Dzięki uprzejmości Pana Prezydenta Henryka Słoniny Stowarzyszenie RiPPS otrzymało wyczerpujące odpowiedzi na zadane również publicznie pytania dotyczące między innymi rozbiórki hali w Parku Modrzewie. Henryk Słonina wyjaśnił również, że w czasie kiedy Prezydentem Miasta był jego poprzednik i kiedy to miało miejsce tajemnicze zniknięcie zabytkowych elementów mostu zwodzonego o czym pisaliśmy w artykułach: Gdzie się podział most zwodzony oraz Odnaleziony most zwodzony Dyrektorem zakładu z terenu, którego zniknęły owe elementy mostu był i nadal jest Dyrektor Spółki Zarząd Portu Morskiego w Elblągu. Treść odpowiedzi zamieszczamy poniżej.
…Decyzję na budowę hali sportowo-widowiskowej SKS START w parku Modrzewie wydano 2 marca 1988r. na wniosek złożony 29 lutego 1988r. przez Spółdzielnię Pracy Renoma w Elblągu. Po dwóch latach 19 listopada 1990 roku wznowiono pozwolenie na dalszą kontynuację robót budowlanych przy budowie Hali Modrzewie przy ul. Mazurskiej 6. Drugą z decyzji wydano na wniosek Społecznego Komitetu Budowy Hali Sportowo-Widowiskowej. Mimo wysiłku Komitetu prace przy budowie zatrzymały się. Została ona zrealizowana w około 20%. W związku z tym, że inwestorem był Społeczny Komitet Budowy Hali nie posiadamy informacji dot. kosztów budowy. Po 6 latach w 1996r. rozpoczęto działania zmierzające do wykorzystania i zakończenia rozpoczętej inwestycji poprzez: opracowanie ekspertyzy technicznej powstałej konstrukcji, opracowanie aktualizacji dokumentacji technicznej oraz zabezpieczenie dźwigarów dachowych przed korozją. Łącznie koszty poniesione przez budżet miasta wyniosły 201.106,52 zł. Równocześnie trwały poszukiwania źródeł sfinansowania inwestycji i dokończenia budowy. Możliwość taka zaistniała ze środków Totalizatora Sportowego. Warunkiem było wybudowanie obiektu z trybunami na ok. 2500 miejsc i spełniającego odpowiednie parametry. W związku z tym w 2001r. zlecone zostało opracowanie koncepcji aktualizacji dokumentacji z założeniem wykorzystania rozpoczętej budowy. Opracowana koncepcja wykazała, że w rozpoczętym obiekcie nie jest możliwe zlokalizowanie trybun na ok. 2500 miejsc, a także bez rozbiórki istniejącej konstrukcji i powiększenia gabarytów hali nie jest możliwe zrealizowanie wymaganego programu funkcjonalno-użytkowego. Ponadto należałoby wykonać parking podziemny, przełożyć istniejący ciek wodny i usunąć znaczne ilości starodrzewu. Nie spełnienie tych warunków zamykało drogę ubiegania się o dofinansowanie ze źródeł zewnętrznych. Na tak znaczne przekształcenie Parku Modrzewie nie wyraził zgody Wojewódzki Konserwator Zabytków, który nadzorował teren. Podjęto zatem decyzje o zamianie lokalizacji obiektu i ostatecznie wielofunkcyjna hala sportowo-widowiskowa z inkubatorem nowoczesnych technologii informatycznych powstała przy ul. Grunwaldzkiej, na budowę, której miasto pozyskało dofinansowanie z UE z programu PHARE 2003 w kwocie 8,764 mln zł oraz ze środków krajowych- Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego w ramach Programu Rozwoju Bazy Sportowej w kwocie 4,508 mln zł. Obiekt funkcjonuje od lutego 2007 r.
Warto podkreślić, iż dwukrotnie ogłaszano przetarg na zbycie przedmiotowej nieruchomości, w wyniku których obiekt nie znalazł nabywcy. Negatywne wyniki przetargu łącznie z wysokimi kosztami realizacji koncepcji budowy hali z wykorzystaniem istniejących elementów rozpoczętej inwestycji wpłynęły na podjęcie decyzji o rozbiórce obiektu. Ostatecznie 30 maja 2006r. wydano decyzje w wyniku której dokonano w 2006r. za kwotę 194 953,28 zł rozbiórki zagrażającej życiu i zdrowiu ludzi obiektu. Dźwigary stalowe z demontażu składowane są w Zakładzie Utylizacji Odpadów z możliwością ewentualnego wykorzystania…
Reasumując, już ponad 10 lat temu w Elblągu mogła powstać piękna hala, niestety ten sam Urząd Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który wydał zgodę na rozebranie, zniszczenie bez wcześniejszego sporządzenia dokumentacji elementów pięknego zabytkowego mostu nie wyraził zgody na wycięcie „kilku starych drzew”. Nie bez znaczenia jest też wydanie prawie 400 tysięcy złotych z budżetu miasta.
Leszek Lewarowski
ale się ożywili ci karierowicze....żenada....
o jesteście??? ostatnio widziałem wasprzed wyborami ha ha ha śmiech na sali
Zaginione mosty :D Nie no takie żeczy tylko w Elblągu. Niedługo to Katedra św. Mikołaja gdzieś zginie
duda onanizuj się lepiej dalej!
Tyle pieniędzy wyrzuconych w błoto, sam posiadam jeszcze cegiełkę, którą kupiłem na rzecz tej budowy. A tak na marginesie "biedne miasto", które nigdy nie miało szczęścia do mądrego zarządzania i za komuny i obecnie. Miasta o wiele mniejsze stać było na piękne stadiony, hale sportowe a Elbląg zawsze był pomijany. Przez całą komunę pisało się o torze łyżwiarskim, który miał powstać w Elblągu z tej racji, że 90procent kadry narodowej pochodziło z Elbląga, jednak jak przyszło do decyzji to tory wybudowano w Warszawie, w Sanoku i w Tomaszowie. Pozdrawiam.
Szanowni Państwo to Stowarzyszenie Rozwój i Praca domaga się powołania portu poza centrum miasta – w Zatoce Elbląskiej kliknij na stronę http://www.rafzen.pl/Kulas/Stowarzyszenie/skanuj0039.jpg zobaczysz dokument. To dzięki stowarzyszeniu w roku 2007 po notatce służbowej Kliknij na stronę http://www.rafzen.pl/Kulas/notatka_lewarowskiego.html dokument po raz pierwszy określono o jakim zanurzeniu mogą wpływać statki do portu na rzece. Po wydaniu tych przepisów kliknij na stronę http://rafzen.pl/Kulas/przepisyurzedumorskiego.html stało się jasne, że po wykonaniu przekopu statki do nowo wybudowanego nabrzeża za sumę 21 mln zł nie będą mogły wpływać. Szanowny Panie Leszku Lewarowski kiedy Pana słowa zmaterializują się- Zatoka Elbląska portem. Z poważaniem mgr inż. Jerzy Kulas
No tak, ci konserwatorzy zabytków, miłośnicy ochrony środowiska itp. juz niejednokrotnie pokazali, że przez ich debilne posunięcia człowiek tylko traci.Takze niejednokrotnie pokazali, że to jaką decyzję wydają, zależy od tego jaką łapówę dostaja.
Panie Kulas,mimo szacunku do Pana i Panskiej wiedzy-zejdź Pan z chmur na ziemię,to jest Polska właśnie:(....
Jak powiedziano na konferencji w piątek Ostróda będzie zapleczem hotelowo-treningowym dla EURO 2012 kibice,turyści,piłkarze przejadą 7 koło Elbląga ( a wraz z nimi kasa ) co na to Prezydent ?
Szanowny Panie Fredek dziękuję za szacunek dla wiedzy, rzeczywiście miałem wielkie szczęście zdobyć wiedzę teoretyczną i praktyczną. Przez przypadek w młodości jako pilot szybowcowy latałem nad Elblągiem. Na studiach zdobyłem wiedzę techniczną o kierunku mechanicznym o specjalności przemysł spożywczy. W czasie studiów zdobyłem uprawnienia instruktora kajakowego a później uprawnienia motorowodne. W czasie pracy zawodowej zdobyłem doświadczenia prowadzenia inwestycji. Cała ta wiedza oraz posiłkowanie się innymi specjalistami została tu wykorzystana praktycznie. Po analizie dokumentów okazało się, po co wymyślać coś nowego, należy odszukać niemieckie plany budowy portu- Zatoka Elbląska. Po pół roku poszukiwań jako i jedyny człowiek po wojnie znalazłem Dzienniki Budowy /Strona http://rafzen.pl/Kulas/historyczne_dzienniki.html /portu- falochronów- miałem wielkie szczęście. Teraz tylko proponuję mieszkańcom Elbląga uszanować wiedzę Niemców, że jeżeli Niemcy pobudowali port-Zatoka Elbląska to zapewne mieli rację, przecież oni się na hydrotechnice wspaniale znali. Szanowni Panie Fredku świadomość ludzi jest taka jaką mają wiedzę, więc proponuję Panu praktycznie zapoznać się w terenie z Zatoką Elbląską, z powietrza, wody i podwody, oraz zjawisk chemicznych zachodzących w osadach dennych i ją przekazywać sąsiadom przecież każdy z nich ma jeden głos. Z poważaniem mgr inż. Jerzy Kulas