Piątek, 1.11.2024, Imieniny: Dzis jest Wszystkich Swietych
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii AKTUALNOŚCI

Sklepy Żabka muszą zapłacić ponad 1,5 mln kary

10.08.2009, 00:03:31 Rozmiar tekstu: A A A
Sklepy Żabka muszą zapłacić ponad 1,5 mln kary

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta uznała iż, hasło reklamowe: "Informujemy, że decyzją zarządu społki Żabka Polska ...zamykamy żabki" - wprowadzało konsumentów w błąd. Spółka musi teraz zapłacić ponad 1,5 mln kary.

Konsumenciu w różnoraki sposób są zachęcami do kupowania produktów. Dzisiaj każda niemal firma stosuje promocje, upusty, rozdaje gadżety czy próbki oraz wykorzystuje różnorodne formy reklamy. Ponadto produkty sprzedawne są w efektownych opakowaniach, które przyciągają konsumentów. Nie wszystkie chwyty są jednak dozwolone. Jeżeli reklama powoduje mylne wyobrażenie o produkcie, to wprowadza w błąd i jest nieuczciwą praktyką rynkową. UOKiK przypomina, że konsument ma zawsze prawo do pełnej i rzetelnej informacji.

- Prezes UOKiK prowadzi obecnie 18 postępowań dotyczących reklamy. Wątpliwości Urzędu wzbudziła kampania reklamowa sieci sklepów Żabka prowadzona od września do końca października 2008 roku - informuje Małgorzata Cieloch rzecznik prasowy UOKiK.

Hasło "...zamykamy żabki" wprowadzało konsumentów w błąd

Prezez Urzędu uznała, iż hasło rekalmowe: "Informujemy, że decyzją zarządu spółki Żabka Polska 15 września 2008 roku zamykamy żabki" -  sugerowało zamykanie sklepów tej sieci. Komunikaty te nie zawierały informacji, że w rzeczywistości sieć nie kończy działalności, a hasło dotyczy akcji promocyjnej. Kampania została przeprowadzona w prasie, telewizji oraz w sieci sklepów.

- O szczegółach konsumenci mogli dowiedzieć się dzwoniąc pod podany numer infolinii. Zdaniem Urzędu, odesłanie do infolinii mogło sugerować, że dzwoniąc uzyskamy dodatkowe informacje na temat likwidacji sklepów, a nie akcji promocyjnej. Dopiero w drugim etapie kampanii przedsiębiorca wyjaśnił, że organizuje loterię promocyjną i że zostały zamknięte nie sklepy, ale sejfy w kształcie żabki. Ponadto reklamy zawierały sformułowanie, że decyzję o likwidacji podjął zarząd spółki – zazwyczaj decydujący o jej działalności. Informacje te zostały przedstawione na planszach, które sprawiały wrażenie neutralnej informacji, a nie komunikatu reklamowego - informuje wskazuje Małgorzata Cieloch.

Ponad 1,5 mln kary


- Prezes Urzędu uznała, że spółka, reklamując w ten sposób akcję promocyjną, a nie zakończenie działalności, wprowadziła konsumentów w błąd i nałożyła na nią karę w wysokości 1 553 317,81 zł. Ponadto przedsiębiorca musi opublikować decyzję Prezesa UOKiK na swoich stronach internetowych oraz jej sentencję w jednym z dzienników ogólnopolskich. Decyzja nie jest prawomocna. Przedsiębiorca może się od niej odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - dodaje rzecznik prasowy UOKiK.

Przypomnijmy, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował już podobną praktykę, gdy sieć Media Markt organizowała wyprzedaże pod pretekstem likwidacji sklepu.

- Z informacji umieszczonych w prasie oraz na bilbordach wynikało, że sieć planuje zakończyć działalność w Rzeszowie, a konsumenci mogą dokonać zakupów „po raz ostatni”. Dwa dni przed planowanym zakończeniem działalności opublikowano kolejne płatne ogłoszenie o ponownym otwarciu placówki, tłumacząc jednodniowe zamknięcie inwentaryzacją - wyjaśnia Małgorzata Cieloch.

Prezes Urzędu uznał, że przedsiębiorca wprowadził konsumentów w błąd i zobowiązał go do złożenia oświadczenia, że podawał do publicznej wiadomości mylące informacje. Decyzję Prezesa UOKiK podtrzymał Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dochodzenie roszczeń poszkodowanym konsumentom ułatwia ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Konsument, który został wprowadzony w błąd może dochodzić roszczeń na drodze sądowej, a obowiązkiem przedsiębiorcy jest udowodnić, że udzielił jasnej i rzetelnej informacji. Ponadto sformułowana w ustawie tzw. czarna lista praktyk szczegółowo określa zachowania przedsiębiorców, które mogą w sposób istotny zniekształcać decyzje handlowe słabszych uczestników rynku.

Konsumenci mogą skorzystać również z pomocy m.in. miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są pod numerem infolinii 0 800 800 008.

MB

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (8)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    0
    ~ asd
    Poniedziałek, 10.08

    I bardzo dobrze! Ćwiczą z tymi durnymi reklamami!

  2. 2
    0
    ~ Arti
    Poniedziałek, 10.08

    Powinni to samo zrobić teraz z reklamą Tiger'a, gdzie w radiu mówią, że "każdy kod wygrywa" co absolutnie nie jest prawdą.

  3. 3
    0
    ~ Heniek
    Poniedziałek, 10.08

    A co z pseudodziennikarzami, którzy zachęcają do czytania swoich wypocin bzdurnymi tytułami artykułów?

  4. 4
    0
    ~ Jan
    Poniedziałek, 10.08

    Bardzo dobrze, że UOKiK wziął się za manipulatorów. Cieszę się, żę piszecie tak9ie artykuły, bo w innych mediach same mało istotne teksty. U was jest wszystko.

  5. 5
    0
    ~ mieszkaniec
    Poniedziałek, 10.08

    i bardzo dobrze tam wszystko jest o polowe drozej

  6. 6
    0
    ~ bolek
    Poniedziałek, 10.08

    A mi się ta promocja żabki podobała - choć też początkowo myślałem, że się zamykają, lecz doczytałem w necie o co biega :P

  7. 7
    0
    ~ Miszkurka2000
    Czwartek, 13.08

    A ludzie sie do sklepów przyzwyczajają jak do przyjaciół. A niech zamykaja takiego Kerfura w pizdu i co będzie ktoś płakał? Chyba tylko byli pracownicy przez pierwszy tydzień. Później otrzeźwieją i będą szczęśliwi że sie z tego kołchozu wyrwali.

  8. 8
    0
    ~ ajent
    Wtorek, 01.09

    www.ajenci.fora.pl ta firma to niewolnictwo

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.9649920463562