Dzisiaj wielu z nas dokonuje zakupów za pomocą internetu. Przede wszystkim jest to świetne rozwiązanie dla ludzi zapracowanych, którzy nie mają czasu na tradycyjne zakupy w sklepach. Nierzadko także konkurencyjne ceny w sklepach internetowych przyciągają konsumentów. Czasami jednak zakupione przez internet produkty nie spełniają naszych oczekiwań.
Ustawodawca nadążając za postępującą technologią uchwalił ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny z dnia 2 marca 2000 r. (Dz. U. 2000 Nr 22, poz. 271 z późn. zm.).
Ustawa ta zapewnia niemalże swobodne podejmowanie decyzji zakupowych przez konsumentów z możliwością zwrotu towaru. Dzieje się tak choćby tylko dlatego, że:
- towary prezentowane w sieci są uwidaczniane na zdjęciach co może nieco zniekształcać faktyczny ich obraz;
- nie jest możliwa ocena materiałów z jakich skonstruowany jest dany sprzęt;
- nie ma możliwości sprawdzenia ich funkcjonowania.
Zatem konsument pozbawiony jest szansy na organoleptyczne zbadanie produktu. Należy przy tym pamiętać, że od umowy zawartej na odległość czyli w tym wypadku przez Internet nie można odstąpić jeżeli:|
- braliśmy udział w aukcji podczas, której miało miejsce podbijanie ceny (ustawa wyżej wspomniana nie ma zastosowania wobec umów dotyczących sprzedaży z licytacji Art. 16 ust 1 pkt 10);
- co prawda skorzystaliśmy z opcji „kup teraz”, wówczas kiedy cena jest znana od samego początku, ale stroną sprzedającą jest osoba fizyczna.
- Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni licząc od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi od dnia jej zawarcia. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem - wskazuje Ewelina Antczak - Bobińska z Izby Handlowej.