przyczyną ponad 97 proc. wypadków jest nieostrożność kierowcy. Do zachowania szczególnej uwagi na przejazdach zmusza nas kodeks drogowy, ale wiele osób uważa, że „przepisy są po to, aby je łamać”. Dla nich zacytujemy wypowiedź maszynisty, która może przemówi niektórym do rozsądku: „Kiedy widzę samochód, który wtargnął na przejazd mogę tylko włączyć hamulec i patrzeć jak ginie człowiek”.
Sprawę zachowania kierowcy na przejeździe reguluje artykuł 28 prawa o ruchu drogowym: „Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
Wykroczeniami najczęściej popełnianymi na przejazdach kolejowych przez kierowców są: niezachowanie szczególnej ostrożności przy zbliżaniu się do przejazdu i w trakcie jego przekraczania, brak reakcji na znak drogowy „STOP”, wjazd na przejazd z rogatkami w czasie ich zamykania, omijanie „slalomem” półrogatek, brak reakcji na sygnalizację świetlną i dźwiękową o zbliżającym się pociągu.
Kierowco, pamiętaj! Ludzie i technika są zawodni. Pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania nawet wtedy, gdy zbliżasz się do przejazdu strzeżonego przez dróżnika! Traktuj każdy przejazd kolejowo-drogowy jak skrzyżowanie z drogą uprzywilejowaną!
Nie ma stuprocentowo bezpiecznych skrzyżowań, nie ma też stuprocentowo bezpiecznych przejazdów kolejowych. Na żadnym, niezależnie od sposobu ich zabezpieczenia, nic nie zastąpi ostrożności kierowcy!
Maszynista pociągu, który widzi nagłe wtargnięcie samochodu na przejazd, nie może ominąć samochodu. Pociąg waży nie mniej, niż kilkaset ton. Jego droga hamowania to przynajmniej kilkaset metrów!
Fot. Archiwum/PKP PLK S.A.
Oprac. BB