Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta uznała iż, hasło reklamowe: "Informujemy, że decyzją zarządu społki Żabka Polska ...zamykamy żabki" - wprowadzało konsumentów w błąd. Spółka musi teraz zapłacić ponad 1,5 mln kary.
Konsumenciu w różnoraki sposób są zachęcami do kupowania produktów. Dzisiaj każda niemal firma stosuje promocje, upusty, rozdaje gadżety czy próbki oraz wykorzystuje różnorodne formy reklamy. Ponadto produkty sprzedawne są w efektownych opakowaniach, które przyciągają konsumentów. Nie wszystkie chwyty są jednak dozwolone. Jeżeli reklama powoduje mylne wyobrażenie o produkcie, to wprowadza w błąd i jest nieuczciwą praktyką rynkową. UOKiK przypomina, że konsument ma zawsze prawo do pełnej i rzetelnej informacji.
- Prezes UOKiK prowadzi obecnie 18 postępowań dotyczących reklamy. Wątpliwości Urzędu wzbudziła kampania reklamowa sieci sklepów Żabka prowadzona od września do końca października 2008 roku - informuje Małgorzata Cieloch rzecznik prasowy UOKiK.
Hasło "...zamykamy żabki" wprowadzało konsumentów w błąd
Prezez Urzędu uznała, iż hasło rekalmowe: "Informujemy, że decyzją zarządu spółki Żabka Polska 15 września 2008 roku zamykamy żabki" - sugerowało zamykanie sklepów tej sieci. Komunikaty te nie zawierały informacji, że w rzeczywistości sieć nie kończy działalności, a hasło dotyczy akcji promocyjnej. Kampania została przeprowadzona w prasie, telewizji oraz w sieci sklepów.
- O szczegółach konsumenci mogli dowiedzieć się dzwoniąc pod podany numer infolinii. Zdaniem Urzędu, odesłanie do infolinii mogło sugerować, że dzwoniąc uzyskamy dodatkowe informacje na temat likwidacji sklepów, a nie akcji promocyjnej. Dopiero w drugim etapie kampanii przedsiębiorca wyjaśnił, że organizuje loterię promocyjną i że zostały zamknięte nie sklepy, ale sejfy w kształcie żabki. Ponadto reklamy zawierały sformułowanie, że decyzję o likwidacji podjął zarząd spółki – zazwyczaj decydujący o jej działalności. Informacje te zostały przedstawione na planszach, które sprawiały wrażenie neutralnej informacji, a nie komunikatu reklamowego - informuje wskazuje Małgorzata Cieloch.
Ponad 1,5 mln kary
- Prezes Urzędu uznała, że spółka, reklamując w ten sposób akcję promocyjną, a nie zakończenie działalności, wprowadziła konsumentów w błąd i nałożyła na nią karę w wysokości 1 553 317,81 zł. Ponadto przedsiębiorca musi opublikować decyzję Prezesa UOKiK na swoich stronach internetowych oraz jej sentencję w jednym z dzienników ogólnopolskich. Decyzja nie jest prawomocna. Przedsiębiorca może się od niej odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - dodaje rzecznik prasowy UOKiK.
Przypomnijmy, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował już podobną praktykę, gdy sieć Media Markt organizowała wyprzedaże pod pretekstem likwidacji sklepu.
- Z informacji umieszczonych w prasie oraz na bilbordach wynikało, że sieć planuje zakończyć działalność w Rzeszowie, a konsumenci mogą dokonać zakupów „po raz ostatni”. Dwa dni przed planowanym zakończeniem działalności opublikowano kolejne płatne ogłoszenie o ponownym otwarciu placówki, tłumacząc jednodniowe zamknięcie inwentaryzacją - wyjaśnia Małgorzata Cieloch.
Prezes Urzędu uznał, że przedsiębiorca wprowadził konsumentów w błąd i zobowiązał go do złożenia oświadczenia, że podawał do publicznej wiadomości mylące informacje. Decyzję Prezesa UOKiK podtrzymał Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dochodzenie roszczeń poszkodowanym konsumentom ułatwia ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Konsument, który został wprowadzony w błąd może dochodzić roszczeń na drodze sądowej, a obowiązkiem przedsiębiorcy jest udowodnić, że udzielił jasnej i rzetelnej informacji. Ponadto sformułowana w ustawie tzw. czarna lista praktyk szczegółowo określa zachowania przedsiębiorców, które mogą w sposób istotny zniekształcać decyzje handlowe słabszych uczestników rynku.
Konsumenci mogą skorzystać również z pomocy m.in. miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są pod numerem infolinii 0 800 800 008.
I bardzo dobrze! Ćwiczą z tymi durnymi reklamami!
Powinni to samo zrobić teraz z reklamą Tiger'a, gdzie w radiu mówią, że "każdy kod wygrywa" co absolutnie nie jest prawdą.
A co z pseudodziennikarzami, którzy zachęcają do czytania swoich wypocin bzdurnymi tytułami artykułów?
Bardzo dobrze, że UOKiK wziął się za manipulatorów. Cieszę się, żę piszecie tak9ie artykuły, bo w innych mediach same mało istotne teksty. U was jest wszystko.
i bardzo dobrze tam wszystko jest o polowe drozej
A mi się ta promocja żabki podobała - choć też początkowo myślałem, że się zamykają, lecz doczytałem w necie o co biega :P
A ludzie sie do sklepów przyzwyczajają jak do przyjaciół. A niech zamykaja takiego Kerfura w pizdu i co będzie ktoś płakał? Chyba tylko byli pracownicy przez pierwszy tydzień. Później otrzeźwieją i będą szczęśliwi że sie z tego kołchozu wyrwali.
www.ajenci.fora.pl ta firma to niewolnictwo