Niesprawne i blokujące się drzwi, zniszczone kasowniki, brudne, pomazane szyby, niska temperatura wewnątrz pojazdów – to najczęstsze zarzuty pasażerów, którzy narzekają na warunki jazdy elbląskimi tramwajami i autobusami. Zarzuty dotyczą przede wszystkim starszych pojazdów obsługujących transport zbiorowy w mieście. O stan taboru tramwajowego w mieście upomniał się na ostatniej sesji Rady Miejskiej radny Marek Pruszak.
- Dochodzą do mnie informacje od mieszkańców, że tramwaje borykają się z częstymi awariami w czasie jazdy - pytał radny Marek Pruszak. - Czy spółka sprawdza stan taboru? Czy miasto interesuje się tym, w jakim stanie technicznym są tramwaje?
Jeszcze w czasie sesji Prezydent Grzegorz Nowaczyk odpowiedział, że nie wyobraża sobie sytuacji, aby elbląskie tramwaje nie przechodziły badań technicznych. Jednak zlecił sprawdzenie tych informacji.
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu, awaryjność urządzeń w pojazdach, np. problemy z otwieraniem i zamykaniem drzwi, tłumaczy m.in. trudnymi warunkami atmosferycznymi, zwłaszcza niskimi temperaturami.
- Zgodnie z obowiązującym prawem, wszystkie pojazdy dopuszczone do ruchu, a zwłaszcza te obsługujące transport zbiorowy poddawane są okresowym, drobiazgowym badaniom technicznym – zapewnia Michał Górecki, rzecznik prasowy ZKM w Elblągu. - Tylko ich pozytywny wynik, a więc stwierdzenie pełnej sprawności danego pojazdu pozwala na jego użytkowanie. Za utrzymanie taboru w należytym stanie technicznym odpowiadają przewoźnicy, a więc właściciele.
Przewoźnikami są natomiast podmioty świadczące usługi przewozowe na podstawie umów zawartych z ZKM w drodze przetargów. Jedynym wyjątkiem jest tu Spółka Tramwaje Elbląskie, która z racji swojej specyfiki, jest własnością miasta Elbląg. Michał Górecki tłumaczy, że zadaniem organizatora komunikacji miejskiej, a więc Zarządu Komunikacji Miejskiej jest m.in. planowanie przebiegu linii i układanie rozkładów jazdy, utrzymanie przystanków oraz kontrola usług wykonywanych przez przewoźników.
- Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu kontroluje wykonywanie usług przewozowych wg zapisanych w umowach warunków. W sytuacji gdy przewoźnik nie wywiązuje się z zawartej umowy, np. nie wykonuje zaplanowanych kursów lub nie utrzymuje pojazdów w należytej czystości - ZKM w Elblągu nalicza przewoźnikowi kary finansowe – mówi Michał Górecki.
Elblążanie, którzy codziennie korzystają ze środków komunikacji miejskiej, często spotykają się z nie najlepszym stanem czystości tramwajów i autobusów. Chodzi tu głównie o starsze pojazdy.
- Wsiadając do autobusu lub tramwaju oczekuję, że będzie on utrzymany w porządku i czystości. A to co czasami zastaję w środku – pobazgrane szyby czy zniszczone siedzenia – to skandal! Tyle się mówi o zamienieniu samochodu na komunikację miejską, o korzystaniu z ekologicznych tramwajów. Jak jednak można się przesiąść do takiego autobusu, który odstrasza już przy wejściu – skarży się pani Magda, która codziennie dojeżdża do pracy autobusem podmiejskim.
ZKM zapewnia jednak, że na bieżąco prowadzi kontrole w zakresie utrzymania czystości w pojazdach. W zależności od wyników, np. jeśli wnętrze pojazdu wyjeżdżającego na trasę nie było należycie uprzątnięte, podejmowane są kroki dyscyplinujące przewoźników.
- Z uwagi na dużą liczbę pojazdów - w dzień roboczy jest to 78 pojazdów w ruchu - niestety nie jest możliwe kontrolowanie wszystkich pojazdów przez cały dzień – przyznaje rzecznik prasowy Zarządu Komunikacji Miejskiej. - Warto również dodać w tym miejscu, że pojazdy codziennie obsługujące pasażerów kursują po wyznaczonych trasach przez kilka i kilkanaście godzin na dobę. Podczas zimy, utrzymanie wnętrza pojazdów w stanie wyjściowym, a więc z początku dnia, jest niezmiernie trudne, a czasem wręcz niemożliwe. Prowadzący pojazdy, pomiędzy zaplanowanymi kursami, z wielu względów nie zawsze mają możliwość choćby doraźnego uprzątnięcia pojazdu.
Rzecznik ZKM zwraca również uwagę na problem dewastacji wyposażenia pojazdów. Wiele bowiem zależy także od samych pasażerów.
- W miarę posiadanych możliwości, przewoźnicy starają się naprawiać powstałe uszkodzenia. Dużo zależy również od nas - pasażerów. Jeśli jesteśmy świadkami aktów wandalizmu - reagujmy przede wszystkim poprzez jak najszybsze powiadomienie straży miejskiej, policji lub prowadzącego pojazd. Pamiętajmy, że wszyscy na co dzień korzystamy z tego co ktoś na naszych oczach niszczy. Autobusy, tramwaje, przystanki i rozkłady mają służyć nam wszystkim – apeluje Michał Górecki.
No dobrze. Tłumaczenie jest zawsze wskazane, ale czy aby na miejscu, jeśli stan taboru, zwłaszcza tramwajowego pozostawia naprawdę dużo do życzenia? Bezczelnością jest brak tramwajów niskopodłogowych przy arterii miasta leżącej przy dworcach. To jest totalne nieporozumienie. Lenistwem nieprzestawienie wajch w 805tkach znajdujących się przecież przy trzecich drzwiach które spowodowałyby nawiewanie ciepłego powietrza do wnętrza pojazdu w okresie kiedy mrozy były szczególnie dokuczliwe. A całkowicie niepokojące że jakimś cudem GT6tki mogą ruszać przy otwartych drzwiach! MAŁO?! 805tki miały być modernizowane! A jexi jedna (cic!) zmodernizowana sztuka! Pozostałe które nas codziennie "uraczają" i zniechęcają wyglądem, podskakiwaniem na kołach - jajkach (ciężko do cholery koła przetoczyć?), popiskiwaniem niespasowanych, niepodokręcanych elementów i niemiłosiernym napierala*m drzwiami! W GT6kach wiecznie poprzepalane jarzeniówki, a ostatnio to jeździła taka jedna z wyłączoną połową oświetlenia. Nawet głupie reflektorki nad stopniami mają poprzepalane żaróweczki. BĄDŹCIE POWAŻNI! A może trzeba zainteresować odpowiednią inspekcję / służbę i mała kontrolka, co? Nie, nie wziąłem sobie powyższego z głowy, ja wypisałem stan faktyczny a TE reprezentują zerowy stan zainteresowania!
dobrze, że przez te śniegi niektórzy Radni musieli wsiąść do pojazddów ZKM. Teraz widzą czym jeżdżą zwykli ludzie. Na codzień tramwaje np. nad Jar jeżdżą prawie puste i dlatego pewnie nikt nie zwraca na to uwagi. Większość Elblążan jeżdzi wlasnym transportem mimo że brak miejsc parkingowych w mieście. Z wygody nie przesiądą się na transport zbiorowy a utrzymanie go kosztuje i tak.
komu oni chcą wcisnąć ten kit że pojazdy przechodzą badania techniczne, każdy średnio zorientowany człowiek zauważa przecież że niektóre pojazdy nie miały prawa przejść takich badań, myślę że policja powinna zatrzymywać takie pojazdy ( widać na pierwszy rzut oka które to są ) i wyłączać z ruchu Osobnym tematem jest styl jazdy kierowców komunikacji i przestrzeganie przez nich przepisów ( przejeżdżanie na późnym żółtym, jazda 20-30 km/h czyli tamowanie ruchu) a już zupełnie nie rozumiem wpychania się kierowców autobusów gdy wyjeżdżają z zatoczki - przepisy jasno stanowią że samochód "powinien" ustąpić a nie "musi" ustąpić autobusowi szczególnie gdy kierowcy autobusów włączają kierunek w ostatniej chwili lub w ogółe tego nie robią
bardzo dobrze że poruszono problem brudnego i niesprawnego taboru elbląskiej komunikacji! Tylko widać że ZKM nic sobie nie robi ze skarg pasażerów! Przydała by się tu jakaś kontrola ze strony Urzędu Miasta. Panie Prezydencie Nowaczyk proszę zająć się tym problemem który tak drażni pasażerów. Jak się płaci za bilety należy wymagać, bo dlaczego mamy podróżować w śmierdzących tramwajach czy autobusach. Stan elbląskiego taboru w porównaniu do innych miast określam jako tragiczny!
bardzo dobrze że poruszono problem brudnego i niesprawnego taboru elbląskiej komunikacji! Tylko widać że ZKM nic sobie nie robi ze skarg pasażerów! Przydała by się tu jakaś kontrola ze strony Urzędu Miasta. Panie Prezydencie Nowaczyk proszę zająć się tym problemem który tak drażni pasażerów. Jak się płaci za bilety należy wymagać, bo dlaczego mamy podróżować w śmierdzących tramwajach czy autobusach. Stan elbląskiego taboru w porównaniu do innych miast określam jako tragiczny!
A widzie stare autobus , aby czasami awaria bus nr 11 i12 ... Jej nowe autobus i tramwaj na wszystko zkm ? Po co remont torowy tramwaj ??? Doooobrze da problem zkm ... Jego nie jest naprawa autobus !
A widzie stare autobus , aby czasami awaria bus nr 11 i12 ... Jej nowe autobus i tramwaj na wszystko zkm ? Po co remont torowy tramwaj ??? Doooobrze da problem zkm ... Jego nie jest naprawa autobus !
Bardzo dobre te komentarze, zwłaszcza ~złego, ~SK czy ~MK. Z tymi tramwajami coś jest nie tak - ile razy nie wejdę, nieistotne czy jesień czy zima czy inna pora roku, to rzut okiem na podłogę i.... ehhh. PRZECIEŻ jak wsiadam do tramwaju niedługo po 6:00 to wiem że ludzie stopami nie zajmują całej powierzchni podłogi, jest syf który się ewidentnie nawarstwił bo np. poprzedniej nocy, po zakończeniu kursu tramwaj nie został uprzątnięty. Jak tłumaczy pan rzecznik - ZWŁASZCZA w okresie zimowym powinny być dołożone starania by stan czystości nie był niezadowalający! A może czas robić tak jak w łodzi pewien człowiek - kasował tylko PÓŁ BILETU. Za przejazd. Druga połowa dotyczyła szeroko rozumianego komfortu podróży, a więc m. in. stanu odbioru estetycznego. Jeżeli ja - na codziennie jadąc tramwajem - widzę liczne braki, niedociągnięcia, to jak to jest możliwe że wizytujący codziennie tabor pracownicy TE/ZKMu tego nie widzą? Denerwują szczególnie napieprzające drzwi w w tych takich polskich tramwajach - a bywam w innych miastach - większych które mają znacznie więcej taboru do utrzymania, i tam bazując na konstrukcji tramwaju dokonują modyfikacji! A u nas problem uszczelkę wokół drzwi wymienić - skutkiem jest przy zauważalnie tragicznie wolnej jeździe nawiew dużych ilości zimnego powietrza! I faktycznie te tramwaje dziwnie "skaczą" jak się jedzie - przyznam że nie raz się zaniepokoiłem. A te helmuty to też rzeczywiście non stop jeżdżą "ciemne" - nie chce się oświetlenia załączyć? No i piszczy w niektórych nawiew ciepła. O właśnie, a propo pisku - zróbcie coś z tymi polskimi złomami, bo nieraz jest pisk o takiej częstotliwości że aż mdli! Coś jest popsute. To chyba na tyle, ale sporo więcej bym wymienił....
smierdzi w komunikacji
Kiedyś zadzwoniłem do ALPA z pretensjami, bo na dworze -15 a w autobusie trochę cieplej bo -10. Powiedziałem temu panu co odebrał telefon że jeżdżę codziennie tym (podając nr autobusu , godzinę odjazdu i przystanek z którego on startuje) autobusem do pracy i sytuacja się nie zmienia. Na to on do mnie żebym mu podał nr pojazdu żeby mógł sprawdzić jaki to kierowca jechał! Jak myślicie, rzeczywiście jest idiotą czy tylko udawał?! A jakość świadczonych usług przez elbląskie firmy komunikacyjne jest rzeczywiście poza wszelką krytyką ,a bilety coraz droższe!!!