Elbląg przyspiesza, to miasto pełne energii do zmian na lepsze. To wizja miasta, jaka przyświeca Strategii Promocji Elbląga na lata 2012-2015. Strategię przygotowało konsorcjum firm 2BA i Instytut Badawczy IPC a prace nad nią trwały pół roku. Gotowy dokument otrzymali juz radni, a mieszkańcy mogą się z nim zapoznać na stronie internetowej Urzędu Miasta. Teraz czeka on tylko na to, aby mógł wejść w życie.
Prace nad Strategią składały się z dwóch etapów: analityczno-badawczego i strategicznego. Elementy procesu prac nad II etapem Strategii prezentujemy Państwu w niniejszym materiale. Część strategiczna opracowania składa się z trzech elementów: bazowych założeń strategicznych (w tym: zdefiniowania wizji, misji, celów strategicznych oraz docelowych odbiorców Strategii), programu marki oraz programu promocji Elbląga na lata 2012 – 2015. Program promocji odnosi się do programu marki, opiera się na bazowych założeniach strategicznych. Oba programy stworzą w rezultacie strategię marki Elbląga. Poprzez długookresowe zarządzanie wdrażaniem osiągnięta zostanie wizja strategiczna, według której Elbląg to miasto pełne energii do zmian na lepsze. Rozwija się dynamicznie i podąża za trendami.
Punkt wyjścia dla Strategii
Punktem wyjścia do prac nad Strategią jest sprecyzowanie, z jakim produktem mamy do czynienia. W tym przypadku przedmiotem i podstawowym produktem, do którego odnosi się Strategia, jest miasto Elbląg. Ponieważ miasto nie jest jedynie bezosobowym tworem, ale pulsującym życiem organizmem, podmiotem Strategii jest lokalna społeczność, w tym mieszkańcy Elbląga, firmy prowadzące tu swoje biznesy, liderzy opinii, instytucje kultury, sztuki, aktywne organizacje pozarządowe. To właśnie czynnik ludzki buduje swoistego ducha miasta. Tożsamość stanowi zaś źródło i rdzeń marki miasta.
Aby promocja miasta była efektywna i przynosiła zamierzone rezultaty, powinna być strategicznie zaplanowana i musi komunikować rzeczywiste wartości i cechy, zgodne z jego tożsamością. Tak rozumiana promocja pomoże Elblągowi budować markę. Kluczowym zadaniem Strategii promocji Elbląga na lata 2012 – 2015 jest zbudowanie koncepcji marki Elbląga. Proces ten polegać będzie na odkryciu, uporządkowaniu i strategicznym zarządzaniu unikalną tożsamością miasta. Na tożsamość Elbląga, w toku badań, składać się będą następujące elementy: historia miasta, jego kultura, architektura, gospodarka, duch miasta i mieszkańcy. U podstaw programu marki Elbląga leżą więc jego źródła – kluczowe elementy tożsamości miasta. Dla programu marki Elbląga kluczowe znaczenie ma również położenie pomiędzy Trójmiastem a Olsztynem, województwem pomorskim, warmińsko – mazurskim a Obwodem Kaliningradzkim, Żuławami a Warmią, Kanałem Elbląskim a Zalewem Wiślanym i Mierzeją Wiślaną. To położenie dało Elblągowi niezwykłą energię i napędzało rozwój miasta. Ta energia i korzyści wynikające z uwarunkowań położenia stwarzają obecnie szansę przyspieszenia rozwoju gospodarczego, ekonomicznego i społecznego Elbląga.
Główne założenia Strategii - wizja i misja
Wizja Strategii zawiera przyszłą pozycję i obraz miasta, do którego aspiruje ono w dłuższej perspektywie czasowej - do 2020 roku, a brzmi ona następująco: "Elbląg to miasto pełne energii do zmian na lepsze. Rozwija się dynamicznie i podąża za trendami". Zgodnie z tym założeniem Elbląg ma wykorzystywać nowoczesne technologie, know-how, sprytne pomysły, umiejętności i talenty specjalistów na rzecz skoncentrowanego rozwoju (gospodarczego, społecznego, kulturalnego, emocjonalnego). Bazując na najlepszej wiedzy i doświadczeniu, miasto ma współpracować z lokalnym biznesem i inicjować i kreować nowe obszary przedsiębiorczości. Dzięki temu Elbląg ma rozwijać się dynamicznie i podążać za trendami w celu optymalnego wykorzystania posiadanego potencjału. Firmy działające w Elblągu cechować ma wysoka specjalizacja i profesjonalizacja. Profesjonaliści pomogą w budowani silnego potencjału kadrowego, który będzie wspierać realizację wizji, będą wspierać jej spełnianie poprzez uczynienie z Elbląga dobrego miejsca do pracy i zamieszkania.
Dzięki temu Elbląg ma stać się atrakcyjny dla inwestorów i przyciągnąć nowych mieszkańców. W konsekwencji spowoduje to wzrost gospodarczy miasta i zapewni mu silną pozycję w tej części Polski. W Strategii.. określono również wyeksponowanie położenie Elbląga na tzw. styku. Należy to rozumieć, jako styk dwóch województw, różnych krain geograficznych i styk z Obwodem Kaliningradzkim/Rosją. Chodzi o zakomunikowanie, że stąd wszędzie jest relatywnie blisko, po drodze. Istotnym aspektem misji jest eksponowanie nadgranicznego położenia. Elbląg to leżące najbliżej Obwodu Kaliningradzkiego polskie miasto o takim potencjale. Jest to również jedno z dużych miast Unii Europejskiej najbliżej położonych Federacji Rosyjskiej.
Cele strategiczne
Celem opracowania Strategii promocji Elbląga jest przygotowanie programu budowy marki miasta oraz programu promocji - nasycania marką. W trakcie prac nad Strategią przygotowane zostaną następujące elementy: określenie wizji marki Elbląga, oparcie się o najbardziej charakterystyczne elementy tożsamości miasta, zaproponowanie unikalnej cechy i zbudowaniu na niej pozycjonowania Elbląga oraz przygotowanie programu promocji na lata 2012 – 2015 i systemu zarządzania marką miasta do 2020 r. Na poziomie strategii programu marki Elbląga został wyznaczony cel główny oraz cele strategiczne. Cel strategiczny główny dla Strategii to: podźwignięcie miasta i zajęcie przez Elbląg mocnej pozycji ośrodka gospodarczo – kulturalnego pomiędzy Trójmiastem, Warmią i Mazurami oraz Obwodem Kaliningradzkim. Cel główny będzie oczywiście realizowany poprzez cele szczegółowe, m.in. Zbudowanie wizerunku Elbląga, jako miasta atrakcyjnego do mieszkania i prowadzenia biznesu, wzmocnienie identyfikacji mieszkańców z Elblągiem, pobudzenie ich energii i kreatywności oraz wykorzystanie do rozwoju, Zapewnienie Elblągowi pozycji turystycznego regionalnego centrum pobytowego na pograniczu Warmii i Żuław.
Odbiorcy docelowi Strategii
Złożoność produktu, jakim jest Elbląg, wymaga bardzo szerokiej i jednocześnie bardzo precyzyjnej segmentacji adresatów przekazów zawartych w Strategii. Pierwszy podział dotyczy klasyfikacji na adresatów zewnętrznych (turyści odwiedzający Elbląg i inwestorzy spoza miasta) i wewnętrznych (mieszkańcy). Drugi podział dotyczy klasyfikacji na trzy grupy: mieszkańców, przedsiębiorców/inwestorów, odwiedzających z Polski i zagranicy. Adresatami działań promocyjnych przewidzianych w Strategii promocji Elbląga mają być więc przede wszystkim: małe i średnie przedsiębiorstwa działające w Elblągu, inwestorzy z Polski i z zagranicy, młodzi mieszkańcy Elbląga, mieszkańcy Elbląga w średnim wieku i starsi, otoczenie biznesu i kultury, mieszkańcy Polski-turyści odwiedzający Elbląg.
Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem Strategii Promocji Elbląga na lata 2012-2015 dostępnym na stronie. Także od akceptacji mieszkańców zależy czy Miastu uda się zbudować nowoczesną i dynamiczną markę Elbląga, zgodnie z założeniami wyżej wspomnianego dokumentu.
Poczytałem niestety nic odkrywczego nie znalazłem. Kolejna teczka na półkę.
to tak jak sięgam pamięcią, dużo i o niczym jak przemówienia towarzyszy partyjnych z PRL-u.
trzeba być kompletnym ignorantem żeby najpierw robić strategię promocji a później strategię miasta;ta pierwsza jest tyko narzędziem do wykonania strategii miasta;nieuki -politruki o takich jak wy Piłsudski mawiał: "wam kury szczać prowadzać a nie politykę robić"
Poprzednik też miał dokument pt. Strategia i widać co z tego pozostało - długi i chaos. Z obecnym będzie jeszcze gorzej, bo żyjemy w dobie pełzającego kryzysu, więc dramatycznie brakuje pieniędzy. Tworzenie tej "makulatury" ma pokazać, że władza jednak coś robi, ma plany i zamierzenia, nie jest bierna ale twórcza. To jest zwyczajne pozorowanie działań, czy jednak ktokolwiek da się jeszcze na to nabrać?
przeczytałem i co....i nic....dalej jesteśmy w czarnej du....e
Jak zwykle : ilość (treści) nie przekłada się w jakość ... Ostatnie zdanie artykułu : Strategia Promocji Elbląga na lata 2015-2015! Elbląg przyspiesza ! Wszystko w jeden rok ! Słuszną linię wyznacza nasza władza !
Znów przyspiesza -chyba ku upadkowi !!!! dajcie wy sobie spokój z ta propaganda ,kiełbasą wyborcza w dodatku nie świeża ......wy chyba zyjecie w innym elblągu co my !!!!
jak dla mnie to jest napisane przez Departament Kompromitacji Spolecznej, a nie przez "AS"
Dynamizm i Energia a dwa artykuły niżej pisze że Elbląg to miasto samobójców to o co tu chodzi?
http://www.nowaczykwatch.pl/ - to też należy do strategi rozwoju miasta kolesi.