Pewnie z ust niejednej Pani domu padło już podczas przygotowywania potraw, niecenzuralne słowo, gdy np. ser zamiast białego jest zielony i trafia nie do sernika, a rzutem za trzy punkty prosto do kosza. Jeżeli zdarzy nam się kupić produkt, który w swoim wyglądzie odbiega od normy mimo aktualnego terminu przydatności do spożycia lub daty minimalnej trwałości nie wahajmy się i udajmy się do sprzedawcy w celu złożenia reklamacji.
Odpowiedzialność z tytułu niezgodności towaru żywnościowego z umową zgodnie z art. 9 ust 2 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 Nr 141, poz. 1176 z późn.zm.) regulowana jest przez Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 stycznia 2003 r. w sprawie terminów zawiadomienia sprzedawcy o stwierdzeniu niezgodności towaru żywnościowego z umową (Dz. U. z 2003 Nr 31, poz. 258).
Kupujący traci uprawnienia z tytułu niezgodności towaru żywnościowego z umową, jeżeli nie zawiadomi o tym sprzedawcy niezwłocznie po stwierdzeniu nieprawidłowości, jednak nie może stać się to później niż:
1)w terminie 3 dni od dnia otwarcia opakowania w przypadku towaru paczkowanego:
a)oznakowanego terminem przydatności do spożycia lub datą minimalnej trwałości,
b)dla, którego nie określa się daty minimalnej trwałości albo terminu przydatności do spożycia,
2)w terminie 3 dni od dnia sprzedaży lub otrzymania towaru – w przypadku towaru sprzedawanego luzem, odmierzanego w miejscu zakupu lub dostarczanego do miejsca zamieszkania kupującego.
Zawiadomienie o stwierdzeniu niezgodności z umową powinno nastąpić nie później niż przed upływem daty minimalnej trwałości towaru lub terminu jego przydatności do spożycia. Warunek ten nie dotyczy oczywiście towarów, dla których nie została ustalona data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia.
Ewelina Antczak - Bobińska
Inspekcja Handlowa